Firmele care în trecut au avut o profitabilitate bună și care, în contextul introducerii impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), ar putea face optimizări pentru a plăti doar nivelul minim vor risca să atragă atenția autorităților, spun specialiștii. Cu alte cuvinte, o scădere bruscă a impozitului pe profit plătit ar putea fi interpretată de inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ca o optimizare care să permită firmelor să plătească mai puțin la stat decât în anii anteriori. Citește articolul
Până la data de 25 octombrie, companiile trebuie să se ocupe de declararea și achitarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor și a impozitului pe profit pentru al treilea trimestru din 2023 (perioada iulie - septembrie). Citește articolul
În urma introducerii, din 2024, a impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) de 1%, ce se va aplica plătitorilor de impozit pe profit cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro, specialiștii NNDKP se așteaptă la un val de litigii în instanțe. Citește articolul
Situația unei companii la care s-au identificat atât bani lipsă, cât și mărfuri lipsă a fost prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) într-un raport despre controalele fiscale terminate în august 2023. Citește articolul
O serie de beneficii fiscale prevăzute în Codul Fiscal pot asigura o mai bună structurare a cash flow-ului și a impozitelor datorate către bugetul de stat, dacă ar fi aplicate, total sau parțial, în funcție de profilul și domeniul de activitate. Beneficiile fiscale se pot clasifica în trei mari categorii, după impozitele asupra cărora au impact, în sensul reducerii bazei de impozitare la calculul acestora. Citește articolul
Introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri, pentru plătitorii de impozit pe profit cu afaceri de peste 50 de milioane de euro, va veni la pachet cu o serie de provocări pentru companii, sunt de părere specialiștii de la PwC România. În linii mari, contribuabilii ar trebui să se aștepte la creșterea complexității regulilor de calcul de la impozitul pe profit și la o reducere a veniturilor disponibile pentru investiții. Citește articolul
Anul 2024 se anunță a fi unul de foc pentru marile companii plătitoare de impozit pe profit. Pe de o parte, din ianuarie trebuie implementată directiva europeană ce prevede impozitul minim pe profit de 15% pentru grupurile mari de firme, iar, pe de altă parte, Guvernul vrea să implementeze și un impozit minim de 1% pentru firmele cu cifră de afaceri mare. Chiar dacă specialiștii apreciază că cele două impozite sunt compatibile, aceștia atrag atenția că regulile de calcul ale impozitului pe profit se vor complica foarte mult. Citește articolul
Decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) de la începutul lunii septembrie, în cauza C-461/2021, aduce clarificări cu privire la documentele necesare în vederea justificării scutirii de TVA pentru serviciile de transport legate de importul de bunuri și, totodată, cu privire la posibilitatea deducerii cheltuielilor profesionale legate de prestarea de servicii, din impozitul plătit către autoritățile fiscale pentru veniturile obținute de către nerezidenți. În urma acestei decizii, n-ar trebui să avem modificări ale legislației fiscale de la noi, însă practica inspectorilor fiscali ar trebui să se schimbe. Citește articolul
Reprezentanții Comisiei Europene au inițiat recent un proiect de directivă pentru a stabili, pentru prima oară la nivelul Uniunii Europene, un set comun de reguli pentru prețurile de transfer. Acestea vor trebui implementate în fiecare stat membru și puse în aplicare începând din 2026. Citește articolul
O amplă reformă a impozitării afacerilor a fost inițiată recent de Comisia Europeană prin publicarea a două proiecte de directive. Acestea se vor adresa, în esență, companiilor care activează în mai multe state membre ale UE, indiferent dacă vorbim de întreprinderi micro, mici, mijlocii sau mari. Scopul lor, pe termen lung, este reducerea costurilor de conformare și a riscurilor de apariție a litigiilor, dar și stabilirea unui cadru previzibil, stabil și just pentru impozitarea afacerilor. Citește articolul