Impozite şi taxe locale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Definiţii
Art. 247. - În înţelesul prezentului titlu, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) rangul unei localităţi - rangul atribuit unei localităţi conform legii;
b) zone din cadrul localităţii - zone stabilite de consiliul local, în funcţie de poziţia terenului faţă de centrul localităţii, de reţelele edilitare, precum şi de alte elemente specifice fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, conform documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism, registrelor agricole, evidenţelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor evidenţe agricole sau cadastrale care pot afecta valoarea terenului.
Impozite şi taxe locale
Art. 248. - Impozitele şi taxele locale sunt după cum urmează:
a) impozitul pe clădiri;
b) impozitul pe teren;
c) taxa asupra mijloacelor de transport;
d) taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor;
e) taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate;
f) impozitul pe spectacole;
g) taxa hotelieră;
h) taxe speciale;
i) alte taxe locale.
CAPITOLUL II
Impozitul pe clădiri
Reguli generale
Art. 249. - (1) Orice persoană care are în proprietate o clădire situată în România datorează anual impozit pentru acea clădire, exceptând cazul în care în prezentul titlu se prevede diferit.
(2) Impozitul prevăzut la alin. (1), numit în continuare impozit pe clădiri, se datorează către bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în care este amplasată clădirea.
(3) În cazul unei clădiri, aflată în administrarea sau în folosinţa, după caz, a altei persoane şi pentru care se datorează chirie în baza unui contract de închiriere, impozitul pe clădiri se datorează de către proprietar.
(4) În cazul în care o clădire se află în proprietatea comună a două sau mai multe persoane, fiecare dintre proprietarii comuni ai clădirii datorează impozitul pentru spaţiile situate în partea din clădire aflată în proprietatea sa. În cazul în care nu se pot stabili părţile individuale ale proprietarilor în comun, fiecare proprietar în comun datorează o parte egală din impozitul pentru clădirea respectivă.
(5) În înţelesul prezentului titlu, clădire este orice construcţie care serveşte la adăpostirea de oameni, de animale, de obiecte, de produse, de materiale, de instalaţii şi de altele asemenea.
Scutiri
Art. 250. - (1) Impozitul pe clădiri nu se datorează pentru:
1. clădirile instituţiilor publice şi clădirile care fac parte din domeniul public şi privat al unei unităţi administrativ-teritoriale, cu excepţia incintelor care sunt folosite pentru activităţi economice;
2. clădirile care, potrivit legislaţiei în vigoare, sunt considerate monumente istorice, de arhitectură sau arheologice, muzee sau case memoriale, cu excepţia incintelor care sunt folosite pentru activităţi economice;
3. clădirile care, prin destinaţie, constituie lăcaşuri de cult, aparţinând cultelor religioase recunoscute de lege şi părţile lor componente locale, cu excepţia incintelor care sunt folosite pentru activităţi economice;
4. clădirile instituţiilor de învăţământ preuniversitar sau universitar, autorizate provizoriu sau acreditate, cu excepţia incintelor care sunt folosite pentru activităţi economice;
5. clădirile unităţilor sanitare de interes naţional care nu au trecut în patrimoniul autorităţilor locale;
6. clădirile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", cu excepţia incintelor care sunt folosite pentru activităţi economice;
7. clădirile aflate în domeniul privat al statului şi în administrarea Regiei Autonome "Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat", atribuite conform legii;
8. construcţiile şi amenajările funerare din cimitire, crematorii;
9. clădirile sau construcţiile din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice, potrivit legii;
10. clădirile trecute în proprietatea statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în lipsă de moştenitori legali sau testamentari;
11. oricare dintre următoarele construcţii speciale:
a) sonde de ţiţei, gaze, sare;
b) platforme de foraj marin;
c) orice centrală hidroelectrică, centrală termoelectrică, centrală nuclearoelectrică, staţie de transformare şi de conexiuni, clădire şi construcţie specială anexă a acesteia, post de transformare, reţea aeriană de transport şi distribuţie a energiei electrice şi stâlpii aferenţi acesteia, cablu subteran de transport, instalaţie electrică de forţă;
d) canalizaţii şi reţele de telecomunicaţii subterane şi aeriene;
e) căi de rulare, de incintă sau exterioare;
f) galerii subterane, planuri înclinate subterane şi rampe de puţ;
g) puţuri de mină;
h) coşuri de fum;
i) turnuri de răcire;
j) baraje şi construcţii accesorii;
k) diguri, construcţii-anexe şi cantoane pentru intervenţii la apărarea împotriva inundaţiilor;
l) construcţii hidrometrice, oceanografice, hidrometeorologice, hidrotehnice, de îmbunătăţiri funciare, porturi, canale navigabile cu ecluzele şi staţiile de pompare aferente canalelor;
m) poduri, viaducte, apeducte şi tuneluri;
n) reţele şi conducte pentru transportul sau distribuţia apei, produselor petroliere, gazelor şi lichidelor industriale, reţele şi conducte de termoficare şi reţele de canalizare;
o) terasamente;
p) cheiuri;
q) platforme betonate;
r) împrejmuiri;
s) instalaţii tehnologice, rezervoare şi bazine pentru depozitare;
t) construcţii de natură similară stabilite prin hotărâre a consiliului local.
(2) Construcţiile de natură similară celor de la alin. (1) pct. 11 lit. a)-s), avizate prin hotărâre a consiliilor locale, sunt scutite de impozit pe clădire pe durata existenţei construcţiei, până când intervin alte modificări.
(3) Impozitul pe clădiri nu se datorează pentru clădirea unei persoane fizice dacă:
a) clădirea este o locuinţă nouă realizată în condiţiile Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; sau
b) clădirea este realizată pe bază de credite, în conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea investiţiilor pentru realizarea unor lucrări publice şi construcţii de locuinţe, aprobată şi modificată prin Legea nr. 82/1995, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Scutirea de impozit prevăzută la alin. (3) se aplică pentru o clădire timp de 10 ani de la data dobândirii acesteia. În cazul înstrăinării clădirii, scutirea de impozit nu se aplică noului proprietar al clădirii.
Calculul impozitului pentru persoane fizice
Art. 251. - (1) În cazul persoanelor fizice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea cotei de impozitare la valoarea impozabilă a clădirii.
(2) Cota de impozitare este de 0,2% pentru clădirile situate în mediul urban şi de 0,1% pentru clădirile din mediul rural.
(3) Valoarea impozabilă a unei clădiri se determină prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a clădirii, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea corespunzătoare din tabelul următor:
(4) Suprafaţa construită desfăşurată a unei clădiri se determină prin însumarea suprafeţelor secţiunilor tuturor nivelurilor clădirii, inclusiv ale balcoanelor, logiilor sau ale celor situate la subsol, exceptând suprafeţele podurilor care nu sunt utilizate ca locuinţă şi suprafeţele scărilor şi teraselor neacoperite.
(5) Valoarea impozabilă a clădirii se ajustează în funcţie de amplasarea clădirii, prin înmulţirea sumei determinate conform alin. (3) cu coeficientul de corecţie corespunzător, prevăzut în următorul tabel:
(6) În cazul unui apartament amplasat într-un bloc cu mai mult de 3 niveluri şi 8 apartamente, coeficientul de corecţie prevăzut la alin. (5) se reduce cu 0,10.
(7) În cazul unei clădiri finalizate înainte de 1 ianuarie 1951, valoarea impozabilă se reduce cu 15%.
