În momentul de față, persoanele care au acces la contul unei firme din Spațiul Privat Virtual (SPV) pot vedea toate informațiile fiscale disponibile în aplicație, dar și date personale, indiferent de rolul lor în cadrul firmei. Din acest motiv, Camera Consultanților Fiscali (CCF) atrage atenția că trebuie făcute schimbări la aplicație pentru ca facilitățile/informațiile din cont să fie accesate pe module. Deși autoritățile fiscale au schimbări în plan, este neclar când ar putea deveni realitate acestea. Citește articolul
Companiile pot apela la medierea fiscală în cazul în care figurează cu debite fiscale restante, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) stabilind o procedură specială în acest sens. Iată, în continuare, ce este de știut despre procedura medierii fiscale și cum poate aceasta să ajute firmele care au probleme financiare temporare. Citește articolul
Atunci când vine vorba de executarea silită prin poprire a contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se folosește la maximum de avantajele digitalizării pentru a-și eficientiza procesele. Iată cum se derulează, la momentul actual, popririle inițiate de autorități. Citește articolul
În iulie 2022, parlamentarii au introdus posibilitatea ca inclusiv autoritățile locale să comunice actele fiscale prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) al Fiscului. Însă măsura încă nu se poate aplica, Fiscul lucrând în prezent la operaționalizarea acesteia. Citește articolul
Pentru impozitele din 2023 și 2024, proprietarii de clădiri nerezidențiale trebuie notificați de către organele fiscale locale că trebuie să le reevalueze pentru a achita cota obișnuită a impozitului local, prevede o lege de acum câteva luni. Astfel, cota majorată a impozitului local poate fi aplicată numai dacă s-a făcut notificarea până la 31 octombrie, dacă proprietarul nu face reevaluarea periodică necesară. În lipsa notificării autorităților locale, se aplică cota obișnuită de impozitare locală, chiar dacă n-a fost făcută reevaluarea. Citește articolul
După ce autoritățile fiscale au sesizat anumite probleme la comunicarea cu firmele exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV), Guvernul a introdus prin OUG noi modalități de transmitere a cererilor și documentelor, însă numai atunci când vine vorba de controale fiscale sau contestații fiscale. Astfel, firmele și PFA-urile pot comunica cu autoritățile, în acele situații, atât prin SPV, cât și prin poșta electronică, poșta clasică sau depunerea la registratură. Citește articolul
Dincolo de proiectele de digitalizare anunțate de mai multă vreme de autorități, anul trecut a adus în prim-plan și un proiect apărut mai de curând pe agendă: sistemul e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de bunuri riscante. După o perioadă scurtă de testare, s-a trecut direct la obligativitate, cu toate că mediul de afaceri a atras atenția că sistemul n-a fost gândit tocmai bine - ceea ce a dus recent la apariția mai multor ajustări semnificative la legislația primară și secundară. Din moment ce perioada „de acomodare” s-a încheiat, operatorii economici care nu se conformează riscă să fie amendați, de la 1 ianuarie 2023, cu sume de până la 100.000 de lei. Citește articolul
Retururile de bunuri riscante au fost prinse recent pe lista de transporturi rutiere ce trebuie raportate în sistemul e-Transport. Iar acum, conform unui ordin oficializat joi de Fisc, s-a detaliat exact cum trebuie gestionate aceste situații în care bunurile riscante trebuie înapoiate furnizorului. Citește articolul
Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul
Deși obiectivul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) de digitalizare a comunicării dintre contribuabili și autoritățile fiscale este pe deplin justificat și benefic, implementarea lui practică trebuie să aibă în vedere asigurarea exercitării depline a drepturilor și a executării obligațiilor contribuabililor. Practica lunilor recente, de când comunicarea prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) este exclusivă și obligatorie, ne-a adus în vedere câteva aspecte și dificultăți practice. Vom detalia, în cele ce urmează, câteva dintre ele. Citește articolul