avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 395 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM

Pregătirea afacerilor pentru 2022: Șapte schimbări importante care pot influența activitatea firmelor pe plan financiar-fiscal

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Noiembrie 2021 | 0 | 3784 | Timp de citire: 3 min.

Companiile și persoanele fizice ar trebui -- dacă n-au început deja demersuri în acest sens -- să-și pună la punct un calendar al schimbărilor pentru 2022. Printre noutățile anului viitor se numără chestiuni precum începerea procesului (îndelungat al) implementării fișierului SAF-T, simplificarea declarațiilor de înregistrare fiscală, mutarea anumitor termene fiscale majore pentru afaceri și reorganizarea Fiscului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Introducerea treptată de noi raportări către stat ar putea fi echilibrată, în viitor, prin eliminarea unor declarații vechi

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2021 | 0 | 2363 | Timp de citire: 5 min.

Numărul de raportări obligatorii către stat (în special către Fisc), pe care trebuie să le rezolve firmele, este într-o creștere constantă, așa cum reiese din schimbările legislative din ultimii ani. Vestea bună este că, odată cu digitalizarea activității Fiscului, firmele pot spera în viitor la eliminarea mai multor raportări clasice. Însă rămâne de văzut cât de repede va fi posibil acest lucru și cât de extinsă va fi debirocratizarea, spun specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE SAF-T: Firmele cu activitate economică mare vor trebui să transmită declarația 406 în mai multe „tranșe”

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 0 | 2305 | Timp de citire: 3 min.

Companiile care au o activitate economică mare, adică au foarte multe înregistrări contabile și informații de transmis prin fișierul standard de control fiscal (SAF-T), vor trebui să depună mai multe declarații 406 pentru aceeași perioadă (lună sau trimestru). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Poți recupera rapid o datorie pe care o are Fiscul la tine prin cedarea creanței către un partener de afaceri

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 0 | 2070 | Timp de citire: 3 min.

O firmă poate recupera bani de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pe lângă modul clasic, care presupune formularea unei cereri de restituire sau de compensare, și printr-o cesiune de creanțe. Aceasta se poate aplica, conform legii, în orice situație în care firmele au de recuperat bani de la Fisc, cu condiția ca respectivele sume să apară înscrise într-o decizie de restituire. Astfel, cu toate că un contribuabil care alege cesiunea de creanțe se poate lovi și de anumite obstacole, procedura efectivă este una relativ simplă, spun specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE SAF-T: PFA, II, IF și alte câteva entități, scutite oficial de depunerea formularului 406

Alexandru Boiciuc în PFA & Profesii liberale
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 0 | 10716 | Timp de citire: 2 min.

PFA-urile, întreprinderile individuale (II), întreprinderile familiale (IF), cabinetele medicale individuale și alte entități vor fi scutite de depunerea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat marți în Monitorul Oficial, care se va aplica efectiv din 1 ianuarie 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Ce soluții au firmele pentru a face față numărului tot mai mare de raportări obligatorii către stat

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 0 | 1696 | Timp de citire: 7 min.

Așa cum scriam zilele trecute, în ultimii ani sesizăm o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Pentru a se conforma, companiile trebuie să aloce resurse financiare și umane adecvate. Însă ce se poate face efectiv? În esență, specialiștii indică trei mari soluții - fie dezvoltarea unui departament intern specializat, fie automatizarea, fie externalizarea (sau o versiune hibridă). Fiecare opțiune vine cu propriile avantaje și dezavantaje și trebuie luate în calcul mai multe aspecte pentru a lua decizia potrivită. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Firmele au din ce în ce mai multe raportări de făcut către autorități, ceea ce duce la creșterea costurilor curente

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Noiembrie 2021 | 0 | 2016 | Timp de citire: 7 min.

În ultimii ani a început să se contureze tot mai mult o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Astfel, firmele trebuie să gestioneze un volum din ce în ce mai mare de declarații care trebuie să ajungă la diverse instituții ale statului, fapt ce duce la o creștere a costurilor de conformare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Ce formalități trebuie să facă persoanele fizice atunci când cer sau depun acte la autoritățile fiscale

Anca Cernat în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2021 | 1 | 4789 | Timp de citire: 5 min.

Persoanele fizice autorizate (PFA) care desfășoară activități economice în mod independent, persoanele fizice care exercită profesii liberale, asocierile și alte entități fără personalitate juridică și persoanele fizice trebuie să prezinte, la momentul solicitării a diverse documente precum cazierul fiscal, certificatul de atestare fiscală, certificatul de stabilire a rezidenței fiscale, ori la momentul înregistrării în scopuri de TVA, o serie de acte care trebuie completate, depuse sau prezentate autorităților, potrivit unui ghid publicat astăzi de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Vă prezentăm, în continuare, care este documentația aferentă principalelor documente de interes pentru PFA-uri și pentru celelalte categorii de contribuabili amintite mai sus, în conformitate cu ultimele actualizări intervenite în anul 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Reclasificarea firmelor

Lista marilor contribuabili, ce e valabilă de la 1 ianuarie 2022, a fost stabilită de ANAF. Implicații privind prețurile de transfer și SAF-T

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Noiembrie 2021 | 0 | 5334 | Timp de citire: 4 min.

Reclasificarea companiilor din România a fost rezolvată joi parțial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce s-a stabilit prin ordin lista marilor contribuabili ce se aplică de la 1 ianuarie 2022. Documentul apare în contextul în care regulile încadrării la categoria marilor contribuabili au fost ajustate miercuri. De ce parțial? Pentru că, potrivit autorităților, ar trebui să ne așteptăm la schimbări și în cazul listei contribuabililor mijlocii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Reclasificarea firmelor începe: Ajustări oficiale la regulile încadrării la categoria marilor contribuabili

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
3 Noiembrie 2021 | 0 | 3972 | Timp de citire: 3 min.

Autoritățile au oficializat azi un prim ordin care va sta la baza reclasificării contribuabililor, acesta vizând marile firme. Reclasificarea a fost anunțată în primăvară de reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă până la începutul lunii octombrie nu fuseseră făcuți pași publici în această direcție, în condițiile în care operațiunea va influența implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T). Citește articolul