Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 4549 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate în general acte contabile originale pierdute
Discuție deschisă în Contabilitate în general

acte contabile originale pierdute

Poti sa inchizi o luna contabila neavand actele in original,extrase de banca,borderou depuneri neexistand(pierdut).
Cel mai recent răspuns: Magda Staicu , Consultant fiscal 20:28, 24 Februarie 2010
Se solicita de la banca alte extrase si copiile documentelor justificative conform extraselor.
omef 3512
E. Reconstituirea documentelor financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse
41. Pentru a putea fi inregistrate in contabilitate, operatiunile economico-financiare trebuie sa fie justificate cu documente originale, intocmite sau reconstituite potrivit prezentelor norme metodologice.
Pentru acele situatii in care prin alte reglementari speciale se prevede ca formularul original trebuie sa fie pastrat la alta unitate, atunci la inregistrarea in contabilitate este folosita copia documentului respectiv.
42. Orice persoana care constata pierderea, sustragerea sau distrugerea unor documente justificative sau contabile are obligatia sa aduca la cunostinta, in scris, in termen de 24 de ore de la constatare, conducatorului unitatii (administratorului unitatii, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective).
In termen de cel mult 3 zile de la primirea comunicarii, conducatorul unitatii trebuie sa incheie un proces-verbal, care sa cuprinda:
-datele de identificare a documentului disparut;
-numele si prenumele persoanei responsabile cu pastrarea documentului;
-data si imprejurarile in care s-a constatat lipsa documentului respectiv.
Procesul-verbal se semneaza de catre:
-conducatorul unitatii;
-conducatorul compartimentului financiar-contabil al unitatii sau persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie;
-persoana responsabila cu pastrarea documentului; si
-seful ierarhic al persoanei responsabile cu pastrarea documentului, dupa caz.
Cand disparitia documentelor se datoreaza insusi conducatorului unitatii, masurile prevazute de prezentele norme metodologice se iau de catre ceilalti membri ai consiliului de administratie, dupa caz.
In conditiile in care documentul pierdut a fost intocmit de catre unitate intr-un singur exemplar, reconstituirea acestuia se face urmand aceleasi proceduri prin care a fost intocmit documentul original, mentionandu-se in antetul documentului ca este reconstituit, si sta la baza inregistrarilor in contabilitate.
43. Ori de cate ori pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor constituie infractiune, se incunostinteaza imediat organele de urmarire penala.
44. Reconstituirea documentelor se face pe baza unui "dosar de reconstituire", intocmit separat pentru fiecare caz.
Dosarul de reconstituire trebuie sa contina toate lucrarile efectuate in legatura cu constatarea si reconstituirea documentului disparut, si anume:
-sesizarea scrisa a persoanei care a constatat disparitia documentului;
-procesul-verbal de constatare a pierderii, sustragerii sau distrugerii;
-dovada sesizarii organelor de urmarire penala sau dovada sanctionarii disciplinare a persoanei vinovate, dupa caz;
-dispozitia scrisa a conducatorului unitatii pentru reconstituirea documentului;
-o copie a documentului reconstituit.
45. In cazul in care documentul disparut a fost emis de alta unitate, reconstituirea se va face de unitatea emitenta, prin realizarea unei copii de pe documentul existent la unitatea emitenta. In acest caz, unitatea emitenta va trimite unitatii solicitante, in termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii, documentul reconstituit.
46. Documentele reconstituite vor purta in mod obligatoriu si vizibil mentiunea "DUPLICAT", cu specificarea numarului si datei dispozitiei pe baza careia s-a facut reconstituirea.
Documentele reconstituite conform prezentelor norme metodologice constituie baza legala pentru efectuarea inregistrarilor in contabilitate.
Nu se pot reconstitui documentele de cheltuieli nenominale (bonuri, bilete de calatorie nenominale etc.) pierdute, sustrase sau distruse inainte de a fi inregistrate in contabilitate. In acest caz, vinovatii de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor suporta paguba adusa unitatii, salariatilor sau altor unitati, sumele respective recuperandu-se potrivit prevederilor legale.
47. In cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii exemplarului original al facturii, emitentul trebuie sa emita un duplicat al facturii pierdute, sustrase sau distruse.
Duplicatul poate fi:
-o factura noua, care sa cuprinda aceleasi date ca si factura initiala, si pe care sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala; sau
-o fotocopie a facturii initiale, pe care sa se aplice stampila societatii si sa se mentioneze ca este duplicat si ca inlocuieste factura initiala.
48. Pentru pagubele generate de pierderea, sustragerea sau distrugerea documentelor se stabilesc raspunderi materiale, care cuprind si eventualele cheltuieli ocazionate de reconstituirea documentelor respective.
Gasirea ulterioara a documentelor originale, care au fost reconstituite, poate constitui motiv de revizuire a sanctiunilor aplicate, in conditiile legii.
In cazul gasirii ulterioare a originalului, documentul reconstituit se anuleaza pe baza unui proces-verbal, si se pastreaza impreuna cu procesul-verbal in dosarul de reconstituire.
49. Conducatorii unitatilor vor lua masuri pentru asigurarea inregistrarii si evidentei curente a tuturor lucrarilor intocmite, primite sau expediate, stabilirea si evidenta responsabililor de pastrarea acestora, evidenta tuturor reconstituirilor de documente, precum si pentru pastrarea dosarelor de reconstituire, pe toata durata de pastrare a documentului reconstituit.

Pentru ca ati intrebat destul de general mi-am permis sa va arat toata procedura de reconstituire in cazul pierderii doc. originale.

Multumesc mult pentru raspuns.Vroiam sa stiu daca extrasele online tin loc de extrasele originale de la banca.
da ,sigur; cu observatia ca extrasul din ultima zi a anului 2009(daca faceti inventarierea la 31.12.2009) trebuie sa aiba stampila bancii emitente .

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Acte distruse emma08 emma08 daca din motive independente de mine actele contabile ale unei firme au fost distruse , cui trebuie sa anunt acest lucru si ce pot face ? nu am nici o ... (vezi toată discuția)
Cum pot inregistra niste facturi pierdute? yleana madalina yleana madalina buna dimineata!doresc sa stiu cum pot centraliza niste facturi pierdute care urmau a fi inregistrate in contabilitate.problema este ca in urma cu 2 zile mi-a ... (vezi toată discuția)
Chitanta pierduta. niko 94 niko 94 S-a emis factura si chitanta la un client, pers. juridica, dar chitanta s-a pierdut de la sediul firmei pana la client. Ce sa fac, trag la xerox chitanta in ... (vezi toată discuția)