(8) În cazul unei clădiri finalizate după 31 decembrie 1950 şi înainte de 1 ianuarie 1978, valoarea impozabilă se reduce cu 5%.
(9) Dacă dimensiunile exterioare ale unei clădiri nu pot fi efectiv măsurate pe conturul exterior, atunci suprafaţa construită desfăşurată a clădirii se determină prin înmulţirea suprafeţei utile a clădirii cu un coeficient de transformare de 1,20.
Majorarea impozitului datorat de persoanele fizice ce deţin mai multe clădiri
Art. 252. - (1) Dacă o persoană fizică are în proprietate două sau mai multe clădiri utilizate ca locuinţă, care nu sunt închiriate unei alte persoane, impozitul pe clădiri se majorează după cum urmează:
a) cu 15% pentru prima clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
b) cu 50% pentru cea de-a doua clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
c) cu 75% pentru cea de-a treia clădire în afara celei de la adresa de domiciliu;
d) cu 100% pentru cea de-a patra clădire şi următoarele în afara celei de la adresa de domiciliu.
(2) În cazul deţinerii a două sau mai multe clădiri în afara celei de la adresa de domiciliu, impozitul majorat se determină în funcţie de ordinea în care proprietăţile au fost dobândite, aşa cum rezultă din documentele ce atestă calitatea de proprietar.
(3) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) au obligaţia să depună o declaraţie specială la compartimentele de specialitate ale autorităţilor administraţiei publice locale în raza cărora îşi au domiciliul, precum şi la cele în raza cărora sunt situate celelalte clădiri ale acestora. Modelul declaraţiei speciale va fi cel prevăzut prin norme metodologice aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Calculul impozitului datorat de persoanele juridice
Art. 253. - (1) În cazul persoanelor juridice, impozitul pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de impozitare asupra valorii de inventar a clădirii.
(2) Cota de impozit se stabileşte prin hotărâre a consiliului local şi poate fi cuprinsă între 0,5% şi 1%, inclusiv.
(3) Valoarea de inventar a clădirii este valoarea de intrare a clădirii în patrimoniu, înregistrată în contabilitatea proprietarului clădirii, conform prevederilor legale în vigoare.
(4) În cazul unei clădiri a cărei valoare a fost recuperată integral pe calea amortizării, valoarea impozabilă se reduce cu 15%.
(5) În cazul unei clădiri care a fost reevaluată conform prevederilor legale în vigoare, valoarea de inventar a clădirii este valoarea înregistrată în contabilitatea proprietarului imediat după reevaluare;
(6) În cazul unei clădiri care a fost dobândită înainte de 1 ianuarie 1998 şi care după această dată nu a fost reevaluată, cota impozitului pe clădiri este stabilită de consiliul local între 5% şi 10% şi se aplică la valoarea de inventar a clădirii, până la data primei reevaluări, înregistrată în contabilitatea persoanelor juridice.
(7) În cazul unei clădiri ce face obiectul unui contract de leasing financiar se aplică următoarele reguli:
a) impozitul pe clădire se datorează de proprietar;
b) valoarea care se ia în considerare la calculul impozitului pe clădiri este valoarea clădirii înregistrată în contractul de leasing financiar.
(8) Impozitul pe clădiri se aplică pentru orice clădire deţinută de o persoană juridică aflată în funcţiune, în rezervă sau în conservare, chiar dacă valoarea sa a fost recuperată integral pe calea amortizării.
Dobândirea, înstrăinarea şi modificarea clădirilor
Art. 254. - (1) În cazul unei clădiri care a fost dobândită sau construită de o persoană în cursul anului, impozitul pe clădire se datorează de către persoana respectivă cu începere de la data de întâi a lunii următoare celei în care clădirea a fost dobândită sau construită.
(2) În cazul unei clădiri care a fost înstrăinată, demolată sau distrusă, după caz, în cursul anului, impozitul pe clădire încetează a se mai datora de persoana respectivă cu începere de la data de întâi a lunii următoare celei în care clădirea a fost înstrăinată, demolată sau distrusă.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (1) sau (2), impozitul pe clădiri se recalculează pentru a reflecta perioada din an în care impozitul se aplică acelei persoane.
(4) În cazul extinderii, îmbunătăţirii, distrugerii parţiale sau al altor modificări aduse unei clădiri existente, impozitul pe clădire se recalculează începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care a fost finalizată modificarea.
(5) Orice persoană care dobândeşte sau construieşte o clădire are obligaţia de a depune o declaraţie de impunere la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile de la data dobândirii sau construirii.
(6) Orice persoană care extinde, îmbunătăţeşte, demolează, distruge sau modifică în alt mod o clădire existentă are obligaţia să depună o declaraţie în acest sens la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile de la data la care s-au produs aceste modificări.
Plata impozitului
Art. 255. - (1) Impozitul pe clădiri se plăteşte anual, în patru rate egale, până la datele de 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie şi 15 noiembrie, inclusiv.
(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe clădiri, datorat pentru întregul an de către persoanele fizice, până la data de 15 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local.
CAPITOLUL III
Impozitul pe teren
Reguli generale
Art. 256. - (1) Orice persoană care are în proprietate teren situat în România datorează pentru acesta un impozit anual, exceptând cazurile în care în prezentul titlu se prevede altfel.
(2) Impozitul prevăzut la alin. (1), denumit în continuare impozit pe teren, se plăteşte la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în raza căreia este situat terenul.
(3) În cazul unui teren, aflat în administrarea sau în folosinţa, după caz, a altei persoane şi pentru care se datorează chirie/arendă în baza unui contract de închiriere/arendare, impozitul pe teren se datorează de către proprietar.
(4) În cazul terenului care este deţinut în comun de două sau mai multe persoane, fiecare proprietar datorează impozit pentru partea din teren aflată în proprietatea sa. În cazul în care nu se pot stabili părţile individuale ale proprietarilor în comun, fiecare proprietar în comun datorează o parte egală din impozitul pentru terenul respectiv.
Scutiri
Art. 257. - Impozitul pe teren nu se datorează pentru:
a) terenul aferent unei clădiri, pentru suprafaţa de teren care este acoperită de o clădire;
b) orice teren al unui cult religios recunoscut de lege şi al unei unităţi locale a acestuia, cu personalitate juridică;
c) orice teren al unui cimitir, crematoriu;
d) orice teren al unei instituţii de învăţământ preuniversitar şi universitar, autorizată provizoriu sau acreditată;
e) orice teren al unei unităţi sanitare de interes naţional care nu a trecut în patrimoniul autorităţilor locale;
f) orice teren deţinut, administrat sau folosit de către o instituţie publică, cu excepţia suprafeţelor folosite pentru activităţi economice;
g) orice teren aferent unei clădiri a unei instituţii publice sau unei clădiri care face parte din domeniul public sau privat al unei unităţi administrativ-teritoriale, exceptând suprafeţele acestuia folosite pentru activităţi economice;
h) orice teren degradat sau poluat, inclus în perimetrul de ameliorare, pentru perioada cât durează ameliorarea acestuia;
i) terenurile care prin natura lor şi nu prin destinaţia dată sunt improprii pentru agricultură sau silvicultură, orice terenuri ocupate de iazuri, bălţi, lacuri de acumulare sau căi navigabile, cele folosite pentru activităţile de apărare împotriva inundaţiilor, gospodărirea apelor, hidrometeorologie, cele care contribuie la exploatarea resurselor de apă, cele folosite ca zone de protecţie definite în lege, precum şi terenurile utilizate pentru exploatările din subsol, încadrate astfel printr-o hotărâre a consiliului local, în măsura în care nu afectează folosirea suprafeţei solului;
j) orice terenuri legate de sistemele hidrotehnice sau de navigaţie, terenurile aferente infrastructurii portuare, canalelor navigabile, inclusiv ecluzele şi staţiile de pompare aferente acestora, precum şi terenurile aferente lucrărilor de îmbunătăţiri funciare;
k) terenurile ocupate de autostrăzi, drumuri europene, drumuri naţionale, drumuri principale administrate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., zonele de siguranţă a acestora, precum şi terenurile din jurul pistelor reprezentând zone de siguranţă;
l) terenurile parcurilor industriale, ştiinţifice şi tehnologice, potrivit legii;
m) terenurile trecute în proprietatea statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale în lipsă de moştenitori legali sau testamentari;
n) terenurile aferente clădirilor prevăzute la art. 250 alin. (1) pct. 6 şi 7, cu excepţia celor folosite pentru activităţi economice.
