Începând din 2025, persoanele fizice care derulează activități independente și sunt pe pierdere sau pe zero sunt scutite de la plata contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), măsura fiind stabilită recent, în mod expres, în Codul fiscal. Totuși, acestea au posibilitatea de a opta pentru plata contribuției. Citește articolul
Una dintre solicitările mediului de afaceri în legătură cu impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) a fost identificarea clară a entităților care pot să scadă accizele din veniturile totale. În acest sens, Guvernul a introdus recent o listă a celor vizați în normele Codului fiscal, dar fiscaliștii spun că aceasta creează și probleme practice. Citește articolul
Începând din 2025, în situațiile în care într-un an se aplică mai multe cuantumuri ale salariului minim brut pe țară, pentru determinarea plafoanelor ce implică obligația plății contribuțiilor la pensii (CAS) și sănătate (CASS), pentru veniturile independente, se folosește cuantumul valabil la 1 ianuarie. Anterior, reperul era stabilit pentru 25 mai. Citește articolul
Recent s-a stabilit că anumite date aferente unui transport rutier, ce au fost raportate în e-Transport, pot fi modificate după expirarea codului UIT aferent. Totuși, specialiștii atenționează că practica poate atrage probleme la nivelul contribuabilului care face asemenea modificări. Citește articolul
Prezentăm astăzi principalele reguli din procedura specială de accesare a amnistiei fiscale generale pentru obligațiile bugetare administrate de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), conform dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Decizia ANCOM nr. 694/2024. Citește articolul
În contextul în care termenul de la care contribuabilii mici trebuie să înceapă raportările fișierului SAF-T se apropie cu repeziciune, fiscaliștii recomandă o serie de verificări utile ce pot fi făcute lunar sau măcar la implementarea declarației 406. Desigur, vorbim de verificări care sunt aplicate în mod automat, nu manual, pe fișierul XML care ulterior se transmite la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Digitalizarea economiei globale și adoptarea accelerată a muncii la distanță au determinat Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) să inițieze „The Base Erosion and Profit Shifting”, cunoscut deja ca BEPS 2.0 - un set de reguli de planificare fiscală menite să împiedice companiile să exploateze lacunele din legile fiscale naționale ca modalitate de a evita plata taxelor. În timp ce conceptul de bază permanentă („permanent establishment” - PE) rămâne un aspect important, munca la distanță introduce noi straturi de complexitate fiscală, care necesită o atenție sporită din partea companiilor. Citește articolul
Persoanele fizice care obțin venituri independente pentru care trebuie să depună declarația unică (formularul 212) scapă, începând cu veniturile aferente anului 2025, de obligația de a declara anual estimările acestor venituri. De asemenea, dispar tot felul de situații în care formularul 212 trebuia depus înainte sau după termenul de referință din 25 mai. Citește articolul
Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și acelor categorii de obligaţii bugetare administrate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), potrivit dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din anexa Ordinului ANRE nr. 83/2024. Citește articolul
În procesul pentru implementarea raportării SAF-T este recomandat să fie implicat un fiscalist care are cunoștințe în domeniu. În caz contrar, pot apărea situații în care firma își asumă inutil un volum suplimentar de muncă - de exemplu, dacă se alege atât raportarea informațiilor obligatorii, cât și a informațiilor opționale. Citește articolul