Ing. COMAN SEVER
(expert tehnic judiciar atestat MJ,
p.f. autorizat ANCPI)
Adresa: mun. Buzău, Bd. Nicolae Bălcescu,
bloc 88, et.2, apt. 9,
tel.: 0723/289787; 0238717883
e-mail : sever.coman@yahoo.com
Către
MINISTERUL JUSTIŢIEI,
ANCPI,
OCPI Buzău,
APSMTC,
APET-R,
BLETC Buzău
PUNCT DE VEDERE privind REGULAMENTUL DE AVIZARE
A EXPERTIZELOR TEHNICE JUDICIARE EFECTUATE
DE EXPERŢII TEHNICI JUDICIARI ÎN SPECIALIZAREA TOPOGRAFIE, GEODEZIE ªI CADASTRU
Conform prevederilor Art. 2, pct. 4), Art. 3 şi Art. 10 din Regulamentul de avizare, în forma supusă dezbaterii publice se observă :
- Art. 2, pct. (4) : “Prin imobil, în sensul prezentului regulament, se înţelege una sau mai multe parcele alăturate, cu sau fără construcţii, de pe teritoriul unei unităţi administrativ-teritoriale, indiferent de categoria de folosinţă, aparţinând unui proprietar sau mai multor proprietari, în cazul coproprietăţii. Imobilul se identifică printr-un număr cadastral unic şi se înscrie într-o carte funciară”.
- Art. 3 : “Recepţia tehnică a planului de amplasament şi delimitare a imobilului se realizează, fără a se atribui număr cadastral”;
- Art. 10 : “În vederea efectuării înscrierii în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară conform Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, a imobilului care a făcut obiectul litigiului în care s-a dispus expertiza judiciară, planul de amplasament şi delimitare pentru care s-a admis recepţia în condiţiile prezentului regulament ţine locul documentaţiei cadastrale.”
Analizând prevederile de mai sus rezultă următoarele :
a) pentru terenurile ce fac obiectul litigiului, care nu sunt identificate prin număr cadastral şi nu sunt înscrise în Cartea Funciară, Biroul de Carte Funciară va respinge cererea proprietarului pentru înscrierea în CF, cerere efectuată (cf. Art. 10), în baza Sentinţei judecătoreşti şi a Raportului de Expertiză avizat de OCPI, fără atribuirea numărului cadastral (Art. 3), întrucât imobilele nu sunt identificate prin număr cadastral (Art. 2), chiar dacă Planul de Amplasament şi Delimitarea a Imobilului/Imobilelor pentru care s-a admis recepţia în condiţiile prezentului Regulament ţine locul documentaţiei cadastrale (Art. 10);
b) pentru terenurile ce fac obiectul litigiului, care nu sunt identificate prin număr cadastral şi nu sunt înscrise în Cartea Funciară în momentul în care fac obiectul unui litigiu, instanţele judecătoreşti pot solicita avizarea expertizelor numai după ce imobilele ce fac obiectul litigiului se identifică prin numere cadastrale, întrucât dacă instanţa ar solicita avizarea expertizei, înainte ca terenurile să fie identificate prin număr cadastral, OCPI nu poate aviza expertiza respectivă, deoarece, conform Art. 2, pct. (4) din Regulamentul în dezbatere “prin imobil în sensul prezentului regulament, se înţelege una sau mai multe parcele alăturate…; imobilul se identifică printr-un număr cadastral unic şi se înscrie într-o carte funciară; rezultă deci că terenul care nu se identifică prin număr cadastral nu este imobil - în sensul prezentului regulament; pe de altă parte, cum recepţia tehnică a Planului de Amplasament a Imobilului întocmit de expert se realizează fără atribuirea numărului cadastral (Art. 3), rezultă că Biroul de carte funciară nu va putea face înscrierea şi deci va respinge cererea proprietarului/proprietarilor privind terenurile în litigiu, întocmită conform Art. 10 din Regulamentul supus dezbaterii publice; cererea respectivă ar urma să fie admisă după obţinerea de către proprietari a numerelor cadastrale pentru terenurile ce au făcut obiectul litigiului …