Calculul impozitului
Art. 258. - (1) Impozitul pe teren se stabileşte luând în calcul numărul de metri pătraţi de teren, rangul localităţii în care este amplasat terenul şi zona şi/sau categoria de folosinţă a terenului, conform încadrării făcute de consiliul local.
(2) În cazul unui teren amplasat în intravilan, impozitul pe teren se stabileşte prin înmulţirea numărului de metri pătraţi ai terenului cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel:
(3) În cazul unui teren amplasat în intravilan, înregistrat în registrul agricol la altă categorie de folosinţă decât cea de terenuri cu construcţii, impozitul pe teren se stabileşte după cum urmează:
a) prin înmulţirea numărului de metri pătraţi de teren cu suma corespunzătoare prevăzută la alin. (4);
b) prin înmulţirea rezultatului de la lit. a) cu coeficientul de corecţie corespunzător prevăzut la alin. (5).
(4) Numărul de metri pătraţi de teren se înmulţeşte cu suma corespunzătoare prevăzută în următorul tabel:
(5) Suma stabilită conform alin. (4) se înmulţeşte cu coeficientul de corecţie corespunzător prevăzut în următorul tabel:
(6) În cazul unui teren amplasat în extravilan, indiferent de rangul localităţii, categoria de folosinţă şi zona unde este situat, impozitul pe teren este de 10.000 lei/ha.
Dobândiri şi transferuri de teren, precum şi alte modificări aduse terenului
Art. 259. - (1) Pentru un teren dobândit de o persoană în cursul unui an, impozitul pe teren se datorează de la data de întâi a lunii următoare celei în care terenul a fost dobândit.
(2) Pentru orice operaţiune juridică efectuată de o persoană în cursul unui an, care are ca efect transferul dreptului de proprietate asupra unui teren, persoana încetează a mai datora impozitul pe teren începând cu prima zi a lunii următoare celei în care a fost efectuat transferul dreptului de proprietate asupra terenului.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (1) sau (2), impozitul pe teren se recalculează pentru a reflecta perioada din an în care impozitul se aplică acelei persoane.
(4) Dacă încadrarea terenului în funcţie de poziţie şi categorie de folosinţă se modifică în cursul unui an sau în cursul anului intervine un eveniment care modifică impozitul datorat pe teren, impozitul datorat se modifică începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care a intervenit modificarea.
(5) Dacă în cursul anului se modifică rangul unei localităţi, impozitul pe teren se modifică pentru întregul teren situat în intravilan corespunzător noii încadrări a localităţii, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care a intervenit această modificare.
(6) Orice persoană care dobândeşte teren are obligaţia de a depune o declaraţie privind achiziţia terenului la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile, inclusiv, care urmează după data achiziţiei.
(7) Orice persoană care modifică folosinţa terenului are obligaţia de a depune o declaraţie privind modificarea folosinţei acestuia la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale în termen de 30 de zile, inclusiv, care urmează după data modificării folosinţei.
Plata impozitului
Art. 260. - (1) Impozitul pe teren se plăteşte anual, în patru rate egale, până la datele de 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie şi 15 noiembrie, inclusiv.
(2) Pentru plata cu anticipaţie a impozitului pe teren, datorat pentru întregul an de către persoanele fizice, până la data de 15 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local.
CAPITOLUL IV
Taxa asupra mijloacelor de transport
Reguli generale
Art. 261. - (1) Orice persoană care are în proprietate un mijloc de transport care trebuie înmatriculat în România datorează o taxă anuală pentru mijlocul de transport, cu excepţia cazurilor în care în prezentul capitol se prevede altfel.
(2) Taxa prevăzută la alin. (1), denumită în continuare taxa asupra mijloacelor de transport, se plăteşte la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale unde persoana îşi are domiciliul, sediul sau punctul de lucru, după caz.
(3) În cazul unui mijloc de transport care face obiectul unui contract de leasing financiar, taxa asupra mijlocului de transport se datorează de locator.
Scutiri
Art. 262. - Taxa asupra mijloacelor de transport nu se aplică pentru:
a) autoturismele, motocicletele cu ataş şi mototriciclurile care aparţin persoanelor cu handicap locomotor şi care sunt adaptate handicapului acestora;
b) navele fluviale de pasageri, bărcile şi luntrele folosite pentru transportul persoanelor fizice cu domiciliul în Delta Dunării, Insula Mare a Brăilei şi Insula Balta Ialomiţei;
c) mijloacele de transport ale instituţiilor publice;
d) mijloacele de transport ale persoanelor juridice, care sunt utilizate pentru servicii de transport public de pasageri în regim urban sau suburban, inclusiv transportul de pasageri în afara unei localităţi, dacă tariful de transport este stabilit în condiţii de transport public.
Calculul taxei
Art. 263. - (1) Taxa asupra mijloacelor de transport se calculează în funcţie de tipul mijlocului de transport, conform celor prevăzute în prezentul capitol.
(2) În cazul oricăruia dintre următoarele mijloace de transport cu tracţiune mecanică, taxa asupra mijlocului de transport se calculează în funcţie de capacitatea cilindrică a acestora, prin înmulţirea fiecărui 500 cm3 sau fracţiune din aceasta cu suma corespunzătoare din tabelul următor:
(8) În înţelesul prezentului articol, capacitatea cilindrică sau masa totală maximă autorizată a unui mijloc de transport se stabileşte prin cartea de identitate a mijlocului de transport, prin factura de achiziţie sau un alt document similar.
Dobândiri şi transferuri ale mijloacelor de transport
Art. 264. - (1) În cazul unui mijloc de transport dobândit de o persoană în cursul unui an, taxa asupra mijlocului de transport se datorează de persoană de la data de întâi a lunii următoare celei în care mijlocul de transport a fost dobândit.
(2) În cazul unui mijloc de transport care este înstrăinat de o persoană în cursul unui an sau este radiat din evidenţa fiscală a compartimentului de specialitate al autorităţii de administraţie publică locală, taxa asupra mijlocului de transport încetează să se mai datoreze de acea persoană începând cu data de întâi a lunii următoare celei în care mijlocul de transport a fost înstrăinat sau radiat din evidenţa fiscală.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (1) sau (2), taxa asupra mijloacelor de transport se recalculează pentru a reflecta perioada din an în care impozitul se aplică acelei persoane.
(4) Orice persoană care dobândeşte/transferă un mijloc de transport sau îşi schimbă domiciliul/sediul/punctul de lucru are obligaţia de a depune o declaraţie cu privire la mijlocul de transport la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale pe a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/sediul/punctul de lucru în termen de 30 de zile inclusiv, de la modificarea survenită.
