Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 48 alin. (1) din Codul fiscal, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor este optional, începând din 2023, și poate fi aplicat o singură dată. Citește articolul
Începând cu 1 Ianuarie 2022, prin Legea 322/2021 a fost introdus un mecanism prin intermediul căruia, în măsura în care la nivelul unui an fiscal sponsorizările/actele de mecenat/bursele private acordate de un contribuabil nu ating plafonul anual, calculat potrivit legii, contribuabilul să poată opta pentru redirecționarea din impozitul achitat a sumei aferente plafonului neutilizat. Citește articolul
Companiile care-și achită trimestrial, la termen, impozitul micro și impozitul pe profit ar putea beneficia, în viitor, de o bonificație de 3%, pe care s-o folosească pentru investiții, conform unui proiect de lege adoptat luni la Senat. Citește articolul
Istoric vorbind, stimulentele fiscale au fost o parte integrantă a setului de mecanisme fiscale pe care statele lumii le-au folosit pentru atragerea investițiilor străine directe. Facilitățile fiscale pentru companii capătă diverse forme (spre exemplu, amortizări accelerate, posibilitatea reportării pierderilor, deducerea suplimentară a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, posibilitatea de consolidare fiscală) și au fost, în general, introduse în scopul de a sprijini fie obiective economice mai largi, cum ar fi crearea de locuri de muncă sau nevoia de a atrage investiții străine directe, fie strategice, de exemplu facilitarea digitalizării, tranziția energetică și altele. Citește articolul
În cazul mașinilor electrice și hibride cu maximum nouă scaune de pasageri, cheltuielile cu amortizarea ar putea deveni deductibile, la plătitorii de impozit pe profit, în limita a 2.500 lei pe lună, potrivit unei propuneri legislative recente. Citește articolul
O companie verificată online recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) s-a trezit cu o impunere suplimentară după ce inițial declarase că n-are de plătit impozit pe profit pentru anul 2022. Citește articolul
În octombrie 2023 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul
Implementarea facturării electronice obligatorii în relația dintre firme, începând din ianuarie 2024, aduce cu sine tot felul de nelămuriri ale contribuabililor. Iar una dintre ele este ce efecte va avea această măsură asupra regimului documentelor justificative? Citește articolul
Din ianuarie 2024, companiile trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B, în paralel cu regulile tradiționale de facturare. Însă, din iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor de la emitent la destinatar, iar nefolosirea sistemului poate genera trei mari probleme, conform specialiștilor. Citește articolul
Anul 2024 va aduce marii plătitori de impozit pe profit într-o situație destul de complicată. Asta pentru că autoritățile de la noi au introdus recent impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), iar, în același timp, trebuie să implementeze curând impozitul minim global. Prima măsură este o „creație” autohtonă, însă a doua este obligatorie în UE. În acest context, fiscaliștii nu prea se așteaptă ca IMCA să se aplice mai mult de un an. Citește articolul