c) ca un corolar la cele de mai sus - prin prisma regulamentului supus dezbaterii publice - în cazul în care instanţa va solicita avizarea expertizei tehnice topografice în care obiectul litigiului îl constituie terenuri ce nu sunt identificate prin număr cadastral în momentul întocmirii expertizei, va trebui mai întâi să se asigure că imobilele respective se identifică prin identificator unic (numărul cadastral) şi deci să impună proprietarilor obţinerea numerelor cadastrale, conform Art. 2 din Regulamentul supus dezbaterii publice; numai în aceste condiţii, recepţia Planului de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmit de către expertul tehnic poate fi avizat de OCPI fără atribuirea numărului cadastral (Art. 2), astfel încât, conform Art. 10, în baza Sentinţei şi a Planului de Amplasament şi Delimitare a Imobilului avizat de OCPI - plan ce ţine locul documentaţiei cadastrale - Biroul de carte funciară să efectueze înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
d) deşi din analiza celor trei articole (2, 3 şi 10) ale Regulamentului supus dezbaterii publice nu rezultă care este momentul în care se atribuie numerele cadastrale pentru imobilele ce fac obiectul litigiului (înainte sau după efectuarea expertizei, înainte sau după avizarea expertizei), un lucru este cert : recepţia Planului de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmit de expertul tehnic se realizează fără atribuirea numărului cadastral (Art. 3). Ţinând cont de acest aspect (numărul cadastral nu se atribuie de OCPI cu ocazia recepţiei tehnice, Art. 3), iar Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului pentru care s-a admis recepţia …ţine locul documentaţiei cadastrale (Art.10), atunci cel mai probabil ar rezulta că atribuirea numărului cadastral şi întabularea ar fi obligatorie înainte de avizarea expertizei, întrucât (aşa cum am arătat) în cazul în care imobilul nu ar identificat prin număr cadastral, chiar dacă expertiza a fost avizată, atunci biroul de cadastru nu poate efectua înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
e) având în vedere prevederile Art. 2, Art. 3 şi Art. 10 din Regulamentul supus dezbaterii publice, s-ar ajunge în situaţia ca înscrierea şi întabularea drepturilor asupra unui imobil în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară să se realizeze pe baza a două tipuri de documentaţii :
- documentaţiile cadastrale întocmite de PF autorizate de ANCPI/OCPI şi
- Planurile de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmite de experţii tehnici judiciari, pentru care s-a admis recepţia în condiţiile Regulamentului supus dezbaterii publice, PAD-uri care ţin locul documentaţiei cadastrale; expertul tehnic este atestat de Ministerul Justiţiei pentru efectuarea expertizelor tehnice judiciare şi poate sau nu să fie autorizat de ANCPI/OCPI în vederea realizării şi verificării lucrărilor de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei pe teritoriul României.
Însă conform Art. 48 şi 59 din Legea 7/1996 republicată “Actele şi faptele juridice privind imobilele situate pe un teritoriu administrativ, pentru care nu s-au definitivat documentele cadastrului general, se vor înscrie în câte o carte funciară. La cererea de înscriere se va ataşa documentaţia cadastrală la care se referă înscrierea, întocmită de o persoană fizică sau juridică autorizată de Agenţia Naţională sau de oficiile teritoriale”.
Rezultă astfel că prin Art. 10 din Regulamentul supus dezbaterii publice se ”adaugă” la Art. 48 şi 59 din Lg.7/1996, adică pe lângă documentaţia cadastrală la care se referă înscrierea, întocmită de o persoană fizică sau juridică autorizată de Agenţia Naţională sau de oficiile teritoriale” se adaugă Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului( pentru care s-a admis recepţia în condiţiile prezentului regulament ţine locul documentaţiei cadastrale) întocmit de expertul tehnic judiciar atestat de Ministerul Justiţiei.
