Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Pe parcursul ultimilor ani, digitalizarea și noile tehnologii informaționale au crescut cu pași rapizi. Atât companiile, cât și autoritățile fiscale trebuie să se adapteze noului context. Un prim demers de reglementare cu impact semnificativ din perspectiva implicațiilor fiscale pentru statele membre ale UE este adoptarea directivei privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni în Uniunea Europeană (Pilonul II). Citește articolul
Companiile nou-înființate în anul curent au două variante în care pot aplica regimul de impozitare micro, însă acest lucru depinde de îndeplinirea anumitor condiții, potrivit Codului fiscal. Cele două variante sunt aplicarea impozitului micro încă din 2023 și aplicarea acestuia abia din 2024. Citește articolul
La data de 1 septembrie 2022, s-a publicat Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 2.048/2022, care implementează Directiva UE privind raportarea țară cu țară (UE) 2.101/2021. Acesta aduce modificări semnificative pentru companiile care operează în România, deoarece obligă anumite multinaționale să furnizeze informații detaliate despre activitățile lor, profiturile obținute și impozitele plătite în fiecare țară în care operează. Citește articolul
Până la data de 25 aprilie trebuie declarate și achitate impozitul pe veniturile microîntreprinderilor și impozitul pe profit pentru primul trimestru al anului 2023, conform legislației fiscale. Citește articolul
Într-o speță tranșată definitiv recent la Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), o firmă a recuperat un impozit pe profit de un milion de euro, stabilit suplimentar de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în urma unei inspecții, conform specialiștilor Deloitte. Asta deoarece în instanță a fost anulată impunerea suplimentară pe motiv că viza o perioadă prescrisă. Citește articolul
Ce arată practica la momentul actual, după mai bine de un an de la apariția consolidării fiscale în domeniul impozitului pe profit? Istoria pe această speță este una relativ recentă în România, fiind o măsură aplicabilă de anul trecut, mai precis de la 1 ianuarie 2022. Practica acestor 15 luni care s-au scurs de la momentul intrării în vigoare a legislației aferente arată că măsura nu este utilizată pe scară largă, deși facilitatea a fost îndelung așteptată în România și aduce o serie de avantaje pentru grupurile de companii care aleg să raporteze impozitul pe profit la nivel consolidat, în detrimentul raportărilor individuale. Citește articolul
În urma inspecțiilor fiscale finalizate în februarie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unei companii care a beneficiat pe nedrept de o bonificație la plata impozitului pe profit pentru trimestrul I din 2020. Automat, inspectorii fiscali au anulat bonificația și au stabilit o sumă suplimentară de plată. Citește articolul
Din 2023, una dintre condițiile de bază pentru aplicarea impozitului micro este existența cel puțin a unui salariat, conform modificărilor aduse de OG 16/2022. Dacă acesta pleacă în cursului anului fiscal, compania are un „răgaz” de 30 de zile pentru a-l înlocui. În caz contrar, microfirma trebuie să devină plătitoare de impozit pe profit începând cu trimestrul în care a plecat unicul salariat. Citește articolul
O situație care creează confuzie în spațiul public de mai multe luni a fost tranșată, în sfârșit, într-o comunicare publică a reprezentanților Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Companiile care în 2022 au fost plătitoare de impozit micro și care în 2023 îndeplinesc condițiile pentru a rămâne la acest regim în continuare NU trebuie să depună declarația 700 până la 31 martie, conform autorităților fiscale. Până acum, specialiștii sfătuiau companiile, din prudență, să depună formularul pentru a fi sigure de situația lor, în condițiile în care ANAF n-a făcut niciun demers public pentru a clarifica chestiunea. Citește articolul
Atât timp cât inflația a fost menținută la un nivel redus şi apropiat de cel general acceptat în spațiul UE, printr-un cumul de factori și măsuri la nivel național de ordin monetar-fiscal și economic, subiectul nu a fost de interes general. Singurele momente în care atenția se îndreptă spre indicatorul care arată evoluția prețurilor produselor care fac parte din „coșul de bază” sunt cele în care Institutul Național de Statistică (INS) comunică această cifră. De anul trecut însă, pe fondul mai multor evenimente de natură politică și economică, inflația a redevenit un subiect foarte important de discuție, având în vedere impactul său vizibil şi generalizat. Citește articolul