avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 418 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM

UPDATE Până acum, peste 530.000 de case de marcat au fost conectate la sistemul ANAF. Inspectorii vor fi înțelegători, momentan, cu restanțierii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Decembrie 2021 | 0 | 24891 | Timp de citire: 2 min.

Până acum, peste 530.000 de case de marcat cu jurnal electronic au fost conectate la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a afirmat luni Mirela Călugăreanu, președintele instituției. Ultimul termen al calendarului de legare a aparatelor a trecut, acesta vizând firmele mici și medii. Cei care nu s-au conformat în timp util riscă de-acum amendarea cu până la 10.000 de lei, însă șefa ANAF subliniază că inspectorii vor fi înțelegători momentan. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea Fiscului prin SAF-T și e-Factura va reduce semnificativ pierderile de TVA

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2021 | 0 | 4488 | Timp de citire: 2 min.

Cu toate că România este, de șapte ani, codașa Uniunii Europene (UE) la colectarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), în lumina implementării SAF-T și a sistemului e-Facturare, acest lucru se va schimba în mod radical în următorii ani. Practic, deși, potrivit datelor oficiale ale Comisiei Europene (CE), deficitul de încasare la TVA al României este, pentru al șaptelea an consecutiv, cel mai mare din UE, SAF-T și e-Factura sunt, potrivit specialiștilor, principalele instrumente care vor conduce la îmbunătățirea semnificativă a colectării TVA-ului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Fiscul începe să verifice și firmele care nu și-au conectat casele de marcat la sistemul ANAF până la 30 noiembrie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2021 | 2 | 13847 | Timp de citire: 2 min.

Fiscul începe să facă verificări în cazul firmelor mici și mijlocii care nu și-au îndeplinit obligația de a conecta casele de marcat la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la termenul-limită, 30 noiembrie 2021, potrivit unui comunicat de presă publicat recent pe site-ul instituției. Firmele vizate ar fi trebuit să facă acest demers, fără a risca amenzi de până la 10.000 de lei, până la data amintită, care a fost totodată și termenul-limită de raportare a aparatelor care continuă să funcționeze offline la acești contribuabili. În acest sens, peste 466.000 de aparate au fost legate la sistemul ANAF până la sfârșitul lunii noiembrie, după cum reiese dintr-un comunicat recent al Patronatului Caselor de Marcat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce faci, practic, când te trezești cu niște decizii de impunere de la Fisc pe care nu le înțelegi sau care nu reflectă datorii actuale?

Anca Cernat în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
1 Decembrie 2021 | 4 | 4740 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care, în ultima perioadă, tot mai mulți contribuabili au primit decizii de impunere de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru plata contribuției la sănătate (CASS) aferentă anului 2017 și nu numai, sume care, de multe ori, sunt achitate sau nu reflectă realitatea de la acel moment, PFA-urile, II-urile, IF-urile și persoanele fizice care se trezesc cu astfel de decizii de impunere au la îndemână câteva variante pentru clarificarea situației lor fiscale. Astfel, spun specialiștii, trebuie pornit de la solicitarea explicațiilor din partea inspectorilor responsabili și soluționarea efectivă a fiecărei spețe în parte la nivel de ANAF, iar, dacă orice încercare de clarificare cu cei de la ANAF nu dă roade, se poate ajunge până la soluționarea în instanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Casele de marcat cumpărate începând din decembrie trebuie conectate la sistemul ANAF în ziua instalării

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Noiembrie 2021 | 0 | 5112 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu luna decembrie 2021, companiile care cumpără case de marcat trebuie să le conecteze la sistemul național de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în ziua în care le instalează, conform legislației în vigoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Criza coronavirusului: Tot ce trebuie să știi dacă ai bani de recuperat de la partenerii de afaceri sau de la Fisc

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
30 Noiembrie 2021 | 0 | 1414 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care firmele se confruntă cu diverse probleme financiare, pe fondul pandemiei de coronavirus, opțiunile juridice și fiscale de recuperare a creanțelor au devenit o preocupare esențială în acest sens. Astfel, vă prezentăm în continuare principalele aspecte de luat în calcul cu privire la recuperarea datoriilor. De la calea amiabilă, la procedurile judiciare, executarea silită și procedura insolvenței, iată tot ce trebuie să știi dacă ai bani de recuperat de la partenerii de afaceri sau de la Fisc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Identitatea persoanelor va putea fi verificată prin video în relația cu statul și nu numai. Care sunt condițiile

avocatnet.ro în Aspecte juridice
25 Noiembrie 2021 | 0 | 5350 | Timp de citire: 3 min.

După ce a fost inițial pus în dezbatere ca proiect de hotărâre de Guvern, repus apoi ca proiect de ordonanță de urgență în februarie anul acesta, vedem azi în Monitorul Oficial o decizie a Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) ce reglementează verificarea online, prin video, a identităţii persoanei în relaţiile de afaceri şi cu autorităţile şi instituţiile publice. În esență, vorbim de o nouă modalitate de verificare la distanță a identității persoanelor fizice și juridice.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum obții asistență tehnică de la autorități privind facturarea electronică

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2021 | 0 | 2403 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat un set de întrebări frecvente și răspunsuri specifice sistemului e-Factura, pentru a veni în sprijinul contribuabililor, în condițiile în care sistemul a devenit recent funcțional în România. Printre întrebările și răspunsurile amintite se numără modul în care firmele pot solicita autorităților asistență tehnică, linkul de unde se poate înțelege structura fișierului ce trebuie transmis, dar și modalitatea prin care se validează acest fișier, astfel încât să nu existe probleme privind corectitudinea completării lui. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele care își deduc TVA mai vechi de 3 ani trebuie să notifice Fiscul, să înscrie suma în decont și să fie pregătite de o eventuală inspecție fiscală, spun specialiștii

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
22 Noiembrie 2021 | 0 | 7684 | Timp de citire: 5 min.

În cazul firmelor care aleg să deducă TVA-ul aferent unor facturi emise în urmă cu peste 3 ani, acestea au obligația de a notifica, în acest sens, Fiscul și de a înscrie suma respectivă în decontul de TVA, potrivit specialiștilor. De asemenea, firmele aflate într-o astfel de situație trebuie să fie pregătite și pentru o eventuală inspecție fiscală. În plus, situația specială a furnizorilor cu codul de TVA anulat, care aleg să se reînregistreze în scopuri de TVA, ar putea fi supusă, în egală măsură, obligației de notificare a Fiscului privind dreptul de deducere după mai bine de 3 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Chat-ul ANAF funcționează de azi. Prin acesta se poate cere ajutor pentru folosirea serviciilor online ale Fiscului

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Noiembrie 2021 | 1 | 5387 | Timp de citire: 1 min.

Începând din 22 noiembrie 2021, contribuabilii pot folosi serviciul de chat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), după cum a declarat zilele trecute Mirela Călugăreanu, președintele entității. Chat-ul, care e funcțional deja, este disponibil pe site-ul ANAF și prin acesta contribuabilii pot fi ajutați să acceseze serviciile online ale agenției. Citește articolul