avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 208 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Poliţe de asigurare, reasigurare ... prejudiciu lipsa folosinta auto
Discuție deschisă în Poliţe de asigurare, reasigurare şi probleme juridice conexe

prejudiciu lipsa folosinta auto

Buna ziua,

Cum se poate cuantifica prejudiciul generat de lipsirea de folosinţă a autovehiculului pe o perioadă îndelungată pe care sa-l solicitam societatii de asigurare, in cazul in care am preluat masina reparata cu 2 luni intarziere fata de termenul acceptat?

Exista un prejudiciu minim stabilit de legislatie? Mentionez ca masina este pe firma, deci lipsa ei a cauzat perturbari in activitatea curenta a societatii fiind folosita pentru deplasarea la clienti, furnizori, etc.

In plus, s-a constatat ca exista repere care desi apar pe devizul (facturile) service-ului, ele nu au fost inlocuite, iar alte piese (ex. far, radiatoare) sunt de la producatori incerti si nu piese de origine . Avem dreptul sa solicitam sa fie schimbate aceste piese cu piese de origine, asa cum erau inainte de accident ?

Va multumesc.
Cel mai recent răspuns: legalmgm , utilizator 10:05, 15 Noiembrie 2009
ticusorin a scris:
Cum se poate cuantifica prejudiciul generat de lipsirea de folosinţă a autovehiculului pe o perioadă îndelungată pe care sa-l solicitam societatii de asigurare, in cazul in care am preluat masina reparata cu 2 luni intarziere fata de termenul acceptat?
Exista un prejudiciu minim stabilit de legislatie? Mentionez ca masina este pe firma, deci lipsa ei a cauzat perturbari in activitatea curenta a societatii fiind folosita pentru deplasarea la clienti, furnizori, etc.
In plus, s-a constatat ca exista repere care desi apar pe devizul (facturile) service-ului, ele nu au fost inlocuite, iar alte piese (ex. far, radiatoare) sunt de la producatori incerti si nu piese de origine . Avem dreptul sa solicitam sa fie schimbate aceste piese cu piese de origine, asa cum erau inainte de accident ?

Buna ziua,
1.
Modul de cuantificare pleaca de la ceea ce ati spus Dvs.:
- masina este pe firma, deci lipsa ei a cauzat perturbari in activitatea curenta a societatii fiind folosita pentru deplasarea la clienti, furnizori, etc.
prin urmare, cereti de la 2-3 firme sa va faca oferte de pret pentru servicii echivalente cu cele ce le-ati fi facut cu auto in speta, inmultiti cu km. ore, zile, dupa caz si veti avea cuantumul lipsei de folosinta.
2.
Dupa ce service-ul si-a terminat lucrarile, exista etapa de "receptie a lucrarilor efectuate"
In acea etapa formulati in scris toate cele insiruite de Dvs. si cereti ceea ce doriti.
In principiu, service-ul este obligat sa va puna piese de origine, similare (echivalente) cu cele initial existente pe auto, inaintea daunei (ca doar acea masina anume ati asigurat).
Service-ul este obligat sa va raspunda, comunicati raspunsul Asiguratorului, vedeti ce va raspunde si pe urma veti actiona in consecinta.
Cu stima,
Expert judiciar Eugen Marcov
Extras din Ordinul 20/2008 al CSA:

Art. 45. - Despăgubirile se stabilesc prin hotărâre judecătorească, în cazul în care:
1. se formulează pretentii de despăgubiri pentru lipsa de folosintă a bunului avariat ori distrus, pentru partea respectivă de despăgubire, cu exceptia lipsei de folosintă a mijloacelor de transport cu care persoana prejudiciată îsi realizează obiectul de activitate si pentru care detine licentă si autorizare în acest sens, dar numai pentru timpul normat necesar efectuării reparatiei pagubelor produse la mijloacele de transport. Partea de despăgubire aferentă lipsei de folosintă se determină luându-se în calcul tarifele pentru transporturi de mărfuri sau de persoane, practicate de păgubit la data producerii pagubei. Sarcina probei apartine păgubitului si se face cu înscrisuri doveditoare;

