„Articolul 8 alineatul (2) litera (d) și articolul 15 alineatul (1) din Directiva 2008/9/CE (...) trebuie interpretate în sensul că, atunci când o cerere de rambursare a taxei pe valoarea adăugată nu conține numărul secvențial al facturii, dar conține un alt număr care permite identificarea acestei facturi și, astfel, a bunului sau serviciului respectiv, administrația fiscală a statului membru de rambursare este obligată să considere această cerere ca fiind «depusă», în sensul articolului 15 alineatul (1) din Directiva 2008/9, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2010/66, și să procedeze la evaluarea ei. În cadrul acestei evaluări și cu excepția cazului în care administrația respectivă dispune deja de originalul facturii sau de o copie a facturii, ea poate cere solicitantului să comunice un număr secvențial care identifică în mod unic factura și, dacă această cerere nu este îndeplinită în termenul de o lună prevăzut la articolul 20 alineatul (2) din directiva menționată, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2010/66, are dreptul să respingă cererea de rambursare” este concluzia CJUE în cauza C‑346/19 (organul fiscal implicat fiind cel german).
Util: Deducerea TVA-ului trebuie permisă în baza unei simple facturi, dacă Fiscul n-are dovezi concrete că este vorba de operațiuni fictive, conform unei decizii date anul trecut de CJUE.
Printre mențiunile care trebuie să figureze în mod obligatoriu pe facturile emise, în scopuri de TVA, articolul 226 punctul 2 din Directiva 2006/112 prevede „un număr secvențial (...) ce identifică în mod unic factura”. Asta înseamnă că numărul facturii care figurează la articolul 8 alineatul (2) litera (d) din Directiva 2008/9 face trimitere la un număr secvențial care identifică în mod unic factura.
Doar că, spune CJUE, ar fi disproporționat să se considere că lipsa menționării unui asemenea de număr de factură în cererea de rambursare duce la respingerea cererii - „un astfel de refuz ar încălca principiul neutralității fiscale sau principiul proporționalității”.
„Principiul fundamental al neutralității TVA‑ului impune ca deducerea sau rambursarea TVA‑ului aferent intrărilor să fie acordată dacă cerințele de fond sunt îndeplinite, chiar dacă anumite cerințe de formă au fost omise de persoanele impozabile”, a reiterat CJUE în decizia despre care vorbim, amintind de o altă hotărâre de-a sa.
Bine de știut: Mai nou, deducerea TVA este posibilă, după prescripție, și la primirea facturilor de corecție emise din propria inițiativă