Noile modificări legislative introduse prin OUG nr. 138/2024 aduc clarificări esențiale pentru impozitarea veniturilor din chirii plătite de firme persoanelor fizice, inclusiv pentru plățile în natură și garanțiile utilizate pentru chirie. În acest context, iată ce este de știut. Citește articolul
Unei firme i s-a refuzat deductibilitatea cheltuielilor cu contractul de mandat, în urma unui control al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), deoarece n-a putut să justifice necesitatea serviciilor respective. Citește articolul
Una dintre spețele prezentate recent în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în octombrie 2024 are legătură cu veniturile din dobânzi obținute de o firmă de la o altă firmă. Citește articolul
Eliminarea facilităților fiscale din domeniile IT, construcții și agroalimentar ar putea să aibă efecte și în planurile de control pe care le are Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Specialiștii avertizează că este posibil să vedem în 2025 o creștere a numărului de controale la angajatorii care au aplicat, până la finele lui 2024, facilitățile fiscale din aceste domenii. Citește articolul
În urma actualizării procedurii de înregistrare a contractelor de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), persoanele fizice care obțin venituri din chirii trebuie să respecte, în 2025, reguli ușor schimbate. Iată principalele aspecte de reținut. Citește articolul
Data de 28 februarie 2025 este termenul până la care contribuabilii trebuie să depună trei formulare informative anuale importante - 205, 207 și 402. Acestea se referă, în esență, la impozitele reținute la sursă în 2024 pentru veniturile persoanelor fizice și juridice. Citește articolul
Codul fiscal permite, în anumite condiții, deductibilitatea cheltuielilor auto ale contribuabililor, însă documentația-suport este esențială pentru aplicarea facilităților, subliniază specialiștii. Practica din controalele recente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne arată că sunt multe situații în care deductibilitatea se pierde fix din cauza documentației, astfel că sunt impuse sume suplimentare pentru impozit pe profit și TVA. Citește articolul
Declarația anuală privind beneficiarii reali ai companiilor este în continuare o obligație legală, doar că aceasta vizează numai firmele care au în acționariat entități stabilite în țări cu risc de spălare a banilor. În condițiile în care societățile aprobă în această perioadă situațiile financiare pe anul 2024, declarația anuală de beneficiar real se depune, unde este cazul, în 15 zile de la aprobarea bilanțurilor. Citește articolul
Pe măsură ce devin mai specializați în zona de prețuri de transfer, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) caută să aibă discuții, în cadrul controalelor, inclusiv cu persoane care se ocupă cu partea de afaceri a companiei. Din acest motiv, atrag atenția specialiștii, pot să apară probleme în practică, dacă inspectorii află informații care nu se potrivesc cu ce apare „oficial” în dosarul prețurilor de transfer. Citește articolul
În 2025 intrăm într-o nouă fază a implementării raportării privind durabilitatea, care a fost introdusă inițial în 2024 doar pentru entitățile de interes public. Din acest an, raportarea se extinde la firmele mari și medii, termenul-limită fiind în 2026, atrag atenția specialiștii. Raportarea privind durabilitatea este, mai precis, „succesoarea” declarației nefinanciare cu care erau obișnuite firmele mai mari. Citește articolul