Plata taxei
Art. 265. - (1) Taxa asupra mijlocului de transport se plăteşte anual, în patru rate egale, până la datele de 15 martie, 15 iunie, 15 septembrie şi 15 noiembrie, inclusiv.
(2) Pentru plata cu anticipaţie a taxei auto, datorată pentru întregul an de către persoanele fizice, până la data de 15 martie a anului respectiv, se acordă o bonificaţie de până la 10%, stabilită prin hotărâre a consiliului local.
(3) În cazul unui mijloc de transport deţinut de un nerezident, taxa asupra mijlocului de transport se plăteşte integral în momentul înregistrării mijlocului de transport la compartimentul de specialitate al autorităţii de administraţie publică locală.
CAPITOLUL V
Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi a autorizaţiilor
Reguli generale
Art. 266. - Orice persoană care trebuie să obţină un certificat, aviz sau
altă autorizaţie prevăzută în prezentul capitol trebuie să plătească taxa
menţionată în acest capitol la compartimentul de specialitate al autorităţii
administraţiei publice locale înainte de a i se elibera certificatul, avizul sau
autorizaţia necesară.
Taxa pentru eliberarea certificatelor de urbanism, a autorizaţiilor
de construire şi a altor avize asemănătoare
Art. 267. - (1) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism, în mediul
urban, este egală cu suma stabilită de consiliul local în limitele prevăzute în
tabelul următor:
(2) Taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism pentru o zonă rurală
este egală cu 50% din taxa stabilită conform alin. (1).
(3) Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii de construire pentru o clădire
care urmează a fi folosită ca locuinţă sau anexă la locuinţă este egală cu 0,5%
din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţii.
(4) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de foraje sau excavări necesară
studiilor geotehnice, ridicărilor topografice, exploatărilor de carieră,
balastierelor, sondelor de gaze şi petrol, precum şi altor exploatări se
calculează înmulţind numărul de metri pătraţi de teren afectat de foraj sau de
excavaţie cu o valoare stabilită de consiliul local de până la 50.000 lei.
(5) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei necesare pentru lucrările de
organizare de şantier în vederea realizării unei construcţii, care nu sunt
incluse în altă autorizaţie de construire, este egală cu 3% din valoarea
autorizată a lucrărilor de organizare de şantier.
(6) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de amenajare de tabere de corturi,
căsuţe sau rulote ori campinguri este egală cu 2% din valoarea autorizată a
lucrărilor de construcţie.
(7) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru chioşcuri,
tonete, cabine, spaţii de expunere, situate pe căile şi în spaţiile publice,
precum şi pentru amplasarea corpurilor şi a panourilor de afişaj, a firmelor şi
reclamelor este de până la 50.000 lei pentru fiecare metru pătrat de suprafaţă
ocupată de construcţie.
(8) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de construire pentru orice altă
construcţie decât cele prevăzute în alt alineat al prezentului articol este
egală cu 1% din valoarea autorizată a lucrărilor de construcţie, inclusiv
instalaţiile aferente.
(9) Taxa pentru eliberarea autorizaţiei de desfiinţare, totală sau parţială,
a unei construcţii este egală cu 0,1% din valoarea impozabilă a construcţiei,
stabilită pentru determinarea impozitului pe clădiri. În cazul desfiinţării
parţiale a unei construcţii, taxa pentru eliberarea autorizaţiei se modifică
astfel încât să reflecte porţiunea din construcţie care urmează a fi demolată.
(10) Taxa pentru prelungirea unui certificat de urbanism sau a unei
autorizaţii de construire este egală cu 30% din cuantumul taxei pentru
eliberarea certificatului sau a autorizaţiei iniţiale.
(11) Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii privind lucrările de racorduri
şi branşamente la reţele publice de apă, canalizare, gaze, termice, energie
electrică, telefonie şi televiziune prin cablu se stabileşte de consiliul local
şi este de până la 75.000 lei pentru fiecare racord.
(12) Taxa pentru avizarea certificatului de urbanism de către comisia de
urbanism şi amenajarea teritoriului, de către primari sau de structurile de
specialitate din cadrul consiliului judeţean se stabileşte de consiliul local în
sumă de până la 100.000 lei.
(13) Taxa pentru eliberarea certificatului de nomenclatură stradală şi adresă
se stabileşte de către consiliile locale în sumă de până la 60.000 lei.
(14) Pentru taxele prevăzute în prezentul articol, stabilite pe baza valorii
autorizate a lucrărilor de construcţie, se aplică următoarele reguli:
a) taxa datorată se stabileşte pe baza valorii lucrărilor de construcţie
declarate de persoana care solicită avizul şi se plăteşte înainte de emiterea
avizului;
b) în termen de 15 zile de la data finalizării lucrărilor de construcţie, dar
nu mai târziu de 15 zile de la data la care expiră autorizaţia respectivă,
persoana care a obţinut autorizaţia trebuie să depună o declaraţie privind
valoarea lucrărilor de construcţie la compartimentul de specialitate al
autorităţii administraţiei publice locale;
c) până în cea de-a 15-a zi inclusiv, de la data la care se depune situaţia
finală privind valoarea lucrărilor de construcţii, compartimentul de
specialitate al autorităţii administraţiei publice locale are obligaţia de a
stabili taxa datorată pe baza valorii reale a lucrărilor de construcţie;
d) până în cea de-a 15-a zi inclusiv, de la data la care compartimentul de
specialitate al autorităţii administraţiei publice locale a emis valoarea
stabilită pentru taxă, trebuie plătită orice sumă suplimentară datorată de către
persoana care a primit autorizaţia sau orice sumă care trebuie rambursată de
autoritatea administraţiei publice locale.
(15) În cazul unei autorizaţii de construire emise pentru o persoană fizică,
valoarea reală a lucrărilor de construcţie nu poate fi mai mică decât valoarea
impozabilă a clădirii stabilită conform art. 251.
Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor pentru a desfăşura o activitate
economică şi a altor autorizaţii similare
Art. 268. - (1) Taxa pentru eliberarea unei autorizaţii pentru desfăşurarea
unei activităţi economice este stabilită de către consiliul local în sumă de
până la 100.000 lei, în mediul rural, şi de până la 500.000 lei, în mediul
urban.
(2) Taxa pentru eliberarea autorizaţiilor sanitare de funcţionare se
stabileşte de consiliul local şi este de până la 120.000 lei.
(3) Taxa pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri cadastrale sau
de pe alte asemenea planuri, deţinute de consiliile locale, se stabileşte de
către consiliul local şi este de până la 200.000 lei.
(4) Taxa pentru eliberarea certificatelor de producător se stabileşte de
către consiliile locale şi este de până la 500.000 lei.
Scutiri
Art. 269. - Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor
nu se datorează pentru:
a) certificat de urbanism sau autorizaţie de construire pentru lăcaş de cult
sau construcţie anexă;
b) certificat de urbanism sau autorizaţie de construire pentru dezvoltarea,
modernizarea sau reabilitarea infrastructurilor din transporturi care aparţin
domeniului public al statului;
c) certificat de urbanism sau autorizaţie de construire, pentru lucrările de
interes public judeţean sau local;
d) certificat de urbanism sau autorizaţie de construire, dacă beneficiarul
construcţiei este o instituţie publică;
e) autorizaţie de construire pentru autostrăzile şi căile ferate atribuite
prin concesionare, conform legii.