In ceea ce priveste calitatea reparatiei va sfatuiesc ca un expert tehnic sa facai o constatare tehnnica inainte de scoaterea autoturismului din service. Constatarea tehnica trebuie materializata intr-un raport.
Asiguratorul nu poate fi obligat sa plateasca penalitati legate de "depasirea termenului de reparatie"(cine poate stabili un asemenea termen, daca nu exista un contract comercial cu reparatorul, avand o asemenea clauza?)Penalitatile se pot cere de la acesta,pentru depasirea termenului de plata in cazul RCA:
Art. 36. - (1) Despagubirea se efectueaza de catre asiguratorul RCA in maximum 15 zile de la data la care asiguratorul a definitivat investigatia necesara evaluarii sumei pe care este obligat sa o plateasca sau de la data la care asiguratorul a primit o hotarare judecatoreasca definitiva cu privire la suma de despagubire pe care este obligat sa o plateasca.
Art. 37. - Daca asiguratorul RCA nu isi indeplineste obligatiile in termenul
prevazut la art. 36 sau si le indeplineste defectuos, inclusiv daca diminueaza
nejustificat despagubirea, la suma de despagubire cuvenita, care se plateste de
asigurator, se aplica o penalizare de 0,1%, calculata pentru fiecare zi de
intarziere.

sau conform prevederilor(daca exista) stipulate in mod explicit in conditiile de asigurare CASCO.
Daunele privind imobilizarea efectiva a autovehiculului(nr.total zile), se pot cere in instanta, cu dovedirea pe baza de documente care sa ateste o medie zilnica de venit realizate anterior (ex.1-3 luni) cu acel autovehicul, tot in cazul RCA.
In privinta calitatii reparatiei, impreuna cu reprezentantul asiguratorului, formulati pretentii tot fata de reparator daca nu a respectat devizul aprobat.
nucu$ a scris:

Asiguratorul nu poate fi obligat sa plateasca penalitati legate de "depasirea termenului de reparatie"(cine poate stabili un asemenea termen, daca nu exista un contract comercial cu reparatorul, avand o asemenea clauza ?)

Buna ziua,
Afirmatia Dvs. mi se pare usor hazardata,
Din punct de vedere tehnic si chiar juridic.
In afara de bunul-simt comun, pentru determinarea unui termen "rezonabil" de reparatie, exista "Norme de munca si "Norme de timp" pentru fiecare operatie specifica executata in service. Ca doar cu aceste "Norme" stabileste si service-ul tarifele la manopera, salarii, - Nu ? - sau asa ar trebui, in teorie)
Un Expert "destept", utilizand Normele de consum manopera, de timp, etc. poate elabora si documenta un Raport de expertiza care, cred eu, ar pune in "incurcatura" pe cineva care ar sustine in instanta ceva de tipul asertiunii Dvs.
Desemenea, cuantumul daunei se poate aprecia nu numai cu documente despre venituri anterioare ci si cu estimarea cheltuielilor ce ar fi efectiv necesare pentru a face servicii echivalente cu ce ar fi facut auto care "lipseste" fiind in service.
In alta ordine de idei, completarile formulate de Dl. @cioan sunt foarte pertinente si utile in cazul de fata.
Cu stima,
Expert judiciar Eugen Marcov
Ultima modificare: Sâmbătă, 14 Noiembrie 2009
legalmgm, utilizator
Asiguratorul RCA a preluat direct masina pentru reparatie (intr-un service propriu)garantand in scris un termen de reparatie care s-a depasit cu 2 luni. Putem cere daune pt expirarea termenului convenit?

Alte discuții în legătură

Deviz dauna asigurator tgmm11 tgmm11 As vrea sa stiu, va rog, daca pot avea acces la devizul dupa care asiguratorul a evaluat cuantumul pagubei.Mi s.a pus la dispozitie doar nota de constatare. (vezi toată discuția)
Despagubire asigurare rca stefan-dinca stefan-dinca Buna ziua! In luna Noiembrie am avut un accident de masina. Neavand Casco, am bagat masina pe RCA-ul celui care m-a lovit. Masina a fost bagata in service, ... (vezi toată discuția)
Reparatie pe polita rca arhitectool arhitectool Buna ziua, In urma unui accident foarte grav, masina mea (care era parcata) a fost avariata iar eu m-am prezentat a doua zi cu polita RCA a vinovatului la ... (vezi toată discuția)