Potrivit Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou.
Acestea se pot utiliza pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate, precum si pentru cheltuieli sociale. Valoarea unui tichet cadou este de 10 lei (RON) sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei (RON).
Tichetul cadou - Cheltuiala deductibila limitat, pentru angajator
In conformitate cu articolul 19 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. Cota de impozit pe profit este de 16%, aplicata asupra profitului impozabil.
Codul fiscal enumera, la alin. 3 al art. 21, cheltuielile care au o dedictibilitate limitata, printre care se numara si:
- cheltuielile de protocol in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit;
- cheltuielile sociale (in cadrul carora intra si cadourilor oferite angajatilor) in limita unei cote de pana la 2%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aplicarea impozitului pe venit
Tichetele cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii sunt considerate venituri impozabile, asupra carora se va aplica cota de impozit de 16%, in conformitate cu prevederile alin. 2 al art. 78 din Codul fiscal, coroborate cu cele ale pct. 152 de la Titlul III din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului 44/2004.
In privinta veniturilor din salarii, Codul fiscal da definitia acestora, la alin 1. art. 55: "sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca".
La stabilirea venitului din salarii impozabil, intra in calcul si o serie de avantaje obtinute de salariat, cu exceptia celor prevazute la art. 55 alin. 4 lit. a din Codul fiscal.
La art. 55 alin. 4 lit. a din Codul fiscal si la pct. 81 din Titlul III al Normele metodologice de aplicare a Codul fiscal se stabileste ca nu sunt incluse si ca nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit, printre altele, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.
Cu toate acestea, potrivit acelorasi prevederi, cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 de lei.
Potrivit pct. 81 al Titlului III din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, plafonul stabilit pentru cadourile oferite de angajatori copiilor minori ai angajatilor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si pentru cadourile oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie se aplica atat darurilor constand in bunuri, cat si celor in bani, in cazul tuturor angajatorilor de forta de munca.
Prin urmare, avand in vedere dispozitiile Codul fiscal si ale Normelor metodologice de aplicare, se poate concluziona ca valoarea care depaseste plafonul de 150 de lei, precum si valoarea tichetelor cadou acordate cu alte ocazii decat cele mentionate de Codul fiscal reprezinta avantaje si intra sub incidenta impozitului pe venitul din salarii.
CAS si CASS nu se calculeaza asupra tichetelor cadou
In final, mai trebuie precizat ca, potrivit Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa si Normelor metodologice de aplicare a acesteia, asupra sumelor corespunzatoare tichetelor cadou acordate de angajator nu se calculeaza si nu se retin nici pentru salariat, nici pentru angajator:
- contributiile obligatorii de asigurari sociale, prevazute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale;
- contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazute de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca;
- contributiile obligatorii pentru asigurarile de sanatate, prevazute de Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.
Angajatorii nu datoreaza pentru sumele corespunzatoare tichetelor cadou si tichetelor de cresa acordate angajatilor nici contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazuta de Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
ACCES PREMIUM
De ce premium?
Marius Enachescu
Timp de citire: 4 min.
Tratamentul fiscal aplicat tichetelor cadou
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 4 min.
Cu toate ca tichetele cadou beneficiaza de un tratament fiscal special, acestea pot fi luate in calcul, in anumite conditii, la determinarea impozitului pe profit sau a impozitului pe venit.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 4 Decembrie 2025
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Biriș Goran SPARL
Evaluarea performanței angajaților și concedierea pentru necorespundere profesională
Vreau să particip
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