CAPITOLUL VI
Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi publicitate
Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate
Art. 270. - (1) Orice persoană, care beneficiază de servicii de reclamă şi
publicitate în România în baza unui contract sau a unui alt fel de înţelegere
încheiată cu altă persoană, datorează plata taxei prevăzute în prezentul
articol, cu excepţia serviciilor de reclamă şi publicitate realizate prin
mijloacele de informare în masă scrise şi audiovizuale.
(2) Taxa prevăzută în prezentul articol, denumită în continuare taxa pentru
servicii de reclamă şi publicitate, se plăteşte la bugetul local al unităţii
administrativ-teritoriale în raza căreia persoana prestează serviciile de
reclamă şi publicitate.
(3) Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate se calculează prin
aplicarea cotei taxei respective la valoarea serviciilor de reclamă şi
publicitate.
(4) Cota taxei se stabileşte de consiliul local, fiind cuprinsă între 1% şi
3%.
(5) Valoarea serviciilor de reclamă şi publicitate cuprinde orice plată
obţinută sau care urmează a fi obţinută pentru serviciile de reclamă şi
publicitate, cu excepţia taxei pe valoarea adăugată.
(6) Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate se varsă la bugetul local,
lunar, până la data de 10 a lunii următoare celei în care a intrat în vigoare
contractul de prestări de servicii de reclamă şi publicitate.
Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate
Art. 271. - (1) Orice persoană care utilizează un panou, afişaj sau structură
de afişaj pentru reclamă şi publicitate într-un loc public datorează plata taxei
anuale prevăzute în prezentul articol către bugetul local al autorităţii
administraţiei publice locale în raza căreia este amplasat panoul, afişajul sau
structura de afişaj respectivă.
(2) Valoarea taxei pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate se
calculează anual, prin înmulţirea numărului de metri pătraţi sau a fracţiunii de
metru pătrat a suprafeţei afişajului pentru reclamă sau publicitate cu suma
stabilită de consiliul local, astfel:
a) în cazul unui afişaj situat în locul în care persoana derulează o
activitate economică, suma este de până la 200.000 lei;
b) în cazul oricărui alt panou, afişaj sau structură de afişaj pentru reclamă
şi publicitate, suma este de până la 150.000 lei.
(3) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate se recalculează
pentru a reflecta numărul de luni sau fracţiunea din lună dintr-un an
calendaristic în care se afişează în scop de reclamă şi publicitate.
(4) Taxa pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate se plăteşte anual,
anticipat sau trimestrial, în patru rate egale, până la datele de 15 martie, 15
iunie, 15 septembrie şi 15 noiembrie, inclusiv.
(5) Consiliile locale pot impune persoanelor care datorează taxa pentru
afişaj în scop de reclamă şi publicitate să depună o declaraţie anuală la
compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale.
Scutiri
Art. 272. - (1) Taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate şi taxa
pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se aplică instituţiilor
publice, cu excepţia cazurilor când acestea fac reclamă unor activităţi
economice.
(2) Taxa prevăzută în prezentul articol, denumită în continuare taxa pentru
afişaj în scop de reclamă şi publicitate, nu se aplică unei persoane care
închiriază panoul, afişajul sau structura de afişaj unei alte persoane, în acest
caz taxa prevăzută la art. 270 fiind plătită de această ultimă persoană.
(3) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se datorează
pentru afişele, panourile sau alte mijloace de reclamă şi publicitate amplasate
în interiorul clădirilor.
(4) Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate nu se aplică pentru
panourile de identificare a instalaţiilor energetice, marcaje de avertizare sau
marcaje de circulaţie, precum şi alte informaţii de utilitate publică şi
educaţionale.
(5) Nu se datorează taxa pentru folosirea mijloacelor de reclamă şi
publicitate pentru afişajul efectuat pe mijloacele de transport care nu sunt
destinate, prin construcţia lor, realizării de reclamă şi publicitate.
CAPITOLUL VII
Impozitul pe spectacole
Reguli generale
Art. 273. - (1) Orice persoană care organizează o manifestare artistică, o
competiţie sportivă sau altă activitate distractivă în România are obligaţia de
a plăti impozitul prevăzut în prezentul capitol, denumit în continuare impozitul
pe spectacole.
(2) Impozitul pe spectacole se plăteşte la bugetul local al unităţii
administrativ-teritoriale în raza căreia are loc manifestarea artistică,
competiţia sportivă sau altă activitate distractivă.
Calculul impozitului
Art. 274. - (1) Cu excepţiile prevăzute la art. 275, impozitul pe spectacole
se calculează prin aplicarea cotei de impozit la suma încasată din vânzarea
biletelor de intrare şi a abonamentelor.
(2) Cota de impozit se determină după cum urmează:
a) în cazul unui spectacol de teatru, ca de exemplu o piesă de teatru, balet,
operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea
unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă
internă sau internaţională, cota de impozit este egală cu 2%;
b) în cazul oricărei alte manifestări artistice decât cele enumerate la lit.
a), cota de impozit este egală cu 5%.
(3) Suma primită din vânzarea biletelor de intrare sau a abonamentelor nu
cuprinde sumele plătite de organizatorul spectacolului în scopuri caritabile,
conform contractului scris intrat în vigoare înaintea vânzării biletelor de
intrare sau a abonamentelor.
(4) Persoanele care datorează impozitul pe spectacole stabilit în
conformitate cu prezentul articol au obligaţia de:
a) a înregistra biletele de intrare şi/sau abonamentele la compartimentul de
specialitate al autorităţii administraţiei publice locale care îşi exercită
autoritatea asupra locului unde are loc spectacolul;
b) a anunţa tarifele pentru spectacol în locul unde este programat să aibă
loc spectacolul, precum şi în orice alt loc în care se vând bilete de intrare
şi/sau abonamente;
c) a preciza tarifele pe biletele de intrare şi/sau abonamente şi de a nu
încasa sume care depăşesc tarifele precizate pe biletele de intrare şi/sau
abonamente;
d) a emite un bilet de intrare şi/sau abonament pentru toate sumele primite
de la spectatori;
e) a asigura, la cererea compartimentului de specialitate al autorităţii
administraţiei publice locale, documentele justificative privind calculul şi
plata impozitului pe spectacole;
f) a se conforma oricăror altor cerinţe privind tipărirea, înregistrarea,
avizarea, evidenţa şi inventarul biletelor de intrare şi a abonamentelor, care
sunt precizate în normele elaborate în comun de Ministerul Finanţelor Publice şi
Ministerul Administraţiei şi Internelor, contrasemnate de Ministerul Culturii şi
Cultelor şi Agenţia Naţională pentru Sport.
Reguli speciale pentru videoteci şi discoteci
Art. 275. - (1) În cazul unei manifestări artistice sau al unei activităţi
distractive care are loc într-o videotecă sau discotecă, impozitul pe spectacole
se calculează pe baza suprafeţei incintei prevăzute în prezentul articol.
(2) Impozitul pe spectacole se stabileşte pentru fiecare zi de manifestare
artistică sau de activitate distractivă, prin înmulţirea numărului de metri
pătraţi ai suprafeţei incintei videotecii sau discotecii cu suma stabilită de
consiliul local, astfel:
a) în cazul videotecilor, suma este de până la 1.000 lei;
b) în cazul discotecilor, suma este de până la 2.000 lei.
(3) Impozitul pe spectacole se ajustează prin înmulţirea sumei stabilite,
potrivit alin. (2), cu coeficientul de corecţie corespunzător, precizat în
tabelul următor:
(4) Persoanele care datorează impozitul pe spectacole stabilit în
conformitate cu prezentul articol au obligaţia de a depune o declaraţie la
compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale
privind spectacolele programate pe durata unei luni calendaristice. Declaraţia
se depune până la data de 15, inclusiv, a lunii precedente celei în care sunt
programate spectacolele respective.
