2025 este al patrulea an în care avem un termen temporar unic pentru definitivarea și plata impozitelor pe afaceri pentru anul anterior, conform legislației în vigoare. Cele două obligații trebuie rezolvate de firme până la 25 iunie 2025 - pentru impozitul anual pe profit și pentru impozitul micro pe trimestrul 4. Regula nu se aplică, însă, pentru toate companiile. Citește articolul
Bonificația de 3% este un stimulent fiscal oferit contribuabililor pentru plata la termen și integrală a impozitului pe profit și/sau a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului 2024. Aplicarea acesteia este reglementată printr-o procedură emisă de Ministerul Finanțelor (Ordinul 540/2025), cu scopul de a încuraja conformarea voluntară și corectă a contribuabililor față de obligațiile fiscale. Citește articolul
În condițiile în care termenul situațiilor financiare anuale pe 2024 se apropie rapid, iar apoi urmează termenul impozitului pe profitul din 2024, specialiștii scot în evidență trei categorii de corelări importante pentru contribuabili. Citește articolul
Regulile bonificației unice de 3% pentru contribuabilii bun-platnici, pentru impozitul pe profit și impozitul micro pe anul 2024, prevăd că aceasta se compensează cu taxele viitoare. Totuși, există o situație excepțională ce permite achitarea bonificației direct către firme. Citește articolul
Tendința de scădere rapidă a numărului de plătitori de impozit micro, care a început în 2023, a continuat și pe parcursul anului 2024, reiese din cel mai recent buletin statistic trimestrial publicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, numărul de plătitori de impozit pe profit și-a continuat creșterea în aceeași perioadă. Motivul principal? Modificările aplicabile regimului micro de la 1 ianuarie 2024. Citește articolul
Procedura de acordare a unei bonificații de 3% pentru contribuabilii bun-platnici, pentru impozitul pe profit și impozitul micro, a fost oficializată recent de Ministerul Finanțelor (MF). Vorbim de o măsură introdusă anul trecut prin Ordonanța amnistiei fiscale generale și care este valabilă o sigură dată, strict pentru impozitele aferente anului 2024. Citește articolul
Ordonanța-trenuleț de la finele anului trecut a operat inclusiv unele modificări la codurile CAEN vizate de cota de impozit micro de 3%. Însă nu vorbim de adăugarea unor noi activități pe impozitarea majorată, ci strict de niște modificări tehnice necesare în contextul trecerii la a treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională. Citește articolul
Plecând de la marja de profit estimată a unei afaceri, antreprenorii ar trebui să facă o analiză preliminară înainte de a decide ce regim de impozitare ar fi mai avantajos pentru firma lor, cel puțin la început de drum sau dacă iau în calcul o schimbare de regim, precizează specialiștii. Citește articolul
O clarificare importantă legată de aplicarea cotelor de impozit micro (1% și 3%), în funcție de depășirea sau nu a plafonului de 60.000 euro, este că plafonul se verifică cumulat de la începutul anului, nu pe fiecare trimestru în parte, spun fiscaliștii. Astfel, prima depășire a plafonului NU înseamnă că firma aplică acea cotă de 3% „pe viață”, pentru că se poate reveni la cota de 1% în același an sau în anul următor. Citește articolul
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, potrivit prevederilor OUG nr. 156/2024, facilitățile fiscale de care beneficiau salariații care desfășoară activități în domeniul IT au fost eliminate. În acest context, am comparat taxarea activităților IT în 2025 ca salariat, PFA și microîntreprindere, pentru a vedea care este varianta cea mai avantajoasă. Citește articolul