2023 este un adevărat an de turnură în activitatea companiilor din România, având în vedere reducerea numărului de plătitori de impozit micro și creșterea numărului de plătitori de impozit pe profit, în urma modificărilor fiscale introduse prin OG 16/2022. Din acest motiv, companiile ar trebui să aibă în vedere, pentru anul 2024, intrarea într-un grup de plătitori de impozit pe profit, ce permite compensarea pierderilor cu profiturile pentru a plăti un impozit mai mic statului. Astfel, prin prezentul articol expunem principalele aspecte privind constituirea unui grup fiscal și sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit. Citește articolul
Persoanele fizice și juridice care intră în comerțul online trebuie să știe că li se aplică aceleași obligații fiscale pe care le au contribuabilii din comerțul tradițional. În contextul în care Fiscul își înmulțește instrumentele prin care poate depista evazioniștii din comerțul online, persoanele fizice și juridice trebuie să se asigure că activitatea lor este conformă cu legislația fiscală, dacă nu vor să riște să aibă probleme la controale. Citește articolul
Pe parcursul ultimilor ani, digitalizarea și noile tehnologii informaționale au crescut cu pași rapizi. Atât companiile, cât și autoritățile fiscale trebuie să se adapteze noului context. Un prim demers de reglementare cu impact semnificativ din perspectiva implicațiilor fiscale pentru statele membre ale UE este adoptarea directivei privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni în Uniunea Europeană (Pilonul II). Citește articolul
Companiile nou-înființate în anul curent au două variante în care pot aplica regimul de impozitare micro, însă acest lucru depinde de îndeplinirea anumitor condiții, potrivit Codului fiscal. Cele două variante sunt aplicarea impozitului micro încă din 2023 și aplicarea acestuia abia din 2024. Citește articolul
La data de 1 septembrie 2022, s-a publicat Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 2.048/2022, care implementează Directiva UE privind raportarea țară cu țară (UE) 2.101/2021. Acesta aduce modificări semnificative pentru companiile care operează în România, deoarece obligă anumite multinaționale să furnizeze informații detaliate despre activitățile lor, profiturile obținute și impozitele plătite în fiecare țară în care operează. Citește articolul
Până la data de 25 aprilie trebuie declarate și achitate impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și impozitul pe profit pentru primul trimestru al anului 2023, conform legislației fiscale. Citește articolul
Într-o speță tranșată definitiv recent la Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), o firmă a recuperat un impozit pe profit de un milion de euro, stabilit suplimentar de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în urma unei inspecții, conform specialiștilor Deloitte. Asta deoarece în instanță a fost anulată impunerea suplimentară pe motiv că viza o perioadă prescrisă. Citește articolul
Ce arată practica la momentul actual, după mai bine de un an de la apariția consolidării fiscale în domeniul impozitului pe profit? Istoria pe această speță este una relativ recentă în România, fiind o măsură aplicabilă de anul trecut, mai precis de la 1 ianuarie 2022. Practica acestor 15 luni care s-au scurs de la momentul intrării în vigoare a legislației aferente arată că măsura nu este utilizată pe scară largă, deși facilitatea a fost îndelung așteptată în România și aduce o serie de avantaje pentru grupurile de companii care aleg să raporteze impozitul pe profit la nivel consolidat, în detrimentul raportărilor individuale. Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale finalizate în februarie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unei companii care a beneficiat pe nedrept de o bonificație la plata impozitului pe profit pentru trimestrul I din 2020. Automat, inspectorii fiscali au anulat bonificația și au stabilit o sumă suplimentară de plată. Citește articolul
Din 2023, una dintre condițiile de bază pentru aplicarea impozitului micro este existența cel puțin a unui salariat, conform modificărilor aduse de OG 16/2022. Dacă acesta pleacă în cursului anului fiscal, compania are un „răgaz” de 30 de zile pentru a-l înlocui. În caz contrar, microfirma trebuie să devină plătitoare de impozit pe profit începând cu trimestrul în care a plecat unicul salariat. Citește articolul