Scutiri
Art. 276. - Impozitul pe spectacole nu se aplică spectacolelor organizate în
scopuri umanitare.
Plata impozitului
Art. 277. - (1) Impozitul pe spectacole se plăteşte lunar până la data de 15,
inclusiv, a lunii următoare celei în care a avut loc spectacolul.
(2) Orice persoană care datorează impozitul pe spectacole are obligaţia de a
depune o declaraţie la compartimentul de specialitate al autorităţii
administraţiei publice locale, până la data stabilită pentru fiecare plată a
impozitului pe spectacole. Formatul declaraţiei se precizează în normele
elaborate în comun de Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Administraţiei
şi Internelor.
(3) Persoanele care datorează impozitul pe spectacole răspund pentru calculul
corect al impozitului, depunerea la timp a declaraţiei şi plata la timp a
impozitului.
CAPITOLUL VIII
Taxa hotelieră
Reguli generale
Art. 278. - (1) Consiliul local poate institui o taxă pentru şederea într-o
unitate de cazare, într-o localitate asupra căreia consiliul local îşi exercită
autoritatea, dar numai dacă taxa se aplică conform prezentului capitol.
(2) Taxa pentru şederea într-o unitate de cazare, denumită în continuare taxa
hotelieră, se încasează de către persoanele juridice prin intermediul cărora se
realizează cazarea, o dată cu luarea în evidenţă a persoanelor cazate.
(3) Unitatea de cazare are obligaţia de a vărsa taxa colectată în
conformitate cu alin. (2) la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale
în raza căreia este situată aceasta.
Calculul taxei
Art. 279. - (1) Taxa hotelieră se calculează prin aplicarea cotei stabilite
la tarifele de cazare practicate de unităţile de cazare.
(2) Cota taxei se stabileşte de consiliul local şi este cuprinsă între 0,5%
şi 5%. În cazul unităţilor de cazare amplasate într-o staţiune turistică, cota
taxei poate varia în funcţie de clasa cazării în hotel.
(3) Taxa hotelieră se datorează pentru întreaga perioadă de şedere, cu
excepţia cazului unităţilor de cazare amplasate într-o staţiune turistică,
atunci când taxa se datorează numai pentru o singură noapte, indiferent de
perioada reală de cazare.
Scutiri
Art. 280. - Taxa hotelieră nu se aplică pentru:
a) persoanele fizice în vârstă de până la 18 ani inclusiv;
b) persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat ori persoanele invalide
de gradul I sau II;
c) pensionarii sau studenţii;
d) persoanele fizice aflate pe durata satisfacerii stagiului militar;
e) veteranii de război;
f) văduvele de război sau văduvele veteranilor de război care nu s-au
recăsătorit;
g) persoanele fizice prevăzute la art. 1 al Decretului-lege nr. 118/1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare;
h) soţul sau soţia uneia dintre persoanele fizice menţionate la lit. b)-g),
care este cazat/cazată împreună cu o persoană menţionată la lit. b)-g).
Plata taxei
Art. 281. - (1) Unităţile de cazare au obligaţia de a vărsa taxa hotelieră la
bugetul local, lunar, până la data de 10, inclusiv, a lunii următoare celei în
care s-a colectat taxa hotelieră de la persoanele care au plătit cazarea.
(2) Unităţile de cazare au obligaţia de a depune lunar o declaraţie la
compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale,
până la data stabilită pentru fiecare plată a taxei hoteliere, inclusiv.
Formatul declaraţiei se precizează în normele elaborate în comun de Ministerul
Finanţelor Publice şi Ministerul Administraţiei şi Internelor.
CAPITOLUL IX
Taxe speciale
Taxe speciale
Art. 282. - (1) Pentru funcţionarea unor servicii publice locale create în
interesul persoanelor fizice şi juridice, consiliile locale, judeţene şi
Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz, pot adopta taxe speciale.
(2) Domeniile în care consiliile locale, judeţene şi Consiliul General al
Municipiului Bucureşti, după caz, pot adopta taxe speciale pentru serviciile
publice locale, precum şi cuantumul acestora se stabilesc în conformitate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele
publice locale.
CAPITOLUL X
Alte taxe locale
Alte taxe locale
Art. 283. - (1) Consiliile locale sau consiliile judeţene pot institui o taxă
zilnică de până la 100.000 lei pentru utilizarea temporară a locurilor publice
şi pentru vizitarea muzeelor, a caselor memoriale sau a monumentelor istorice,
de arhitectură şi arheologice.
(2) Consiliul local sau consiliul judeţean poate institui taxe zilnice de
până la 100.000 lei pentru deţinerea sau utilizarea echipamentelor destinate în
scopul obţinerii de venit. Taxa se aplică claselor de echipamente precizate de
consiliul local.
(3) Consiliul local poate stabili o taxă anuală de până la 300.000 lei pentru
fiecare din următoarele vehicule lente:
1. autocositoare;
2. autoexcavator (excavator pe autoşasiu);
3. autogreder sau autogreper;
4. buldozer pe pneuri;
5. compactor autopropulsat;
6. excavator cu racleţi pentru săpat şanţuri, excavator cu rotor pentru săpat
şanţuri sau excavator pe pneuri;
7. freză autopropulsată pentru canale sau pentru pământ stabilizat;
8. freză rutieră;
9. încărcător cu o cupă pe pneuri;
10. instalaţie autopropulsată de sortare-concasare;
11. macara cu greifer;
12. macara mobilă pe pneuri;
13. macara turn autopropulsată;
14. maşină autopropulsată pentru oricare din următoarele:
a) lucrări de terasamente;
b) construcţia şi întreţinerea drumurilor;
c) decopertarea îmbrăcăminţii asfaltice la drumuri;
d) finisarea drumurilor;
e) forat;
f) turnarea asfaltului;
g) înlăturarea zăpezii;
15. şasiu autopropulsat cu ferăstrău pentru tăiat lemne;
16. tractor pe pneuri;
17. troliu autopropulsat;
18. utilaj multifuncţional pentru întreţinerea drumurilor;
19. vehicul pentru pompieri pentru derularea furtunurilor de apă;
20. vehicul pentru măcinat şi compactat deşeuri;
21. vehicul pentru marcarea drumurilor;
22. vehicul pentru tăiat şi compactat deşeuri.
(4) Taxele prevăzute la alin. (1)-(3) se calculează şi se plătesc în
conformitate cu procedurile elaborate de consiliul local.
CAPITOLUL XI
Scutiri şi facilităţi comune
Scutiri şi facilităţi pentru persoanele fizice
Art. 284. - (1) Impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, taxa asupra
mijloacelor de transport, taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi
autorizaţiilor, precum şi alte taxe prevăzute la art. 282 şi art. 283 nu se
aplică pentru:
a) veteranii de război;
b) persoanele fizice prevăzute la art. 1 al Decretului-lege nr. 118/1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de
dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate
în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi în alte legi.
(2) Impozitul pe clădiri, impozitul pe teren şi taxa asupra mijloacelor de
transport nu se aplică persoanelor fizice prevăzute la art. 6 şi art. 10 alin. 1
lit. k) din Legea nr. 42/1990 privind cinstirea eroilor-martiri şi acordarea
unor drepturi urmaşilor acestora, răniţilor, precum şi luptătorilor pentru
victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Impozitul pe clădiri şi impozitul pe teren nu se aplică văduvelor de
război şi văduvelor veteranilor de război care nu s-au recăsătorit.
