Un nou calup consistent de modificări fiscale privind impozitul micro, impozitul pe profit, taxele salariale (și nu numai) este cuprins într-o ordonanță de urgență oficializată vineri. Majoritatea măsurilor din aceasta fuseseră vehiculate în spațiul public, pe surse, și în lunile premergătoare oficializării Legii reformei fiscale, dar Guvernul păruse să renunțe la ele pe moment. Citește articolul
Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 48 alin. (1) din Codul fiscal, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este optional, începând din 2023, și poate fi aplicat o singură dată. Citește articolul
Începând cu 1 Ianuarie 2022, prin Legea 322/2021 a fost introdus un mecanism prin intermediul căruia, în măsura în care la nivelul unui an fiscal sponsorizările/actele de mecenat/bursele private acordate de un contribuabil nu ating plafonul anual, calculat potrivit legii, contribuabilul să poată opta pentru redirecționarea din impozitul achitat a sumei aferente plafonului neutilizat. Citește articolul
Companiile care-și achită trimestrial, la termen, impozitul micro și impozitul pe profit ar putea beneficia, în viitor, de o bonificație de 3%, pe care s-o folosească pentru investiții, conform unui proiect de lege adoptat luni la Senat. Citește articolul
Istoric vorbind, stimulentele fiscale au fost o parte integrantă a setului de mecanisme fiscale pe care statele lumii le-au folosit pentru atragerea investițiilor străine directe. Facilitățile fiscale pentru companii capătă diverse forme (spre exemplu, amortizări accelerate, posibilitatea reportării pierderilor, deducerea suplimentară a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, posibilitatea de consolidare fiscală) și au fost, în general, introduse în scopul de a sprijini fie obiective economice mai largi, cum ar fi crearea de locuri de muncă sau nevoia de a atrage investiții străine directe, fie strategice, de exemplu facilitarea digitalizării, tranziția energetică și altele. Citește articolul
Taxarea activităților IT este unul dintre domeniile pentru care Legea reformei fiscale aduce schimbări importante, acestea aplicându-se parțial din noiembrie 2023 și parțial din ianuarie 2024. În baza modificărilor legislative operate de autorități, prezentăm azi cum va arăta, în 2024, taxarea acestor activități, în funcție de statutul prestatorului - salariat, PFA sau microîntreprindere. Citește articolul
Ca o regulă fiscală generală, în anul 2023, cota de impozitare pentru microîntreprinderi este de 1%, în timp ce, începând cu anul 2024, cota de impozitare va fi de 1% sau de 3%, în funcție de venituri sau de activitățile desfășurate. În esență, asta înseamnă că, pentru anumite companii, impozitul plătit la stat se va tripla în urma modificărilor stabilite prin Legea reformei fiscale. Citește articolul
Una dintre propunerile „scurse” pe surse în spațiul public înainte de apariția în dezbatere a proiectului Legii 296/2023 urmează să fie dată separat de Guvern în lunile ce vin, atenționează specialiștii EY România. Este vorba de introducerea unei reguli ce va obliga plătitorii de impozit micro cu o rată a rentabilității de peste 30% să treacă la impozit pe profit. Citește articolul
Din 2024, impozitul micro are o cotă de 3% pentru firmele care se ocupă de activități medicale, activități IT și activități HoReCa, însă numai dacă vorbim de desfășurarea efectivă a acestora, atenționează fiscaliștii. Astfel, pentru a vedea dacă trebuie achitată sau nu cota de 3%, o firmă care are în acte inclusiv coduri CAEN dintre cele vizate trebuie să facă unele preverificări interne. Citește articolul
Regulile pentru aplicarea impozitului micro rămân în 2024 la fel cum sunt stabilite în prezent, deoarece Legea reformei fiscale a venit cu modificări strict în privința cotelor de impozit. Prin urmare, nimic altceva nu se schimbă, astfel că microfirmele sunt obligate în continuare, de exemplu, să aibă un salariat angajat cu normă întreagă. Citește articolul