În cele mai multe cazuri, asigurații la sănătate sunt înscriși pe lista unui medic de familie, care, așa cum este subliniat într-un nou ghid al asiguratului, emis recent de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), le poate oferi acestora o serie de servicii medicale incluse în pachetul de bază. Citește articolul
Potrivit unei noi ediții a Ghidului asiguratului, anumiți pacienți din țara noastră pot beneficia, printre altele, și de servicii de îngrijire la domiciliu. Astfel, după cum apare în documentul emis recent de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), îngrijirile la domiciliu, care pot fi medicale sau paliative, se acordă pe baza recomandării unor medici, inclusiv a celor de familie. Citește articolul
Până de curând, rudele unui pacient decedat aveau acces la datele medicale ale acestuia doar dacă exista un consimțământ explicit în acest sens. În martie 2023, printr-o ordonanță de urgență s-a stabilit ca, la decesul unui pacient, toate informațiile medicale ce-l vizează să fie furnizate rudelor la cerere. După ce normele de aplicare a Legii drepturilor pacientului au fost modificate, s-a stabilit, prin ordin, introducerea unor noi prevederi în norme, astfel încât să se stabilească situațiile în care se consideră că pacientul se află în imposibilitate de a-şi exprima acordul privind transmiterea datelor medicale. Apoi, în toamnă, legea a fost modificată din nou, datele medicale unui pacient urmând să se transmită rudelor după decesul acestuia doar pe baza unui certificat de moștenitor. Acum, printr-un ordin apărut miercuri, normele au fost modificate din nou, pentru a reflecta schimbările apărute în toamnă. Citește articolul
O propunere legislativă depusă recent la Senat ar putea interzice personalului din sistemul de sănătate publică să pună presiune asupra pacienților să folosească servicii medicale private. Medicii și personalul care încalcă această regulă vor fi sancționați disciplinar. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că pacienții au dreptul de a obține o primă copie a registrului lor medical, în mod gratuit. Decizia impune această obligație tuturor medicilor, indiferent de specializarea lor. Citește articolul
Printre drepturile stabilite de legislația în vigoare pentru pacienți se numără dreptul de a fi respectat, cel la îngrijiri până la ameliorarea stării sau până la vindecare și cel de a cere și de a primi o a doua opinie medicală. În plus, de la începutul anului, s-a stabilit că pacienții vor avea dreptul la medicină personalizată, iar rudele să primească, fără prea mari bătăi de cap, datele medicale ale unui pacient. Citește articolul
Medicina personalizată, adică oferirea de servicii medicale specifice fiecărui pacient în parte, urmează să fie introdusă din noiembrie și în țara noastră, după cum apare într-o lege publicată recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
La acest moment, numeroase dintre obligațiile impuse în unitățile spitalicești nu sunt însoțite și de sancțiuni care să poată fi aplicate imediat, în caz de control, spitalului, managerului sau altor persoane fizice responsabile din spital. Ca atare, Guvernul vrea să schimbe această situație și vine cu lungă listă de fapte contravenționale și amenzi de mii și zeci de mii de lei pentru cei care nu respectă obligațiile stabilite de lege. Printre altele, sunt vizate obligațiile de informare a aparținătorilor pacienților internați, respectarea programelor de vizită, informarea pe site-urile proprii pentru cei interesați, accesul în spitale în alte condiții decât cele prevăzute de lege ori solicitarea de teste COVID-19 pentru accesul în spitale. Citește articolul
Investigaţiile medicale de screening se vor putea efectua gratuit de către pacienţii asiguraţi în sistemul sanitar public, la cerere sau pe baza unei trimiteri medicale, după ce o propunere legislativă adoptată de Parlament a primit girul preşedintelui ţării şi a devenit lege. Citește articolul
Ministerul Sănătății a propus un proiect un ordin prin care pacienții care completează formularul de feedback pentru grija primită în spitalele publice să nu mai fie contactați de către autorități, dacă au răspuns „DA” la întrebarea legată de solicitarea, din partea medicilor sau a asistenților, de bani sau alte recompense. În esență, formularul va rămâne același, singura schimbare fiind că pacienți nu vor mai fi contactați de autorități, pentru a da detalii despre faptele de corupție menționate mai sus (cum e cazul acum, conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1501/2016 privind aprobarea implementării mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice). Pacienții vor fi ei înșiși cei care vor sesiza, din inițiativă proprie, autoritățile. Citește articolul