(4) Impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, taxa pentru eliberarea
autorizaţiilor de funcţionare pentru activităţi economice şi viza anuală a
acestora nu se aplică pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat şi
persoanele invalide de gradul I sau II.
(5) În cazul unei clădiri, al unui teren sau al unui mijloc de transport
deţinut în comun de o persoană fizică prevăzută la alin. (1), (2), (3) sau (4),
scutirea fiscală se aplică integral pentru proprietăţile deţinute în comun de
soţi.
(6) Scutirea de la plata impozitului pe clădiri se aplică doar clădirii
folosite ca domiciliu de persoanele fizice prevăzute la alin. (1), (2), (3) sau
(4).
(7) Scutirea de la plata impozitului pe teren se aplică doar terenului
aferent clădirii utilizate ca domiciliu de persoanele fizice prevăzute la alin.
(1), (2), (3) sau (4).
(8) Scutirea de la plata impozitului prevăzută la alin. (1), (2), (3) sau (4)
se aplică unei persoane începând cu prima zi a lunii următoare celei în care
persoana depune documentele justificative în vederea scutirii.
(9) Persoanele fizice şi/sau juridice române care reabilitează sau
modernizează termic clădirile de locuit pe care le deţin în proprietate, în
condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 29/2000 privind reabilitarea termică a
fondului construit existent şi stimularea economisirii energiei termice,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 325/2002, sunt scutite de impozitul pentru
aceste clădiri pe perioada de rambursare a creditului obţinut pentru
reabilitarea termică, precum şi de taxele pentru eliberarea autorizaţiei de
construire pentru lucrările de reabilitare termică.
(10) Impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, taxa asupra mijloacelor de
transport, taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor,
precum şi alte taxe prevăzute la art. 282 şi 283 se reduc cu 50%, în
conformitate cu Ordonanţa Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea unor
facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din
Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării", republicată, cu
modificările ulterioare, pentru persoanele fizice care domiciliază şi trăiesc în
localităţile precizate în:
a) Hotărârea Guvernului nr. 323/1996 privind aprobarea Programului special
pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale a unor localităţi din Munţii
Apuseni, cu modificările ulterioare;
b) Hotărârea Guvernului nr. 395/1996 pentru aprobarea Programului special
privind unele măsuri şi acţiuni pentru sprijinirea dezvoltării economico-sociale
a judeţului Tulcea şi a Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării", cu modificările
ulterioare.
(11) Nu se datorează taxa asupra succesiunii prevăzută de Ordonanţa
Guvernului nr. 12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială,
republicată, cu modificările ulterioare, dacă procedura succesorală se dezbate
în termen de 1 an de la data decesului autorului bunurilor. De scutire
beneficiază şi cei care solicită dezbaterea succesiunii în termen de 1 an de la
intrarea în vigoare a prezentului act normativ.
Scutiri şi facilităţi pentru persoanele juridice
Art. 285. - (1) Impozitul pe clădiri, impozitul pe teren, taxa asupra
mijloacelor de transport, taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi
autorizaţiilor, precum şi alte taxe locale precizate la art. 282 şi art. 283 nu
se aplică:
a) oricărei instituţii sau unităţi care funcţionează sub coordonarea
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cu excepţia incintelor
folosite pentru activităţi economice;
b) fundaţiilor testamentare constituite conform legii, cu scopul de a
întreţine, dezvolta şi ajuta instituţii de cultură naţională, precum şi de a
susţine acţiuni cu caracter umanitar, social şi cultural;
c) organizaţiilor umanitare care au ca unică activitate întreţinerea şi
funcţionarea căminelor de bătrâni şi a caselor pentru ocrotirea copiilor orfani
şi a copiilor străzii.
(2) Impozitul pe clădiri şi impozitul pe teren se reduc cu 50% pentru acele
clădiri şi terenul aferent deţinute de persoane juridice, care sunt utilizate
exclusiv pentru prestarea de servicii turistice pe o perioadă de maximum 5 luni
pe durata unui an calendaristic.
(3) Impozitul pe clădiri se reduce cu 50% pentru clădirile nou construite
deţinute de cooperaţiile de consum sau meşteşugăreşti, dar numai pentru primii 5
ani de la data achiziţiei clădirii.
Scutiri şi facilităţi stabilite de consiliile locale
Art. 286. - (1) Consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului
pe clădiri sau o reducere a acestuia pentru o clădire folosită ca domiciliu de
persoana fizică ce datorează acest impozit.
(2) Consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe teren sau
o reducere a acestuia pentru terenul aferent clădirii folosite ca domiciliu al
persoanei fizice care datorează acest impozit.
(3) Consiliul local poate acorda scutire de la plata impozitului pe clădiri
şi a impozitului pe teren sau o reducere a acestora pentru persoanele ale căror
venituri lunare sunt mai mici decât salariul minim pe economie ori constau în
exclusivitate din ajutor de şomaj şi/sau pensie de asistenţă socială.
(4) În cazul unei calamităţi naturale, consiliul local poate acorda scutire
de la plata impozitului pe clădiri, a impozitului pe teren, precum şi a taxei
pentru eliberarea certificatului de urbanism şi autorizaţiei de construire sau o
reducere a acestora.
(5) Scutirea de la plata impozitelor sau reducerile acestora prevăzute la
alin. (1), (2), (3) sau (4) se aplică persoanei respective cu începere de la
data de întâi a lunii următoare celei în care persoana depune documentele
justificative în vederea scutirii sau reducerii.
(6) Consiliul local poate acorda scutirea de la plata impozitului pe teren
sau reducerea acestuia pentru terenul aferent investiţiilor derulate în
conformitate cu Legea nr. 332/2001 privind promovarea investiţiilor directe cu
impact semnificativ în economie, cu modificările ulterioare, pe toată perioada
executării acestora, până la punerea în funcţiune, dar nu mai mult de 3 ani de
la data începerii lucrărilor.
CAPITOLUL XII
Alte dispoziţii comune
Majorarea impozitelor şi taxelor locale de consiliile locale
sau consiliile judeţene
Art. 287. - Consiliul local sau consiliul judeţean, după caz, poate majora
anual cu maximum 20%, faţă de nivelul stabilit pentru anul 2004, în funcţie de
condiţiile specifice zonei, orice impozit sau taxă locală prevăzută în prezentul
titlu, cu excepţia taxelor prevăzute la art. 295 alin. (11) lit. b)-d).
Deciziile consiliilor locale şi judeţene privind
impozitele şi taxele locale
Art. 288. - (1) Consiliile locale şi judeţene adoptă deciziile cu privire la
stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru un an calendaristic până la data
de 31 mai inclusiv a anului calendaristic precedent.
(2) Primarii şi preşedinţii consiliilor judeţene asigură publicarea
corespunzătoare a oricărei hotărâri a consiliului local sau judeţean respectiv.
Accesul la informaţii privind impozitele şi taxele locale
Art. 289. - Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a
asigura accesul gratuit la informaţii privind impozitele şi taxele locale.
Depunerea declaraţiilor de persoanele juridice
Art. 290. - Orice persoană juridică care datorează plata impozitului pe
clădiri, a impozitului pe teren sau a taxei asupra mijloacelor de transport are
obligaţia de a calcula impozitul sau taxa respectivă şi de a depune o declaraţie
la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei publice locale
până la data de 31 ianuarie inclusiv a anului calendaristic pentru care se
calculează impozitul sau taxa.
