Deși pandemia a obligat și angajatorii, și salariații să se adapteze la noul normal adus de munca de acasă sau telemuncă, se pare că dorința de a nu mai petrece timp pe drum înspre/dinspre birou a început să prindă "aripi" în rândul celor mai mulți angajați. Potrivit unui sondaj, 75% dintre salariați declară că următorul job va fi luat în calcul doar dacă oferă posibilitatea derulării muncii de acasă. Citește articolul
Privită în ultima perioadă ca fiind un instrument de salvare a locurilor de muncă și impusă inclusiv prin acte normative în unele situații, activitatea desfășurată de către salariați într-un loc neorganizat de angajator a generat diverse reacții, atât pozitive, cât și negative. Nici nu era de așteptat un alt rezultat, iar acest lucru era previzibil într-o piață a muncii ce a refuzat constant să adopte noi tehnologii și să-și profesionalizeze actualii și viitorii salariați. Citește articolul
Recrutarea unui candidat care are deja un contract individual de muncă (CIM) la alt angajator nu este cu nimic deosebită de cea a unei persoane fără job, însă, o dată intrat în rândul salariaților, există o serie de aspecte de care orice specialist de resurse umane trebuie să țină cont. De la zilele de concediu medical până la posibilitatea de a oferi sau nu tichete de masă, pe toate le-am adunat în sinteza de mai jos. Citește articolul
Pentru toți cei care se gândesc să înceapă noi colaborări toamna aceasta, să facă noi angajări, e bine de știut că sunt limite legale în care se pot cere anumite informații candidaților. Stare de alertă sau nu, continuarea procesului de selecție sau semnarea unui contract de muncă doar cu cei care arată că s-au imunizat contra COVID-19 rămâne o discriminare. Apoi, culegerea și păstrarea necorespunzătoare a unor date personale de la candidați poate pune probleme ulterior, iar unele date nu ar trebui de plano cerute. Acestea și alte aspecte ce țin de recrutare, în sinteza de azi: Citește articolul
În contextul noii legi care prevede posibilitatea ca persoanele care se vaccinează să beneficieze de o zi liberă plătită pentru fiecare doză de vaccin efectuată, au apărut anumite întrebări cu privire la modul în care angajatorii gestionează acest aspect din perspectiva prelucrării datelor personale. Detaliem în acest material implicațiile și provocările aferente prelucrării de date personale în legătură cu aceste activități. Citește articolul
Sunt sectoare de activitate unde angajatorii se orientează tot mai mult către forța de muncă străină. Doar că angajarea străinilor, atunci când vin din afara Uniunii Europene (UE), e o chestiune mai delicată decât a lucra cu angajați români din multe puncte de vedere. Vorbim de documente speciale ce trebuie obținute, de condiții speciale, inclusiv de încadrarea în limita impusă de Executiv privitoare la cât de mulți străini pot lucra în România. Citește articolul
Angajatorul poate dispune concedierea pentru motive care țin de persoana salariatului în cazul în care constată că acesta nu corespunde profesional locului de muncă în care este încadrat, însă numai după evaluarea prealabilă a acestuia. Iar evaluarea nu poate fi făcută în orice condiții. Iată, în cele ce urmează, o speță în care instanța a anulat fișa de evaluare și decizia de concediere care s-a bazat pe respectiva evaluare. Citește articolul
Condițiile de muncă proaste pe perioade lungi de timp sunt responsabile adesea pentru afecțiuni medicale serioase pe care le pot dezvolta salariații. Angajatorilor le revin, potrivit legii, numeroase obligații în sfera sănătății și securității în muncă (SSM) și asta presupune și analiza riscurilor de SSM pe care le prezintă locurile de muncă pe care le oferă. În această analiză ar trebui să se regăsească obligatoriu aspectele ce țin de poziția corpului lucrătorului, întrucât șezutul prelungit sau statul în picioare zi de zi, pe perioade lungi de timp pot să conducă la afecțiuni musculoscheletice și nu numai. Iar angajații pot da angajatorul în judecată pentru condițiile proaste de muncă. Citește articolul
Uneori, comportamentul salariaților în afara orelor de program poate ajunge să impacteze negativ firma pentru care lucrează. Alteori, poate provoca disensiuni între colegi, între angajați și superiori sau chiar cu colaboratorii de business ai firmei, care pot decide să-și schimbe ulterior abordarea vizavi de firmă. Vorbim despre ce aleg să posteze, uneori, angajații pe social media - chestiune care, fără dar și poate, intră în sfera lor de libertate de exprimare, aproape întotdeauna. În ce măsură poate un angajator să-și sancționeze direct sau indirect salariații pentru ceea ce consideră inacceptabil în timpul liber al acestora? Citește articolul
Conform Legii nr. 319/2006 și a normelor sale de aplicare, stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, înregistrarea și raportarea accidentelor de muncă și analiza accidentelor în vederea determinării acțiunilor preventive/corective sunt obligatorii pentru toate locațiile și departamentele ce desfășoară orice tip de activitate. Iată cum trebuie să procedeze un angajator care se confruntă cu un accident de muncă, potrivit legislației din domeniul securității și sănătății în muncă (SSM). Citește articolul