avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 527 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Ce obligații au cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 5258 | Timp de citire: 2 min.

Cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală din România au obligaţia, conform legii, să declare veniturile respective şi să plătească impozit pe venit, taxe și contribuţii la stat, potrivit unui ghid publicat vineri de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulă schimbată prin OG

UPDATE Pentru dividendele interimare distribuite, dar neplătite până la finalul anului, impozitul se achită până la 25 ianuarie, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 4838 | Timp de citire: 4 min.

În cazul în care distribuie dividende interimare în cursul exercițiului financiar, dar nu le plătesc efectiv până la sfârșitul exercițiului financiar, firmele au obligația de a achita impozitul aferent de 5% până la data de 25 ianuarie a anului următor distribuirii, reiese dintr-o opinie obținută de redacția noastră de la specialiștii Schoenherr și Asociații. Clarificarea vine în contextul modificării recente a regulilor de impozitare a dividendelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care sunt beneficiile recuperării TVA aferente creanțelor neîncasate și de ce nu accesează firmele mai des această opțiune

Deloitte România în Contabil și fiscal
23 Septembrie 2021 | 1563 | Timp de citire: 4 min.

Reglementările legate de recuperarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă creanțelor neîncasate au fost modificate, în ultimii ani, în România, în favoarea contribuabililor afectați de problemele financiare ale clienților lor. De la 1 ianuarie 2021 a fost simplificată și procedura de recuperare a TVA pentru facturile emise către persoane fizice și neîncasate timp de un an. Cu toate acestea, procesul rămâne destul de meticulos, neclar pe alocuri, astfel încât puține societăți iau în considerare această oportunitate, deși reprezintă o modalitate de îmbunătățire a fluxului financiar. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Consolidarea fiscală

Principalele neajunsuri de care se vor lovi firmele care intră în grupuri de impozit pe profit

EY Romania în Contabil și fiscal
23 Septembrie 2021 | 1479 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu anul viitor, grupurile de companii vor putea compensa profiturile cu pierderile fiscale înregistrate de diversele societăți din grup și obține, în acest fel, reducerea costurilor fiscale. Dar, pentru a beneficia de această facilitate, societățile interesate trebuie să notifice Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în avans, termenul-limită fiind sfârșitul lunii octombrie 2021, dacă se intenționează aplicarea de la 1 ianuarie 2022. Înainte însă, grupul trebuie să analizeze cu atenție avantajele și dezavantajele unei astfel de decizii, mai ales în condițiile în care încă există detalii legislative neclare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, Fiscul va ignora documentele tipărite. Dacă digitalizarea nu se face cum trebuie, firmele pot avea de suferit, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 6955 | Timp de citire: 4 min.

Din martie 2022, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul se va derula exclusiv online, prin intermediul contului obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV), conform unor modificări recente la Codul de procedură fiscală. În același timp, documentele tipărite nu vor mai fi primite de autorități, legislația stabilind clar că „nu vor fi luate în considerare”. În acest context, specialiștii avertizează că, dacă digitalizarea relației cu Fiscul nu se va face cum trebuie, contribuabilii pot avea de suferit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trei schimbări fiscale importante pentru firme ce se vor aplica de la 1 octombrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 3613 | Timp de citire: 2 min.

Prima zi a lunii octombrie 2021 va veni cu câteva chestiuni fiscale importante pentru mediul de afaceri. Mai precis, avem trecerea activității de soluționare a contestațiilor fiscale la Ministerul Finanțelor, intrarea în vigoare a mecanismului permanent de eșalonare simplificată la plată și modificarea tratamentului fiscal al avantajelor primite de salariați de la terți. Iată ce trebuie să știi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Ultimele zile în care firmele mai pot depune cereri pentru eșalonarea datoriilor acumulate în pandemie. Ce condiții trebuie îndeplinite?

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Septembrie 2021 | 10265 | Timp de citire: 5 min.

Companiile care vor să beneficieze de mecanismul simplificat de eșalonare la plată, pentru datoriile acumulate în timpul crizei coronavirusului, mai au timp numai până pe 30 septembrie 2021 să depună cererile la Fisc. Pentru a accesa mecanismul, aceste companii trebuie, printre altele, să nu se afle în faliment sau dizolvare, să nu fi înregistrat datorii la stat la data declarării stării de urgență (martie 2021), și să-și fi depus toate declarațiile fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Ce obligații au firmele și PFA-urile atunci când își reiau activitatea după o întrerupere sau suspendare temporară

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2021 | 5620 | Timp de citire: 3 min.

Firmele, PFA-urile, dar și alte forme de organizare care au, conform legii, posibilitatea de a-și întrerupe sau suspenda temporar activitatea trebuie să îndeplinească anumite obligații în vederea reactivării, potrivit unui ghid publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, acestea nu trebuie să aibă datorii la stat, trebuie să-și fi îndeplinit obligațiile declarative impuse de lege, dar și să nu se afle în vreuna dintre situațiile în care legea le interzice reactivarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce riști dacă îți expiră contractul de sediu social?

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
17 Septembrie 2021 | 9300 | Timp de citire: 3 min.

Expirarea contractului privind sediul social poate conduce, potrivit legii, fie la declararea inactivității firmei de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, dacă contribuabilul nu se conformează în termen de 30 de zile de la primirea unei notificări în acest sens de la organele fiscale, fie chiar la dizolvarea societății de către instanță, la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) sau a oricărei persoane interesate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Beneficiari reali: Formularul 6 e pentru declararea la ghișeu sau prin poștă, iar formularul 6A e pentru declararea online

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
17 Septembrie 2021 | 22869 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care, mai nou, firmele folosesc, în relația cu registrul comerțului, noi modele pentru declarația privind beneficiarii reali, reamintim că formularul nr. 6 se folosește pentru depunerea la ghișeu sau prin poștă, iar formularul nr. 6A este destinat depunerii online, cu semnătură electronică. Declarațiile anuale aferente lui 2021 au termen de depunere până pe 1 octombrie 2021. Citește articolul