Controlul şi colectarea impozitelor şi taxelor locale
Art. 291. - Autorităţile administraţiei publice locale şi organele speciale
ale acestora, după caz, sunt responsabile pentru stabilirea, controlul şi
colectarea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a amenzilor şi penalizărilor
aferente.
Indexarea impozitelor şi taxelor locale
Art. 292. - (1) În cazul oricărui impozit sau taxe locale care constă într-o
anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei,
sumele respective se indexează anual pentru a reflecta rata estimată a inflaţiei
pentru anul următor, dacă rata estimată a inflaţiei depăşeşte 5%.
(2) Sumele indexate se iniţiază în comun de Ministerul Finanţelor Publice şi
Ministerul Administraţiei şi Internelor şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului,
emisă până la data de 30 aprilie, inclusiv, a fiecărui an.
Elaborarea normelor
Art. 293. - Elaborarea normelor pentru prezentul titlu se face de către
Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Administraţiei şi Internelor.
CAPITOLUL XIII
Sancţiuni
Sancţiuni
Art. 294. - (1) Nerespectarea prevederilor prezentului titlu atrage
răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală, potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
(2) Constituie contravenţii următoarele fapte:
a) depunerea peste termen a declaraţiilor de impunere prevăzute la art. 254
alin. (5) şi (6), art. 259 alin. (6) şi (7), art. 264 alin. (4), art. 267 alin.
(14) lit. b), art. 277 alin. (2), art. 281 alin. (2) şi art. 290;
b) nedepunerea declaraţiilor de impunere prevăzute la art. 254 alin. (5) şi
(6), art. 259 alin. (6) şi (7), art. 264 alin. (4), art. 267 alin. (14) lit. b),
art. 277 alin. (2), art. 281 alin. (2) şi art. 290.
(3) Contravenţia prevăzută la alin. (2) lit. a) se sancţionează cu amendă de
la 500.000 lei la 1.000.000. lei, iar cea de la lit. b) cu amendă de la
1.000.000 lei la 3.000.000 lei.
(4) Încălcarea normelor tehnice privind tipărirea, înregistrarea, vânzarea,
evidenţa şi gestionarea, după caz, a abonamentelor şi a biletelor de intrare la
spectacole constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000.000
lei la 10.000.000 lei.
(5) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către
primari şi persoane împuternicite din cadrul compartimentelor de specialitate
ale autorităţii administraţiei publice locale.
(6) În cazul persoanelor juridice, limitele minime şi maxime ale amenzilor
prevăzute la alin. (3) şi (4) se majorează cu 300%.
(7) Limitele amenzilor prevăzute la alin. (1), (2) şi (4) se actualizează
prin hotărâre a Guvernului.
(8) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1), (2) şi (4) li se aplică
dispoziţiile legii.
CAPITOLUL XIV
Dispoziţii finale
Implicaţii bugetare ale impozitelor şi taxelor locale
Art. 295. - (1) Impozitele şi taxele locale, precum şi amenzile şi
penalităţile aferente acestora constituie venituri la bugetele locale ale
unităţilor administrativ-teritoriale.
(2) Impozitul pe clădiri, precum şi amenzile şi penalităţile aferente
acestuia constituie venituri la bugetul local al unităţii
administrativ-teritoriale în raza căreia este situată clădirea respectivă.
(3) Impozitul pe teren, precum şi amenzile şi penalităţile aferente acestuia
constituie venituri la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în
raza căreia este situat terenul respectiv.
(4) Cu excepţiile prevăzute la alin. (5), taxa asupra mijlocului de
transport, precum şi amenzile şi penalităţile aferente acesteia constituie
venituri la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale în raza căreia
trebuie înmatriculat mijlocul de transport respectiv.
(5) Veniturile provenite din taxa asupra mijlocului de transport stabilită în
concordanţă cu prevederile art. 263 alin. (4) şi (5), precum şi amenzile şi
penalizările aferente se pot utiliza exclusiv pentru lucrări de întreţinere,
modernizare, reabilitare şi construire a drumurilor locale şi judeţene, din care
60% constituie venituri la bugetul local şi 40% constituie venituri la bugetul
judeţean. În cazul municipiului Bucureşti, taxa constituie venituri în proporţie
de 60% la bugetele sectoarelor şi 40% la bugetul municipiului Bucureşti.
(6) Taxele locale prevăzute la capitolul V din prezentul titlu constituie
venituri ale bugetelor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale. Pentru
eliberarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţiilor de construire de către
preşedinţii consiliilor judeţene, cu avizul primarilor comunelor, taxele
datorate constituie venit în proporţie de 50% la bugetul local al comunelor şi
de 50% la bugetul local al consiliului judeţean.
(7) Taxa pentru servicii de reclamă şi publicitate, precum şi amenzile şi
penalizările aferente constituie venituri la bugetul local al unităţii
administrativ-teritoriale unde sunt prestate serviciile de reclamă şi
publicitate. Taxa pentru afişaj în scop de reclamă şi publicitate, precum şi
amenzile şi penalizările aferente constituie venituri la bugetul local al
unităţii administrativ-teritoriale unde este situat afişajul, panoul sau
structura pentru afişajul în scop de reclamă şi publicitate.
(8) Impozitul pe spectacole, precum şi amenzile şi penalizările aferente
constituie venituri la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale unde
are loc manifestarea artistică, competiţia sportivă sau altă activitate
distractivă.
(9) Taxa hotelieră, precum şi amenzile şi penalizările aferente constituie
venituri la bugetul local al unităţii administrativ-teritoriale unde este situat
hotelul.
(10) Celelalte taxe locale prevăzute la art. 283, precum şi amenzile şi
penalizările aferente constituie venituri la bugetul local al unităţii
administrativ-teritoriale unde este situat locul public sau echipamentul
respectiv sau unde trebuie înmatriculat vehiculul lent.
(11) Constituie venit la bugetul local sumele provenite din:
a) dobânda pentru plata cu întârziere a impozitelor şi taxelor locale;
b) taxele judiciare de timbru prevăzute de lege;
c) taxele de timbru prevăzute de lege;
d) taxele extrajudiciare de timbru prevăzute de lege.
(12) Sumele prevăzute la alin. (11) se ajustează pentru a reflecta rata
inflaţiei în conformitate cu normele elaborate în comun de Ministerul Finanţelor
Publice şi Ministerul Administraţiei şi Internelor.
Dispoziţii tranzitorii
Art. 296. - (1) Până la data de 31 decembrie 2004, nivelul impozitelor şi
taxelor prevăzute în prezentul titlu este cel stabilit prin hotărârile
consiliilor locale adoptate în anul 2003 pentru anul 2004, potrivit legii, cu
excepţia taxelor prevăzute la art. 267, 268 şi art. 271.
(2) Pentru anul 2004, nivelul taxelor prevăzute la art. 267, 268 şi 271 va fi
stabilit prin hotărâri ale consiliilor locale, adoptate în termen de 45 de zile
de la data publicării prezentului Cod fiscal în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(3) Prevederile art. 258 alin. (6) se aplică începând cu data de 1 ianuarie
2004, iar prevederile art. 287, începând cu data de 1 ianuarie 2005.
(4) Taxele speciale adoptate de consiliile locale, până la data de 31 mai
2003, pentru anul fiscal 2004, care contravin prevederilor art. 282, îşi
încetează valabilitatea la data intrării în vigoare a prezentului cod.
Comentarii articol (1)