Acordurile de tip no-poach sunt înțelegeri, explicite sau tacite, prin care companiile concurente convin să nu își recruteze sau angajeze reciproc salariații, putând lua inclusiv forma unor înțelegeri informale între manageri sau clauze ascunse în contracte comerciale. Considerate practici anticoncurențiale de Comisia Europeană, acestea pot fi sancționate cu amenzi substanțiale. Impactul asupra angajaților este semnificativ: limitează evoluția salariilor, reduce mobilitatea profesională și afectează dezvoltarea carierei. Despre acordurile de no-poach am discutat mai multe în interviul de azi cu Andreea Manolache, Managing Partner la Manolache, Lincaru și Asociații SCA. Citește articolul
O inițiativă legislativă având ca scop modificarea legii concurenței propune limitarea comercializării produselor sub marcă proprie (private label) în supermarketuri și hipermarketuri. Obiectivul propunerii este „restabilirea echilibrului pe piața de retail”, considerată a fi caracterizată de o concentrare ridicată, dominată de retaileri internaționali care promovează agresiv mărcile proprii, afectând astfel producătorii autohtoni și diversitatea ofertei. Citește articolul
Foștii angajați care pleacă din firmă și care fac concurență neloială companiei la care au lucrat pot fi sancționați contravențional. Conform cadrului legal în vigoare, în cazul angajaților care au părăsit compania și își deschid firmă proprie, atrăgând cu ei clienții firmei la care au lucrat, precum și alte informații confidențiale, pot fi amendați cu până la 11.000 de lei.
Citește articolulMai mulți parlamentari propun, prin intermediul unui proiect legislativ pus recent în dezbatere, modificarea legislației concurenței și a celei privind combaterea concurenței neloiale, astfel încât să nu mai fie posibilă împiedicarea sau limitarea accesului pe piața din țara noastră a unor produse sau servicii cu calitate mai bună și prețuri mai mici decât ale altor produse sau servicii similare disponibile deja sau a alimentelor ce nu conțin aditivi alimentari. Citește articolul
Regulile ce permit protejarea secretelor comerciale ale persoanelor juridice au fost modificate în ceea ce privește derularea proceselor și măsurile provizorii dispuse de instanțe, conform unei legi noi. Citește articolul
Mecanismul antispeculă dat de Guvern în 2022, care permite autorităților să intervină, în timpul situațiilor de criză, pentru a combate specula în relația dintre companii (B2B) sau în relația dintre companii și consumatori (B2C), poate fi activat de-acum. Asta deoarece Consiliul Concurenței (CC), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au oficializat recent protocolul de colaborare necesar în acest sens. Citește articolul
În primăvara anului precedent a fost oficializată o lege ce oferă mai multă protecție furnizorilor de produse alimentare și/sau agricole și cumpărătorilor față de lanțurile mari de vânzare, cum sunt super/hypermarketurile. Pentru a se putea aplica, efectiv, amenzile prevăzute pentru practicile comerciale neloiale în cadrul lanțurilor de aprovizionare era însă necesară adoptarea unui cadru legislativ prin care să se stabilească cum se depun și cum se analizează sesizările referitoare la aceste practici. Acest cadru legislativ a apărut azi în Monitorul Oficial, sub forma unei hotărâri de Guvern. Citește articolul
În plus față de mecanismul privind acțiunile speculative, protecția acordată de Legea nr. 11/1991 (privind combaterea concurenței neloiale) întreprinderilor afectate de practicile de concurență neloială s-a extins prin includerea, în OUG 84/2022, a conceptului exploatării poziției superioare de negociere. Citește articolul
Dincolo de introducerea unui mecanism pentru combaterea speculei, Guvernul a stabilit recent că exploatarea poziției superioare de negociere este o practică de concurență neloială pentru care firmele riscă amenzi de până la 500.000 de lei. Citește articolul
Legea privind combaterea concurenței neloiale a fost modificată recent prin ordonanță de urgență, iar unul dintre aspectele vizate privește deciziile de sancționare contravențională date de Consiliul Concurenței. Concret, acestea pot fi puse în executare în 30 de zile de la comunicare, indiferent dacă sunt contestate sau nu. Citește articolul