Care este scopul acestui ordin și ce a declanșat emiterea lui
Obiectivul declarat al ANPC este acela de a asigura accesul oricărui consumator la informații complete, ușor accesibile și corecte cu privire la modul de funcționare al operatorilor economici cu ale căror produse sau servicii intră în contact în mediul online, astfel încât decizia de achiziție a fiecărui consumator să fie una informată.
Actul normativ vine pe fondul controalelor efectuate de ANPC, în urma cărora s-a constatat că în mediul online nu există o practică constantă de informare a consumatorului asupra informațiilor și documentelor de funcționare ale operatorilor economici.
În esență, prin emiterea acestui ordin se transpun în mediul online, în mod expres, obligațiile care erau deja prevăzute la art. 26 din OG 21/1992 privind protecția consumatorilor și la art. 63 din Legea 296/2004 privind Codul Consumului, dar într-o formă extinsă în ceea ce privește actele de autorizare care trebuie aduse la cunoștința consumatorului.
Actul normativ intră în vigoare în termen de 45 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial, respectiv 25 ianuarie 2024.
Cine este vizat de noile obligații de informare a consumatorilor
Cadrul de aplicare al Ordinului ANPC 225/2023 este unul foarte larg si relativ neclar. Astfel, conform ordinului, toți operatorii economici care fie își desfășoară activitatea de comercializare sau de prestare de servicii în mediul online, fie administrează sau au o prezență pe pagini de vânzări, preluare de comenzi online sau care asigură publicitatea unor produse sau servicii, servicii turistice, comercializarea unor pachete turistice sau bilete de avion, inclusiv site-uri de comerț electronic, vor avea obligația de a afișa următoarele informații:
Având în vedere modul de redactare al ordinului, practic, orice platformă de tip e-commerce, platformă de livrări, platformă de comenzi de curierat, website care vinde sau promovează produse sau servicii în mediul online către consumatori, orice producător, distribuitor, prestator de servicii sau persoană care realizează acte de comerț sau prestează servicii online către consumatori, fie este prezent pe aceste website-uri sau platforme va trebui să respecte obligațiile de informare a consumatorilor prevăzute în acest act normativ.
Cât de informat trebuie să fie consumatorul
Dacă scopul pare clar, prima întrebare care se poate ridica este cât de detaliată trebuie să fie informarea pentru ca operatorul economic vizat de actul normativ menționat să nu fie sancționat?
La o primă vedere, pare că ar trebui enumerate adresele tuturor punctelor de lucru și/sau a sediului unde operatorul economic își desfășoară activitatea efectiv, precum și toate documentele de autorizare ale acestuia, inclusiv certificate și licențe, necesare desfășurării activității.
Din acest punct de vedere, enumerarea tuturor acestor documente poate deveni o sarcină împovărătoare pentru operatorul economic din perspectiva actualizării constante a acestor informații pe site-urile sau platformele pe care acesta este prezent, de exemplu, ca terț. Aceeași problemă se pune și în cazul prezenței sau a operării pe site-uri proprii în cazul paginilor web de tip portal, a căror administrare și modificare de multe ori ține de entități din afara României, din același grup, cu pagini standardizate și proceduri interne laborioase de aprobare a modificărilor.
În același timp, dat fiind caracterul tehnic al anumitor autorizații, certificate sau licențe, precum și volumul considerabil de informații care va fi pus la dispoziția consumatorului, este posibil ca pentru consumator acestea să nu aducă un plus de valoare real la momentul achiziției.
Ce riscă operatorii economici dacă nu informează consumatorii
Singura sancțiune prevăzută de Ordinul ANPC 225/2023 este delistarea de pe pagina de vânzări, la solicitarea ANPC, în cazul refuzului operatorului economic de a afișa informațiile cu privire la legalitatea activității sale.
Întrebarea principală care se ridică este dacă intenția legiuitorului a fost exclusiv de a sancționa operatorii economici prezenți pe pagini de vânzări (respectiv market place-uri)? Deoarece sancțiunea nu pare a acoperi și prezența pe site-urile care, de exemplu, asigură publicitatea produselor sau a serviciilor sau pe paginile proprii ale operatorilor economici.
O a doua problemă pe care ne-o adresăm din perspectiva aplicării sancțiunii este dacă furnizarea de informații incomplete sau neactualizate poate echivala cu un refuz al afișării informațiilor?
Un al treilea aspect relevant este forma sub care aceste informații vor fi puse la dispoziția consumatorilor. Din modul de redactare, dar probabil și în considerarea eventualelor costuri pe parte de stocare de date, se pare că o simplă enumerare sub formă de text a acestor informații, și nu sub formă de copii ale documentelor relevante, ar fi suficientă.
Însă e foarte clar că aceste informații trebuie să fie ușor accesibile consumatorului, fiind obligatorie amplasarea acestora în câmpul vizual al consumatorului, la primul contact cu prezentarea consumatorului și, în orice caz, înainte de a plasa comanda de achiziție.
Pentru a asigura conformarea la termen cu noile prevederi legale, considerăm utilă anunțarea deja a partenerilor de afaceri cu privire la furnizarea informațiilor indicate în acest ordin și, respectiv, programarea actualizării paginilor de vânzări și de promovare a serviciilor și produselor.
Ne așteptăm la derularea de controale tematice în perioada imediat următoare intrării în vigoare și la sancționarea operatorilor economici care nu sunt în deplină conformitate cu noile reguli. Cele mai vizibile neconformări vor fi cele care vor rezulta la o simplă confruntare a informațiilor disponibile în Registrul Comerțului cu cele afișate pe paginile de vânzări/promovare relevante.
În plus, pentru viitor, operatorii economici ar trebui să aibă proceduri interne prin care să se asigure actualizarea promptă a eventualelor modificări survenite cu privire la informațiile puse la dispoziția consumatorilor în baza acestui ordin.