Ingrijorarile legate de presupusele controale ilegale la frontiera facute de statele membre in Spatiul de libera circulatie Schengen au fost in centrul atentiei deputatilor europeni. Acestia au adus in discutie controlarea autobuzelor cehe de catre autoritatile germane si controalele mobile de la frontierele olandeze in cadrul unei dezbateri cu reprezentanti ai Comisiei si Consiliului, informeaza Parlamentul European. Majoritatea grupurilor politice au criticat controalele.
Newsletter avocatnet.ro: „Viitorul digital" și „10 de azi" Primești gratuit suplimentul de weekend despre impactul tehnologiei și cum să folosești AI, plus sinteza „10 de Azi" (L-V) cu cele mai importante știri și noutăți legislative. Rămâi informat, zi de zi și weekend de weekend!
"Doresc sa va asigur ca decizia de schimbare a bazei legale pentru deciziile privind Schengen a fost luata din motive legale. Consiliul nu a fost motivat de dorinta de a exclude Parlamentul din acest proces, dimpotriva, dorim ca parlamentarii sa fie pe deplin implicati", a spus Andreas Mavroyiannis, ministrul cipriot pentru afaceri europene.
Totodata, Cecilia Malmström, comisar pentru afaceri interne, a spus ca posibilitatea de a calatori fara controale la frontiere este unul din drepturile cele mai valoroase. Conform comisarului, Comisia Europeana (CE) nu va ezita sa initieze proceduri de constatare a neindeplinirii obligatiilor daca este necesar. "Inca lipsesc datele privind controlarea autobuzelor cehe de catre autoritatile germane", a spus Malmström, aratand ca supravegherea mobila din Olanda nu constituie o incalcare a regulilor Schengen, desi decizia Curtii inca nu a fost pronuntata in acest caz.
Manfred Weber a cerut Consiliului sa retraga decizia privind baza legala "Consiliul a reusit sa puna in pericol una din cele mai mari realizari ale Europei: spatiul intern fara frontiere", a spus Weber. Si Sylvie Guillaume a criticat controalele: "Trebuie sa putem sa contam pe Comisie. Aceasta trebuie sa fie curajoasa si sa nu ezite sa isi foloseasca puterile, in special cand sunt puse in pericol drepturi fundamentale precum libertatea de circulatie", a spus Guillaume, precizand ca numai solidaritatea europeana si o abordare comunitara vor permite reactia la provocarile fragilitatii anumitor frontiere.
In acelasi timp, Renate Weber a criticat incercarea statelor membre de a reduce libera circulatie, cerand Comisiei sa fie mai proactiva in apararea acestei libertati.In cazul in care Comisia va continua doar cu jumatati de masura, fara sa indrazneasca sa lanseze proceduri de constatare a neindeplinirii obligatiilor, mi-e teama ca ne vom trezi intr-o dimineata dandu-ne seama ca libertatea de circulatie nu mai exist, a adaugat Weber.
"Vedem ca statele membre merg pana la limita cu ce este posibil in cadrul regulilor Schengen si folosesc diferite metode pentru a evita aceste reguli", este de parere olandeza Judith Sargentini. "In loc sa sprijine principiul fundamental al liberei circulatii, Comisia Europeana sustine controalele ilegale, de exemplu in Olanda", a precizat Sargentini.
Potrivit lui Timothy Kirkhope, "spatiul Schengen nu este doar o zona guvernata de UE, reprezinta si teritorii si granite ale indivizilor. Securitatea nationala ramane unica responsabilitate a statelor membre. Aceasta institutie doreste ca statele membre sa aiba din ce in ce mai putin control asupra propriilor frontiere", a aratat englezul.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Conform legislației în vigoare, este strict interzisă copierea, reproducerea, redistribuirea, republicarea sau orice altă formă de reutilizare a acestui conținut, integral sau parțial, fără consimțământul scris al avocatnet.ro. Nerespectarea acestor prevederi poate atrage răspunderea civilă, contravențională sau penală.
Noul AI Act generează confuzie în mediul de afaceri, companiile neștiind exact dacă și cum li se aplică aceste reglementări. Multe firme utilizează deja sisteme AI (chiar și fără să realizeze) și se expun riscurilor legale semnificative, cu amenzi care pot ajunge până la 35 milioane EUR sau 7% din cifra de afaceri globală, pe lângă potențialele daune reputaționale.
La curs, alături de Alin Popescu, fondator avocatnet.ro
și specialist cu peste 25 de ani de experiență în consultanță și antreprenoriat tehnologic, veți învăța să identificați sistemele AI utilizate în companie, să evaluați riscurile, să implementați măsuri de conformitate și să transformați obligațiile legislative într-un program structurat în 20 de pași.
Comentarii articol (1)