avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 957 soluții astăzi
Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Ordinea stingerii obligațiilor fiscale: Au prioritate ajutoarele de stat sau de minimis care trebuie recuperate de la contribuabili

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
10 Februarie 2025 | 1016 | Timp de citire: 2 min.

În toamna anului 2022, Guvernul a introdus o regulă nouă pentru ordinea stingerii obligațiilor fiscale, care prevede că, atunci când e cazul, se sting cu prioritate sumele pentru recuperarea ajutoarelor de stat sau de minimis. Acum, doi ani și ceva mai târziu, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit cu modificările procedurale impuse de această schimbare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Declarația 100 a fost adaptată pentru raportarea impozitului minim global, a taxei pe stâlp și a altor impozite

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
10 Februarie 2025 | 4997 | Timp de citire: 3 min.

Regulile pentru completarea declarației 100 au fost adaptate la câteva noutăți recente în domeniul impozitelor, potrivit unui ordin oficializat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noutățile vizează, printre altele, impozitul minim global și așa-zisa taxă pe stâlp. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-TVA: La ce probleme ar trebui să fie atenți contribuabilii, ca să nu se trezească cu diferențe de TVA, în contextul deconturilor precompletate

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
7 Februarie 2025 | 9696 | Timp de citire: 5 min.

Sistemul e-TVA, cel care generează deconturile precompletate de TVA, încă este într-o perioadă de adaptare, atât pentru contribuabili, cât și pentru Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din acest motiv, este important ca firmele să știe ce greșeli comune ar trebui să evite, ca să nu se mai trezească cu notificări de conformare despre diferențe nejustificate de TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura B2C: Pot exista acte normative „nefiscale” care să impună trecerea CNP-ului pe factură, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Februarie 2025 | 2090 | Timp de citire: 2 min.

În contextul trecerii la obligativitatea de a transmite facturile B2C în e-Factura, discuția legată de includerea sau nu a CNP-ului persoanelor fizice rămâne una dificilă. Cu toate că autoritățile au clarificat că CNP-ul nu este necesar pentru a transmite facturile în sistem, specialiștii atrag atenția că pot exista alte acte normative (unele „nefiscale”, dacă putem spune așa) care să impună trecerea sa pe facturile B2C. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Bunuri comune: Înregistrarea contractului de închiriere la ANAF este făcută, din 2025, doar de unul dintre proprietari. Modificarea, pusă oficial în aplicare

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Februarie 2025 | 18209 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a simplifica obligațiile pe care le au persoanele care obțin venituri din chirii, autoritățile au stabilit ca în cazul bunurilor comune un singur proprietar să înregistreze contractul de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura se aplică de la 1 ianuarie 2025, astfel că un ordin cu modificări procedurale în acest sens a fost oficializat recent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T și firmele mici în 2025: Principalele aspecte de interes pentru cei care trebuie să înceapă raportările în acest an

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Februarie 2025 | 16960 | Timp de citire: 3 min.

Intrarea în anul 2025 vine cu o obligație nouă foarte importantă pentru companiile mici. Acestea trebuie să înceapă raportarea fișierului SAF-T prin intermediul declarației 406, conform calendarului oficial stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin Ordinul 1.783/2021. În acest context, în sinteza de față reunim cele mai importante aspecte legate de noua obligație declarativă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre întocmirea și depunerea situațiilor financiare și a raportărilor contabile pentru anul 2024

Nowium - Finance, Tax & Legal în Contabil și fiscal
6 Februarie 2025 | 10210 | Timp de citire: 10 min.

Recent, Ministerul Finanțelor (MF) a publicat Ordinul 107/2025, cel care conține principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În acest context, iată ce trebuie să știe companiile despre subiect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Există și riscul fiscal prin „contagiune”, atunci când o firmă intră în vizorul ANAF din cauza partenerilor comerciali cu risc mai mare

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 994 | Timp de citire: 2 min.

Unul dintre indicatorii de risc pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) îl folosesc la analiza activității contribuabililor are legătură cu relațiile comerciale. Mai precis, spun avocații, o firmă poate să intre în vizorul ANAF din cauza partenerilor săi comerciali cu „reputație” fiscală mai proastă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

e-Factura B2C: Comercianții online NU pot evita emiterea facturilor către clienții persoane fizice

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Februarie 2025 | 4952 | Timp de citire: 1 min.

În condițiile în care facturile emise către persoanele fizice (adică în relația B2C) trebuie transmise în sistemul e-Factura de la 1 ianaurie 2025, există comercianți online care și-au pus întrebarea dacă pot evita, totuși, acest lucru? Răspunsul este, în mod clar, nu, potrivit specialiștilor - emiterea facturilor, către clienții persoane fizice, este obligatorie în cazul comerțului online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Cum sunt taxate, în 2025, activitățile IT: Salariat vs. PFA vs. microîntreprindere

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
4 Februarie 2025 | 9 | 8362 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu data de 1 ianuarie 2025, potrivit prevederilor OUG nr. 156/2024, facilitățile fiscale de care beneficiau salariații care desfășoară activități în domeniul IT au fost eliminate. În acest context, am comparat taxarea activităților IT în 2025 ca salariat, PFA și microîntreprindere, pentru a vedea care este varianta cea mai avantajoasă. Citește articolul