Istoric vorbind, stimulentele fiscale au fost o parte integrantă a setului de mecanisme fiscale pe care statele lumii le-au folosit pentru atragerea investițiilor străine directe. Facilitățile fiscale pentru companii capătă diverse forme (spre exemplu, amortizări accelerate, posibilitatea reportării pierderilor, deducerea suplimentară a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, posibilitatea de consolidare fiscală) și au fost, în general, introduse în scopul de a sprijini fie obiective economice mai largi, cum ar fi crearea de locuri de muncă sau nevoia de a atrage investiții străine directe, fie strategice, de exemplu facilitarea digitalizării, tranziția energetică și altele. Citește articolul
Ca o regulă fiscală generală, în anul 2023, cota de impozitare pentru microîntreprinderi este de 1%, în timp ce, începând cu anul 2024, cota de impozitare va fi de 1% sau de 3%, în funcție de venituri sau de activitățile desfășurate. În esență, asta înseamnă că, pentru anumite companii, impozitul plătit la stat se va tripla în urma modificărilor stabilite prin Legea reformei fiscale. Citește articolul
Anul 2024 va aduce marii plătitori de impozit pe profit într-o situație destul de complicată. Asta pentru că autoritățile de la noi au introdus recent impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), iar, în același timp, trebuie să implementeze curând impozitul minim global. Prima măsură este o „creație” autohtonă, însă a doua este obligatorie în UE. În acest context, fiscaliștii nu prea se așteaptă ca IMCA să se aplice mai mult de un an. Citește articolul
Una dintre propunerile „scurse” pe surse în spațiul public înainte de apariția în dezbatere a proiectului Legii 296/2023 urmează să fie dată separat de Guvern în lunile ce vin, atenționează specialiștii EY România. Este vorba de introducerea unei reguli ce va obliga plătitorii de impozit micro cu o rată a rentabilității de peste 30% să treacă la impozit pe profit. Citește articolul
Regulile pentru aplicarea impozitului micro rămân în 2024 la fel cum sunt stabilite în prezent, deoarece Legea reformei fiscale a venit cu modificări strict în privința cotelor de impozit. Prin urmare, nimic altceva nu se schimbă, astfel că microfirmele sunt obligate în continuare, de exemplu, să aibă un salariat angajat cu normă întreagă. Citește articolul
Regimul de impozitare a microîntreprinderilor revine, din ianuarie 2024, la sistemul cu două cote de impozit, însă acesta se aplică diferit față de cum era în trecut, conform unei legi recent oficializate. Diferențierea între cine datorează o cotă mai mică și cine datorează o cotă mai mare se face în funcție de veniturile obținute sau în funcție de activitățile derulate. Citește articolul
Actul care cuprinde reforma fiscală pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament la final de septembrie a fost publicată vineri seara în Monitorul Oficial. Ca atare, calendarul de intrare în vigoare a noutăților este unul destul de strâns, în condițiile în care există măsuri care se vor aplica din noiembrie. Vă prezentăm o sinteză a celor mai importante măsuri fiscale, în ordinea în care vor intra în vigoare.
Citește articolulRealitatea ultimilor ani a demonstrat, fără niciun dubiu, o preocupare constantă de redefinire a cadrului legislativ fiscal - nu doar în țara noastră, ci și la nivel european, respectiv internațional. Pe lângă modificările fiscale aplicabile în baza legislației locale, contribuabilii români au fost impactați și de modificarea cadrului legislativ la nivel european sau chiar internațional, cum ar fi, spre exemplu, implementarea Instrumentului Multilateral (MLI) - acea convenție multilaterală care permite statelor modificarea convențiilor de evitare a dublei impuneri în vederea adoptării de măsuri care să adreseze problematica evitării plății impozitelor la nivel multinațional, ATAD, DAC6, DAC7 etc. Și reforma fiscală globală continuă. Citește articolul
Pentru impozitele din 2024, proprietarii de clădiri nerezidențiale trebuie notificați de către organele fiscale locale că trebuie să le reevalueze pentru a achita cota obișnuită a impozitului local, prevede o lege de anul trecut. Astfel, cota majorată a impozitului local poate fi aplicată numai dacă s-a făcut notificarea până la 31 octombrie, dacă proprietarul nu face reevaluarea periodică necesară. În lipsa notificării autorităților locale, se aplică cota obișnuită de impozitare locală, chiar dacă n-a fost făcută reevaluarea. Citește articolul
Proiectul de lege asumat recent în Parlament de către Guvern a fost analizat miercuri de Curtea Constituțională a României (CCR) și judecătorii au respins sesizarea de neconstituționalitate depusă de parlamentarii Opoziției, conform Agerpres. Asta înseamnă că legea poate fi promulgată prin decret prezidențial și apoi publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul