Din toamna, este obligatorie transmiterea Registrului salariatilor în forma electronica. Aceasta presupune ca toate firmele sa foloseasca semnatura electronica. Însa, la trei ani de când au fost lansate în România primele servicii de furnizare a semnaturii electronice, mai putin de 20.000 de entitati utilizeaza acest sistem. Desi nu costa mai mult de 40 de euro/an, permite asocierea indubitabila a unui document electronic autorului acestuia si are valoare în instanta, companiile nu se grabesc s-o utilizeze, iar autoritatile fac pasi timizi pentru impulsionarea dezvoltarii sistemului.
În mod normal, semnatura electronica ar trebui sa ne permita, de exemplu, sa vizualizam dosarul fiscal, în conditii de perfecta confidentialitate, sa ne platim impozitele, fara putinta de tagada de partea ambelor parti, sa fim siguri ca înstiintarea venita de la o autoritate provine chiar de acolo, iar contractul dintre doi parteneri de afaceri sa fie vazut si semnat în conditii de securitate.
Sistemul scuteste timp si bani
Dan Pestina, director general al companiei DigiSign, unul dintre cei patru furnizori de certificate de semnatura electronica din România, spune ca utilizarea semnaturii electronice la nivelul unei firme mici înseamna economii substantiale: "Daca tinem cont ca o companie depune lunar documente în cel putin patru zone – Inspectia muncii, administratiile financiare, casele de pensii si de sanatate -, ceea ce înseamna patru drumuri în patru locuri diferite, economiile sunt evidente". În plus, pentru documentele semnate electronic nu mai este necesara depunerea fizica a documentelor. Cu alte cuvinte, scapi si de drum – trimiti situatiile on-line –, dar si de consumul de hârtie. Sistemul de semnatura electronica poate fi folosit si de companiile mari, pentru securizarea sistemului intern de comunicatii, dar si de un om de afaceri care utilizeaza un laptop. În cazul în care laptopul este furat sau pierdut, documentele importante la care este atasata semnatura electronica nu pot fi vizualizate de hot. În România sunt peste 500.000 de firme private mici si mijlocii, si peste 17.000 de companii mari. Deocamdata, autoritatile publice au fost principalii clienti ai celor patru furnizori de semnatura electronica, dar exista o cerere în crestere exponentiala din partea sectorului privat, afirma Lauru Badita, director comercial E-Sign: "Începând cu aprilie 2003, E-Sign România a emis peste 10.000 de certificate. Cifra de afaceri - 2,3 milioane de euro în 2004 -, provine în proportie de 55% de la contractele guvernamentale si 45% din domeniul privat. Principalele sectoare care folosesc semnatura electronica sunt financiar-bancar, energetic si telecomunicatii". La DigiSign – care a emis circa 5.000 de certificate de semnatura electronica -, 35-40% din clienti sunt autoritati de stat, restul companii private.
Ce este semnatura electronica
- semnatura electronica nu este o semnatura scanata, ci un set de date în forma electronica, care serveste ca identificare
- poate semna electronic orice persoana care, în baza unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de certificare, detine o pereche functionala cheie publica/privata si are o identitate probata printr-un certificat digital
- certificatul are valabilitate un an, dupa care este reînnoit
Cum se obtine
- Sa te prezinti cu buletinul de identitate la un furnizor de servicii de certificare în domeniul semnaturii electronice
- platesti si primesti un dispozitiv securizat, spre exemplu, eToken sau smart card. Pentru a accesa aceste dispozitive, se tasteaza un cod PIN
- dispozitivul securizat se conecteaza fie la calculatorul furnizorului de servicii de certificare, fie la calculatorul dvs. sau la orice alt calculator. Certificatul digital contine: cheia dumneavoastra publica si datele personale. Certificatul digital va fi disponibil pentru accesare pe site-ul furnizorului pentru care ati optat.
Costurile introducerii sistemului
- la unii furnizori se plateste la început dispozitivul -100 de euro – iar ulterior reînnoirea este 30–40 de euro, alti furnizori percep de la început 30–40 de euro anual
- sunt patru furnizori de certificate de semnatura electronica - E-Sign, DigiSign, Trans Sped si Internet DomReg - unii calificati, altii acreditati; semnaturile electronice au valoare în instanta de la ambele tipuri de furnizori, cu diferenta ca, în cazul în care în instanta ajung situatii în care semnatura provine de la un furnizor calificat este necesara expertiza tehnica, care costa peste 100.000 de euro
Comentarii articol (0)