Elementul cel mai important pe care îl statuează Instrucțiunea MEC 8/2025 este alocarea a 25% din bugetul total de ore al oricărei discipline sau domeniu de studiu la dispoziția cadrului didactic. Această cotă orară este destinată unei serii de activități, vizând remedierea lacunelor de bază, consolidarea cunoștințelor, aprofundarea, extinderea și performanța elevilor, precum și transferul competențelor în viața de zi cu zi prin rezolvarea de situații-problemă.
Acest concept a fost introdus prin Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar, care prevede că „pentru fiecare disciplină și domeniu de studiu, programa școlară acoperă 75% din orele de predare și de evaluare, lăsând la dispoziția cadrului didactic 25% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv”.
Conform măsurii, aceste ore pot fi orientate către activități de consiliere la nivelul disciplinei, dezvoltarea competenței de a învăța să înveți, a altor competențe transversale, creșterea coeziunii de grup sau dezvoltarea de proiecte transversale. Această flexibilitate reprezintă o completare și o adaptare la contextul clasei a parcurgerii programei școlare.
Instrucțiunea impune și o nouă abordare a planificării calendaristice. Cadrul didactic are obligația de a marca explicit în planificare orele dedicate cotei de 25%, indicând finalitățile vizate și competențele formate ori dezvoltate. Alegerea și ponderea acestor utilizări se bazează pe o diagnoză inițială și, dacă este cazul, periodică a achizițiilor elevilor.
Prin urmare, această planificare devine un document deschis, ce permite actualizări periodice, recomandându-se revizuirea ei la debutul fiecărui interval de cursuri, la finalul fiecărei unități de învățare sau ori de câte ori progresul elevilor o impune.
O inovație procedurală introdusă de noua măsură este posibilitatea de a prevedea momente de diferențiere (grupuri/subgrupuri), cu indicarea resurselor și sarcinilor specifice. De asemenea, cadrul didactic poate opta pentru o distribuire a timpului prin partajare clară (75% programă, 25% la dispoziția sa) sau prin rezervarea unui timp didactic la dispoziția sa în fiecare oră de curs, cu menționarea explicită a acestei abordări în planificare. Directorul unității de învățământ avizează planificările și susține diferențierea prin orar, resurse și spații.
Activitățile alese de profesori pot fi desfășurate cu întreaga clasă, pe grupuri diferențiate sau individual, inclusiv în format de atelier sau proiect, fiind permisă alternarea intervenției pe subgrupuri (de exemplu, remediere țintită) cu sarcini autonome pentru ceilalți elevi în aceeași oră de curs.
Un alt aspect procedural introdus prin aceste instrucțiuni este posibilitatea reorganizării efectivelor claselor pe grupe de nivel pentru aceste ore, cu acordul unității de învățământ, pentru a eficientiza atingerea finalităților.
În ceea ce privește evaluarea, instrucțiunea stipulează că aceasta este preponderent formativă, având un rol de reglare a demersului didactic și evitând birocratizarea suplimentară. Evidența activităților se realizează sintetic în planificarea calendaristică. Orice evaluare sumativă derivată din aceste activități trebuind să respecte standardele naționale de evaluare și să mențină echitatea între elevi.
Monitorizarea implementării, realizată de inspectoratele școlare, se face pe eșantion, prin analiza planificărilor și a produselor de învățare, cu feedback formativ, fără sarcini birocratice suplimentare. Inspectoratele colectează date și raportează sinteze către MEC.
Măsura vine în contextul în care, recent, MEC a stabilit, pentru anul școlar 2025-2026, procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar.
Comentarii articol (0)