ACCES PREMIUM
De ce premium?
Noutățile anului 2021 în materie de facturare: Apariția e-Facturare, de departe schimbarea principală
Apariția sistemului național de facturare electronică este în topul noutăților apărute în 2021 în domeniul facturării, însă tot aici mai merită amintite și alte schimbări importante pentru firme și persoanele fizice. Iată ce e de știut:
Articolul continuă mai jos
1. Introducerea și operaționalizarea sistemului opțional de facturare electronică. Introducerea și operaționalizarea sistemului e-Facturare a marcat începutul unei noi etape în digitalizarea activității Fiscului. Momentan, sistemul este opțional și funcționează numai în relația firmelor cu statul (achiziții publice), dar
din aprilie 2022 va funcționa și în relația dintre firme (strict pentru produse cu risc fiscal ridicat). Până în 2023, planul autorităților este de a face din e-Facturare un sistem obligatoriu pentru toată lumea. Facturarea electronică este doar începutul acestei noi faze, pentru că între timp
Fiscul își digitalizează activitatea și pe alte planuri (legarea caselor de marcat la un sistem național de monitorizare, introducerea obligativității SAF-T de la 1 ianuarie 2022 și trecerea, din martie 2022, la o relaționare aproape exclusiv online cu contribuabilii).
2. Tratamentul fiscal al facturilor neîncasate se modifică din 2022. Începând cu ianuarie 2022, condițiile în care se pot deduce pierderile din creanțele neîncasate de la clienți se îmbunătățesc. Concret, la impozitul pe profit, ajustările pentru deprecierea creanțelor o sunt deductibile în proporție de 50%, în creștere de la 30%. Inițial se stabilise ca deducerea să fie permisă integral, dar Guvernul s-a răzgândit din cauza efectelor posibile asupra bugetului de stat și a venit cu o ajustare prin OUG.
3. Stadiul noii reguli pentru ajustarea TVA-ului pentru facturile neîncasate de 12 luni de la persoanele fizice. În acest caz ne referim la o modificare apărută pe final de 2020, dar care produce efecte concrete abia din 2022. Despre ce e vorba? De la 1 ianuarie 2021, comercianții și prestatorii de servicii pot reduce baza de impozitare a TVA-ului atunci când au facturi neîncasate, de la persoanele fizice, de cel puțin 12 luni. Însă, având în vedere acel termen minim de 12 luni, specialiștii atrag atenția că facilitatea devine efectiv disponibilă abia la începutul anului 2022.
4. Reducerea facturilor de energie, în timpul sezonului rece, pentru firme, PFA-uri și profesioniști. Tot din sfera facturării vine și această schemă de ajutor de stat stabilită pentru consumul din perioada noiembrie 2021 - martie 2022.
Firmele mici și medii, PFA-urile și
profesioniștii pot cere la furnizorii de energie electrică și/sau gaze naturale reducerea facturilor. Sumele scăzute sunt recuperate de furnizori direct de la stat.
5. Dacă o cerere de rambursare a TVA-ului nu conține numărul facturii, dar conține alt număr ce permite identificarea ei, Fiscul trebuie să accepte solicitarea. A cincea noutate pe care o amintim vine din zona jurisprudențială. Este vorba de o decizie a Curții de Justiție a UE prin care s-a stabilit că este disproporționat ca autoritățile fiscale să respingă o cerere de rambursare a TVA-ului din cauza lipsei numărului secvențial al facturii, atât timp cât documentul conține alt număr care să permită identificarea sa.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.