avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 443 soluții astăzi
Acasă Subiect: evitare dubla impunere
Subiect: evitare dubla impunere
ACCES PREMIUM
Transpunerea Directivei DAC7

Controale fiscale comune: Mai nou, autoritățile din România pot derula verificări la firme și împreună cu autoritățile altui stat din UE

Andreea Florian în Taxe și impozite
Consultant fiscal,
16 Februarie 2023 | 1 | 669 | Timp de citire: 4 min.

DAC7 (Directiva europeană 514/2021) este cea mai recentă modificare a Directivei 16/2011 privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (directivă implementată în România prin Codul de procedură fiscală) și care a intrat în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023. DAC7 este unul dintre rezultatele unui plan de acțiune inițiat și agreat de Comisia Europeană în anul 2020, cu suportul ministerelor de finanțe din țările UE, care urmărește combaterea evaziunii fiscale, mai ales în contextul digitalizării economiei, precum și facilitarea recuperării obligațiilor fiscale restante și combaterea fraudei în domeniul TVA. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Companiile ar trebui să revizuiască lista tratatelor de evitare a dublei impuneri, dacă vor să evite problemele în viitorul apropiat

EY Romania în Taxe și impozite
14 Aprilie 2022 | 0 | 1417 | Timp de citire: 6 min.

Companiile trebuie să revizuiască lista de bază a tratatelor de evitare a dublei impuneri ce li se aplică și să analizeze modificările pe care le implică noul Instrument multilateral de modificare a tratatelor pentru evitarea dublei impuneri (așa-numitul MLI). Motivul? În loc să elimine dubla impunere, așa cum s-ar putea crede chiar din titlu, prevederile, ce vor intra în vigoare încă de la 1 iunie 2022 și vor produce efecte de la 1 ianuarie 2023, ar putea aduce, de fapt, incertitudine, complexitate, costuri de timp și chiar dispute fiscale. Aceasta a fost principala recomandare făcută de specialiștii EY agenților economici în cel mai recent eveniment online pe tema MLI. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dubla impozitare: România a ratificat o convenție importantă, însă fără partea cu arbitrajul, care ar fi fost de mare ajutor companiilor

Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL în Taxe și impozite
9 Februarie 2022 | 0 | 1191 | Timp de citire: 3 min.

La patru ani și jumătate de la semnarea ei la Paris, România ratifică și ea Convenția multilaterală pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor. Documentul acționează ca un protocol ce vizează modificarea mai multor tratate fiscale, încercându-se, astfel, crearea unui mecanism general și eficace prin care să poată fi evitate renegocierile bilaterale ale tratatelor de evitare a dublei impuneri. Dar, total inexplicabil, România a ales să nu aplice prevederile convenției referitoare la arbitraj, cele la care contribuabilii pot apela atunci când consideră că au fost impozitați contrar prevederilor unui tratat de către jurisdicțiile contractante, iar autoritățile fiscale statale nu reușesc să ajungă la un acord amiabil în acest sens. Însă ce efecte ar putea avea această implementare incompletă asupra companiilor? Citește articolul

ACCES GRATUIT
Alegeri prezidențiale 2019

Doar 14.000 de români s-au înregistrat să voteze în străinătate. Cum ar putea afecta asta numărul de secții de votare

Alexandros Bakos în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
30 August 2019 | 0 | 1323 | Timp de citire: 3 min.

Numărul foarte mic de persoane din străinătate înregistrate online, în vederea organizării alegerilor prezidențiale de anul acesta, ar putea crea probleme cu numărul secțiilor de votare organizate, este menționat într-un comunicat al Autorității Electorale Permanente (AEP). Practic, informațiile obținute de autorități, în urma înregistrării, le ajută să aibă o imagine clară despre câte secții de votare trebuie să fie stabilite și unde. Numărul scăzut de persoane înregistrate, însă, ar duce la situația în care un număr foarte mic de secții se va organiza în baza informațiilor furnizate, majoritatea secțiilor fiind organizate pe baza unor date care ar putea fi inexacte. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Motive pentru care cei din străinătate nu ar trebui să evite înscrierea în Registrul Electoral pentru votul din toamnă

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 August 2019 | 4 | 1435 | Timp de citire: 4 min.

De teamă că Fiscul român va ajunge în posesia unor date personale care să permită impozitarea veniturilor obținute în afara țării, românii din străinătate evită înscrierea pentru votul prin corespondență la alegerile din toamnă. Dubla impozitare nu poate avea loc atâta timp cât există înțelegeri între state pentru evitarea acesteia (și România are astfel de convenții), însă tot există o obligație de a declara noua rezidență fiscală din celălalt stat. În acest context, inclusiv Regulamentul european pentru protecția datelor (GDPR) atârnă destul de mult pentru a convinge pe cei care se tem de folosirea ilegală a datelor lor. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Memo fiscal

Certificatele de rezidență fiscală - când și cum le putem folosi, în funcție de data lor de emitere?

PKF Finconta în Salarizare, taxare & relația cu statul
16 Iulie 2019 | 0 | 5093 | Timp de citire: 3 min.

Situația practică: serviciile sunt prestate de nerezidenți în 2019, dar unele state oferă certificate de rezidență fiscală doar o dată pe an, în luna decembrie – putem să folosim certificatul emis în decembrie 2018 ca să justificăm rezidența și plata taxelor în țara de origine a companiei? Citește articolul