Sistemul național de facturare electronică este funcțional, în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), începând din 11 noiembrie 2021, conform unui anunț de acum puțin timp al Ministerului Finanțelor. Acesta va fi funcțional în perioada următoare și în relația dintre firme (B2B), iar până în 2023 urmează să devină obligatoriu pentru toată lumea. Inițial se stabilise prin OUG că sistemul e-Factura urma să fie operaționalizat până pe 6 noiembrie 2021, însă termenul a fost ratat de autorități. Citește articolul
De la 1 iulie 2021, odată cu introducerea celor trei regimuri speciale de TVA pentru comerțul online în Uniunea Europeană (regimul UE, regimul nonUE și regimul de import), facturarea a devenit opțională pentru firmele care vând produse consumatorilor. Citește articolul
Începând cu ianuarie 2022, condițiile în care se pot deduce pierderile din creanțele neîncasate de la clienți se vor îmbunătăți, însă nu așa cum promiseseră autoritățile, reiese dintr-o ordonanță publicată aseară în Monitorul Oficial. Astfel, la impozitul pe profit, ajustările pentru deprecierea creanțelor o să fie deductibile în proporție de 50% (deși se promisese deducerea integrală), nu doar în proporție de 30%, ca acum. Citește articolul
Finalul lunii mai vine cu un termen fiscal important pentru cei care obţin venituri din activităţi independente, chirii sau dividende. În acest context, trebuie PFA-urile să cuprindă, în declarația unică pentru anul 2020, o factură emisă și neîncasată anul trecut? Citește articolul
Ministerul Finanțelor vrea ca obligativitatea de a emite facturi beneficiarilor, pentru vânzările online efectuate de firme, să dispară începând din iulie 2021, conform unui proiect recent de OUG. Totuși, asta nu înseamnă că respectivele companii vor avea cale liberă spre practici evazioniste. Specialiștii Deloitte România spun că autoritățile fiscale au destule pârghii la îndemână pentru a-și da seama dacă cineva o să încerce să ocolească legea. Citește articolul
Obligativitatea de a emite facturi beneficiarilor pentru vânzările online efectuate de firme o să dispară începând din iulie 2021, conform unui proiect de OUG inițiat recent la nivelul Ministerului Finanțelor. Practic, va apărea o excepție de la facturare pentru companiile care vor aplica un viitor regim special de TVA. Citește articolul
Companiile trebuie să aibă posibilitatea legală de a regulariza facturile în care au menționat în mod nejustificat TVA-ul, inclusiv dacă acest lucru se face ca urmare a începerii unei inspecții fiscale, au stabilit recent judecătorii Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Este disproporționat ca autoritățile fiscale să respingă o cerere de rambursare a TVA din cauza lipsei numărului secvențial al facturii, atâta timp cât factura conține alt număr care să permită identificarea ei, a considerat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o decizie recentă în materia TVA. Citește articolul
Ca să prevină frauda și evaziunea în domeniul TVA-ului, pe lista intențiilor de politică fiscală pentru perioada următoare este și implementarea unui sistem de facturare electronică obligatoriu. Am aflat însă că implementarea e plănuită pentru anul acesta, în sistem pilot, cu anumite categorii de contribuabili. Citește articolul
Din prima zi a anului 2022, o să apară o îmbunătățire a condițiilor în care se pot deduce pierderile din creanțele neîncasate de la clienți. Mai precis, în zona de impozit pe profit, Codul fiscal se va modifica pentru ca ajustările pentru deprecierea creanțelor să devină deductibile integral, nu doar în proporție de 30%, așa cum se întâmplă acum. Măsura a fost stabilită inițial să se aplice de la 1 ianuarie 2021, însă Guvernul a intervenit și a amânat-o pentru 1 ianuarie 2022. Citește articolul