Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Chiar dacă au casele de marcat conectate la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), firmele tot rămân obligate să transmită, prin declarația F4109, dacă au avut luna trecută aparate nefolosite. În perioada asta ne aflăm în plin proces de conectare a aparatelor la sistemul Fiscului, astfel că în spațiul public apar tot felul de dileme ca aceasta. Citește articolul
În contextul în care firmele care-și cresc capitalul propriu în perioada 2021 - 2025 au posibilitatea, potrivit unui OUG oficializat în a doua parte a anului trecut, de a beneficia de reduceri ale impozitului pe afacere, vă prezentăm în continuare procedura legală de majorare a capitalului social. Citește articolul
Obligația de a depune declarația anuală privind beneficiarii reali se aplică firmelor abia din al doilea an de existență, din moment ce aceasta este strâns legată de aprobarea situațiilor financiare pe anul precedent. Prin urmare, în anul înființării, o firmă depune declarația de beneficiar real, de principiu, numai la momentul înființării. Citește articolul
Marile companii vor fi obligate să folosească sistemul SAF-T (viitoarea declarație 406) de la 1 ianuarie 2022, context în care specialiștii EY România avertizează că firmele ar trebui să înceapă rapid pregătirile în acest sens, care ar dura cel puțin în jur de trei luni. Guvernul a lăsat puțin peste patru luni pentru pregătirea de implementarea SAF-T, în condițiile în care în anii trecuți specialiștii Deloitte România avertizau că ar fi nevoie de șase luni pentru a pune lucrurile la punct. Citește articolul
Companiile care trebuie să depună declarația anuală (pentru 2021) cu beneficiarii lor reali, până la 1 octombrie, pot folosi același formular și pentru a îndeplini o obligație mai veche, conform unui anunț de joi al Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC). Mai precis, este vorba de firmele înființate înainte de 21 iulie 2019, care în prezent trebuie să depună declarația de beneficiar real la trei luni după terminarea stării de alertă (dacă n-au depus-o deja). Citește articolul
Practica recentă arată că organele fiscale nu au abandonat încercările de a tergiversa pe cât posibil restituirea sumelor pe care contribuabilul le-a achitat în temeiul unui act administrativ-fiscal ce a fost anulat definitiv de instanțele judecătorești. Ne referim la situația în care contribuabilul solicită instanței de contencios administrativ, pe lângă anularea actelor nelegale emise împotriva sa (decizia de soluționare a contestației fiscale, decizia de impunere) și restabilirea situației anterioare impunerii de sume suplimentare de plată prin restituirea sumelor achitate în temeiul acestora, cu privire la care autoritățile fiscale invocă excepția inadmisibilității. Citește articolul
Pandemia de coronavirus a afectat inclusiv termenele de prescripție în care Fiscul poate stabili creanțe și poate cere executarea lor silită. Nu automat, ci în urma măsurilor luate de Guvern prin ordonanță de urgență. Din acest motiv, ne aflăm acum în situația în care anul fiscal 2015 se prescrie mai târziu decât ar fi fost normal, adică la finele zilei de 13 septembrie 2021. Totuși, dincolo de acest aspect, trebuie știut că pandemia afectează inclusiv prescrierea anilor fiscali 2016 - 2019, iar, în oglindă, contribuabilii au mai mult timp să ceară la stat restituirea anumitor sume. Citește articolul
La fel ca în multe alte state, administrația fiscală din România a devenit extrem de atentă atunci când vine vorba de prețuri de transfer, în special cu ocazia desfășurării inspecțiilor fiscale. Legislația fiscală din domeniul prețurilor de transfer a fost aliniată cu practicile internaționale care sunt validate la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, respectiv la nivelul Comisiei Europene prin lucrările Forumului Comun al prețurilor de transfer. Citește articolul
În timpul verii și pe început de toamnă, autoritățile au venit cu câteva modificări importante la legislația controalelor fiscale. În principal, este vorba de chestiuni ce țin de inspecțiile fiscale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), dar și de alte tipuri de controale fiscale. Totodată, reamintim ce intenții de reglementare mai au autoritățile în plan, dar și cele mai recente tendințe în verificările ANAF. Citește articolul
În contextul intrării în vigoare, de la 1 iulie 2021, a regulilor noi de TVA pentru comerțul electronic în statele membre UE, marți a fost oficializată o procedură pentru folosirea unuia dintre cele trei regimuri speciale de TVA (UE, nonUE și de import). Totodată, avem și reguli privind renunțarea voluntară la regimuri ori excluderea din acestea de către autorități, precum și modalitatea de completare și gestionare a declarațiilor speciale de TVA. Regulile respective sunt incluse într-un ordin emis de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ce este aplicabil din 7 septembrie 2021. Citește articolul