Pentru că, în urma unui control la o asociație de proprietari din București, a constatat că, la intrarea în complexul rezidențial a livratorilor sau curierilor, erau notate datele personale ale acestora și că astfel nu se respectă prevederile Regulamentului european pentru protecția datelor (GDPR), fiind vorba despre o prelucrare excesivă a datelor, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a amendat asociația cu 2.000 de euro. În plus, în acest caz, autoritatea a aplicat o altă amendă, de data asta de 5.000 de euro, pentru că înregistrările video ale camerelor de supraveghere au fost păstrate o perioadă mai mare decât era necesară. Citește articolul
Pentru a rezolva o parte dintre problemele din domeniul locuirii, în care există un dezechilibru major între cererea și oferta de locuințe, cu supraaglomerare în marile centre urbane și depopulare în zonele rurale sau în orașele mici, autoritățile vor să stabilească, printr-un proiect pus recent în dezbatere la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), a unei Strategii Naționale a Locuirii, ce va conține cadrul legal pentru susținerea locuirii incluzive și îmbunătățirea accesului la locuințe până în 2050. Printre altele, potrivit acesteia, se va simplifica procedura de alocare a locuințelor sociale și vor apărea mai multe ghiduri, inclusiv unul dedicat administrării condominiilor de către asociațiile de proprietari, ce va conține tipuri de intervenții, exemple de bune practici, mecanisme legislative și financiare etc. Citește articolul
Operatorii de date personale au obligația de a răspunde solicitărilor Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), iar asociațiile de proprietari sunt astfel de operatori de date. Recent, Autoritatea a sancționat o asociație ce nu a furnizat informații în timp util Autorității, în urma sesizării unei persoane cu privire la o prelucrare presupus ilegală a datelor sale de către asociație. Citește articolul
După eliminarea stării de alertă, restricțiile ce au venit odată cu ea au fost eliminate. Printre altele, au dispărut restricțiile privind organizarea și desfășurarea de mitinguri, demonstrații, procesiuni, spectacole, cursuri de instruire, conferințe sau alte tipuri de întruniri, ceea ce înseamnă că se poate relua și organizarea ședințelor de bloc. Citește articolul
Și asociațiile de proprietari, din calitatea de contribuabili cu personalitate juridică, obligați să se înregistreze fiscal la scurt timp după înființare, trebuie să comunice cu Fiscul prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV), de la 1 martie. Întârzierea deschiderii contului în SPV poate însemna pierderea unor beneficii sau comunicarea întârziată a unor declarații din cauză că acestea nu vor mai fi transmise/acceptate și în format fizic, la ghișeu. Citește articolul
Asociațiile de proprietari nu sunt ocolite de obligația de a respecta Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR) și nici de controalele Autorității de Protecția Datelor (ANSPDCP). Asta înseamnă că și acestea trebuie să aplice principiul prelucrării a cât mai puține date, strict necesare. Într-un ghid recent publicat pentru asociațiile de proprietari, Autoritatea a subliniat că asociațiile nu ar trebui să ceară copii după diverse documente ale celor care stau în bloc. Citește articolul
Având în vedere că montarea unei camere de supraveghere la intrarea în bloc sau pe casa scărilor ar putea să surprindă un număr mare de aspecte ce țin de viața privată a locatarilor, e de înțeles de ce legislația privind protecția datelor se aplică, în acest caz. În egală măsură, e important pentru asociațiile de proprietari să fie atente la ce date prelucrează și la necesitatea prelucrării datelor respective. Citește articolul
Atunci când trebuie să îndeplinească o obligație legală, asociațiile de proprietari nu au nevoie de acordul locatarilor pentru prelucrarea datelor personale pe care cei din urmă le oferă, conform GDPR. Citește articolul
Orice asociație de proprietari poate închiria spațiile aflate în proprietatea comună, demers din care obține venituri ce îi aparțin și care, dacă sunt folosite pentru îmbunătățirea utilităților și a eficienței clădirii ori pentru întreținerea și repararea proprietății comune, sunt considerate, potrivit legislației fiscale, venituri neimpozabile. Citește articolul
Fondul de rulment reprezintă unul dintre cele două fonduri speciale obligatorii ale oricărei asociații de proprietari ce trebuie plătit de către proprietarii apartamentelor. Cel de-al doilea face referire la fondul de reparații. Citește articolul