În plus, conform Regulamentului supus dezbaterii publice, OCPI /ANCPI ar urma să avizeze lucrări întocmite de expertul tehnic atestat de Ministerul Justiţiei pentru efectuarea expertizelor tehnice judiciare, expert tehnic care poate să nu fie autorizat de ANCPI/OCPI pentru realizarea şi verificarea lucrărilor de specialitate în domeniul cadastrului, geodeziei şi al cartografiei pe teritoriul României;
f) conform Art. 10 din Regulamentul supus dezbaterii publice “Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului pentru care s-a admis recepţia în condiţiile prezentului regulament ţine locul documentaţiei cadastrale”;
Rezultă astfel că pentru imobilele ce fac obiectul litigiului în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare toate anexele cuprinse în documentaţia cadastrală întocmită de PFA conform Art. 48 şi Art. 59 din legea 7/1996 republicată sunt înlocuite de Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmit de expertul tehnic judiciar atestat de Ministerul Justiţiei, plan pentru care s-a admis recepţia în baza prezentului Regulament supus dezbaterii publice .
CONCLUZII PERSONALE :
Regulamentul supus dezbaterii publice nu răspunde următoarelor probleme :
1. Care ar fi momentul în care OCPI atribuie numărul cadastral imobilelor pentru care s-a întocmit Planul de Amplasament şi Delimitare a Imobilului întocmit de expertul tehnic judiciar, pentru imobilele ce fac obiectul litigiului în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare ?
2. Având în vedere că Planul de Amplasament şi Delimitarea a Imobilului, întocmit de expertul tehnic judiciar, pentru care s-a admis recepţia, înlocuieşte documentaţia cadastrală întocmită de PFA conform Regulamentului din 13.10.2006 privind conţinutul şi modul de întocmire a documentaţiilor cadastrale în vederea înscrierii în cartea funciară modificat şi completat, atribuirea numărului cadastral şi înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se efectuează fără întocmirea Anexelor prevăzute în Regulamentul din 2006 ?
3. Având în vedere Regulamentul supus dezbaterii publice şi Ordinul Ministrului Justiţiei şi Libertăţilor Cetăţeneşti prin care se aprobă Nomenclatorul specializărilor expertizei tehnice judiciare, se poate spune că în viitorul apropiat este necesar să fie elaborate Regulamente pentru avizarea tuturor expertizelor tehnice judiciare, iar în cazul în care se constată că nu există organisme sau instituţii care să efectueze avizarea, acestea să fie înfiiţate în cel mai scurt timp ?
4. Având în vedere faptul că aplicarea dispoziţiilor propuse prin Regulament va avea efecte nefavorabile atât asupra activităţii de publicitate imobiliară desfăşurată la nivelul oficiilor teritoriale cât şi asupra beneficiarilor serviciilor prestate, dar şi asupra activităţii instanţelor de judecată şi al justiţiabililor, nu ar fi mai indicată abrogarea prevederilor introduse prin litera l), Art. 4 din Legea 7/1996 republicată sau modificarea acestui articol, în sensul înlocuirii “Regulamentului comun” cu ”Protocol” ?
5. Având în vedere faptul că pe plan local reprezentanţii instanţelor şi ai oficiilor teritoriale nu au organizat informări sau consultări cu cei implicaţi în activitatea de cadastru şi expertize tehnice, cu privire la elaborarea Regulamentului supus dezbaterii publice, oare nu cumva ar fi indicat ca acest Regulament de avizare să fie adoptat în forma supusă dezbaterii publice, pentru a se crea într-adevăr haos/ efecte nedorite făcând asfel inaplicabil Regulamentul în discuţie ?
Expert tehnic
Ing. Coman Sever
Ma numesc Keller Ioana Liliana din Iasi si imi expun punctul de vedere, cu privire la proiectul regulamentului de avizare a expertizelor , nu numai ca expert tehnic judiciar ci si ca persoana fizica autorizata care lucreaza in domeniu de 12 ani.
In ceea ce priveste regulamentul propus il gasesc total neavenit intrucit niciodata nu se va ajunge la o finalitate cu avizarea expertizelor. Amplasamentele deja introduse in baza de date a oficiilor de cadastru si care au numar cadastral atribuit , parte din ele sunt cu suprapuneri, nealipiri , rotiri s.a.m.d., adica sunt cu probleme de amplasament din cauza faptului ca reteua de puncte vechi determinate in sistem stereo 70 , sistem la care se vor raporta si expertizele nu a mai fost verificat si pus la punct de foarte multa vreme.
Sunt zone unde nici nu exista acoperire cu puncte vechi si atunci se apeleaza la sistemul GPS care da diferente de coordonate fata de determinarile facute cu statia totala sau aparatura clasica prin drumuiri de 3-4 km (in vint sau sprijinite in masura posibilitatilor) .
De cind s-a inceput executarea masuratorilor de cadastru in sistem stereo 70 nimeni nu a pus problema crearii unei baze de date corecte si unice a punctelor vechi pe fiecare U.A.T. in parte si de pe care sa poata pleca cu masuratorile toata lumea atunci cind efectuiaza lucrari pentru intocmirea documentatiilor ce stau la baza inscrierii in cartile funciare sau a expertizelor. Asta ar fi una din probleme.
A doua ar fi sistemul de avizare cu termenele lungi de 10 zile lucratoare asta daca inspectorul la care este distribuita expertiza intelege ce ai facut in expertiza ( tinind cont ca ei nu sunt experti) si daca vrea sa inteleaga. Pentruca la noi la Iasi de exemplu la lucrarile de cadastru fiecare inspector , asistent registrator si registrator are modul lui personal de interpretare a regulamentului ,legii s.a.m.d. si daca nu vrea sa-si asume raspunderea iti da respingere la dosar.
In alta ordine de idei multe din expertize sunt combatute in cursul unui proces de catre partile din dosar si nu se stie daca prima expertiza avizata "cu ajutorul lui dumnezeu "de oficiu de cadastru este si ultima pe care se va face intabularea. Se fac obiectiuni , se solicita completari , ce faci in asemenea situatii ,ca angajatii din oficiile de cadastru inteleg foarte greu cum sa faca intabularea atunci cind vii cu o sentinta definitiva si irevocabila si o singura expertiza care face parte integranta din sentinta dar sa vii de ( n )ori cu completari la o expertiza avizata , va dati seama ce blocaj se creiaza, iar noi expertii o sa luam amenzi ca nu am efectuat expertiza pe intelesul angajatilor din oficii !
In cel mai bun caz ar trebui doar o completare la modul de redactare al expertizelor cu privire la identificarea cit mai detaliata a bunurilor imobile expertizate.
Adica sa fie foarte clar descris prin tarla , parcela , suprafata , vecinatati, dimensiuni pe contur, eventual si citiva reperi fixi daca exista in zona si atunci ar multumi oficiile de cadastru care se pling mereu de faptul ca in expertize identificarea nu este clara.
Iar la variantele cu propunerea de lotizare sau de retrocedare fiecare varianta sa fie redactata pe cite o plansa cu vecinatati , dimensiuni, parcele, cvartal foarte bine descrise si clar reprezentate.
Si ar mai fi multe de spus dar cred ca sunt suficiente cele de mai sus pentru a face autoritatile competente sa decida corect , dar numai daca se discuta cu personal calificat si un foarte bun profesionist in domeniu ( atit pe cadastru ca expert si persoana fizica autorizata cit si judecator).
~ final discuție ~