Pentru asta, comercianții vor trebui să trimită administratorului sistemului, care va fi numit, în perioada următoare, de către autoritățile de mediu, o notificare scrisă care va cuprinde:
- datele de identificare, însoțite de o copie a certificatului de înregistrare fiscală;
- numele, numărul de telefon și, acolo unde există, adresa de e-mail a persoanei de contact;
- adresa și suprafața fiecărui magazin deținut;
- numărul de produse comercializate în ambalaje SGR cu amănuntul pe piața națională în anul calendaristic anterior;
- numărul de produse în ambalaje SGR pe care anticipează că îl va comercializa cu amănuntul în anul calendaristic în care este transmisă notificarea de înregistrare;
- dacă are și calitatea de punct de returnare (sunt exceptați comercianții HoReCa).
- să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate cu amănuntul, pe tip de material (sticlă, plastic sau metal) și volume cuprinse între 0,1 și trei litri și, dacă este cazul, pentru fiecare magazin, precum și evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR care au fost returnate comerciantului de către consumatorii finali pe tip de material și volum, precum și evidența garanțiilor percepute și returnate;
- să comunice administratorului SGR evidența actualizată până la data de 10 a lunii imediat următoare pentru produsele în ambalaje SGR comercializate cu amănuntul în luna de referință;
- să plătească valoarea garanției operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR în vederea comercializării ulterioare a acestora cu amănuntul;
- să perceapă de la consumatorii finali garanția aferentă produselor în ambalaje SGR;
- să organizeze puncte de returnare;
- să preia în cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatorii finali și să restituie acestora valoarea garanției (50 de bani/ ambalaj) la momentul returnării ambalajelor SGR;
- să indice distinct valoarea garanției pe eticheta de preț a produsului ambalat și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR;
- să țină o evidență contabilă separată a prețurilor produselor în ambalaje SGR și a valorii garanției aferente fiecăruia;
- să încheie contracte cu administratorul SGR în vederea îndeplinirii obligațiilor legate de aplicarea sistemului;
- să afișeze în magazine informații adresate consumatorilor finali asupra produselor ce fac parte din sistemul de garanție-returnare, a valorii garanției, asupra posibilității consumatorilor finali de a returna ambalajul SGR în vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României, adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare operat de comerciant și modalitatea de preluare a ambalajelor (manual sau prin echipament automat de preluare), modalitatea de restituire a garanției, cu indicarea dreptului consumatorilor finali de a solicita restituirea valorii garanției în numerar, și situațiile de refuz al restituirii garanției;
- să nu comercializeze cu amănuntul produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate direct de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau indirect de la distribuitori ai acestor producători;
- să protejeze ambalajele SGR preluate în cadrul punctelor de returnare împotriva deteriorării, furtului și a altor situații similare, până la colectarea acestora de către administratorul SGR;
- să permită administratorului SGR colectarea ambalajelor de la punctele de returnare;
- să permită efectuarea controalelor de către autoritățile competente și să furnizeze acestora documente, informații corecte și complete referitoare la modul de îndeplinire a obligațiilor de către comerciant, precum și documentele justificative primite din partea consumatorilor finali, administratorului SGR și celorlalți operatori economici din cadrul SGR cu care comerciantul a încheiat contracte.
Comercianții vor prelua și stoca temporar ambalajele SGR în aceste puncte de returnare, separat de alt fel de ambalaje, urmând ca acestea să fie colectate și transportate de firme specializate către centre de numărare sau reciclator.
În cadrul punctelor de returnare, comercianții vor trebui “să accepte toate ambalajele SGR returnate de consumatorii finali, indiferent de cantitatea returnată și fără a fi necesară dovada achiziționării produsului în ambalaj SGR, pe baza bonului fiscal”, după cum apare în proiect.
Comercianții vor putea organiza puncte de returnare manuale sau automate. În primul caz, ambalajele vor fi preluate de către un angajat al comerciantului, valoarea garanției urmând să fie returnată în numerar, în timp ce, în al doilea caz, ambalajele sunt preluate de un dispozitiv automat, valoarea garanției urmând să fie returnată consumatorului sub formă de voucher.
Comercianții vor putea refuza restituirea garanției pe ambalaje dacă acestea nu conțin marcajul care indică apartenența la SGR, nu sunt returnate în întregime, dacă sunt prea degradate ori nu sunt golite complet de conținut.
Pentru nerespectarea obligațiilor privind sistemul de garanţie-returnare a ambalajelor nerefolosibile, comercianții vor putea fi sancționați cu amenzi de până la 50.000 de lei.
Atenție! Proiectul de HG privind sistemul garanție-returnare trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.
Comentarii articol (5)