Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a constat, in urma controalelor efectuate privind conditiile de acordare a garantiei la comercializarea produselor de folosinta îndelungata, mai multe abateri de la legislatia in vigoare.
În conformitate cu Planul tematic de control pentru trimestrul II al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, în perioada 21 – 25 mai 2007 s-a desfãºurat, la nivel national, o acþiune tematicã de verificare a respectãrii condiþiilor de acordare a garanþiei la comercializarea produselor de folosinþã îndelungatã.
Date sintetice
· Au fost verificaþi 730 operatori economici;
· Cantitatea totala controlata a fost de 39 371 produse;
· Valoarea totala controlata a fost de 26,987 milioane lei;
· La 566 operatori economici din cei 730 controlaþi s-au depistat abateri de la prevederile legale;
· Cantitatea totala cu abateri a fost de 20 302 produse;
· Valoarea totala a produselor cu abateri a fost de 7,158 milioane lei.
Masuri dispuse ºi sancþiuni aplicate
· Pentru abaterile constatate operatorilor economici li s-au aplicat 584 sancþiuni, din care 177 avertismente si 407 amenzi contravenþionale;
· Valoarea totala a amenzilor aplicate s-a ridicat la 893 500 lei;
· S-a dispus oprirea temporara de la comercializare pentru produse in valoare de 6,291 mil lei.
Deficiente constatate
1. Acordarea garanþiei
Garanþia trebuie sa cuprindã menþiuni cu privire la drepturile consumatorului ºi sã ateste in mod clar cã aceste drepturi nu sunt afectate prin garanþia oferita.
S-au constatat abateri privind acordarea garanþiei la 121 operatori economici, reprezentand 16,57 % din totalul controlat, pentru 6 894 produse, în valoare de 1,955 mil lei.
Exemple:
SC DARY LAS VEGAS SRL ºi SC FISCHER AUTO SRL din Satu Mare comercializau piese de schimb auto, provenite din dezmembrãri, fãrã garanþie (în cazul produselor folosite, garanþia legalã de conformitate este de 1 an iar cea comercialã poate fi mai micã sau mai mare de 1 an). De asemenea, operatorii economici nu eliberau nici un document scris in acest sens, care sã cuprinda mentiuni cu privire la drepturile consumatorului ºi sã ateste in mod clar cã aceste drepturi nu sunt afectate prin garanþia acordata.
SC REWE ROMÂNIA SRL - ªtefaneºtii de Jos, jud. Ilfov, punct de lucru Penny Market Onesti comercializa mobilier divers iar punctul de lucru Penny Market Ploiesti comercializa aparate medicale de uz personal (tensiometre), fãrã sã acorde garanþie.
SC GERMANOS TELECOM ROMÂNIA SRL Voluntari, magazin Tg. Mureº, comercializa telefoane mobile LG KG 800, fãrã sã acorde garanþie.
2. Respectarea drepturilor consumatorilor Vânzatorul este raspunzator faþã de consumator pentru orice lipsã a conformitãþii existentã la momentul livrãrii produselor; în cazul lipsei conformitãþii, consumatorul are dreptul sã i se aduca produsele la conformitate, fãrã platã, prin reparare sau înlocuire, în funcþie de opþiunea consumatorului sau sã beneficieze de reducerea corespunzãtoare a preþului ori de rezoluþiunea contractului privind acele produse; orice reparare sau înlocuire a produselor va fi facutã în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilitã de comun acord intre vânzator ºi consumator; remedierea deficienþelor aparute la produse ori înlocuirea produselor care nu corespund în cadrul termenului de garanþie ºi care nu sunt imputabile consumatorului se face in termenul maxim stabilit prin reglementari sau, dupa caz, prin contract; în cazul unor vicii ascunse, termenul maxim stabilit curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.
S-au constatat abateri privind respectarea drepturilor consumatorilor la 16 operatori economici, reprezentand 2,19 % din totalul controlat.
Exemple: SC ALTEX IMPEX SRL Piatra Neamþ, magazinul Media Galaxy Satu Mare a comercializat in aprilie 2007 un CD-player auto MP3 Sony, fãrã acordarea garanþiei; aparatul s-a defectat dupã 3 sãpatãmâni, când consumatorul a solicitat vânzatorului înlocuirea produsului dar a fost refuzat; ulterior, consumatorului i s-a înmânat un certificat de garanþie care menþiona o garanþie de 12 luni ºi fara punct de service in Satu Mare; reclamaþia consumatorului depusã la OJPC Satu Mare a fost soluþionatã prin înlocuirea imediata a produsului.
SC CALB TRADE SRL Brãila comercializa tâmplãrie PVC (ferestre), condiþionând acordarea garanþiei de respectarea instrucþiunilor de întretinere dar nu preda consumatorului instrucþiunile de folosire decât la solicitare.
SC AXA MOTOR Brãila oferea autoturisme import Franþa cu dotari standard pe care nu le aveau încorporate (computer de bord pentru autoturism marca Peugeot); un consumator nu a refuzat produsul pentru lipsa acestei neconformitãþi deºi avea dreptul sa o facã în momentul ridicarii acestuia de la magazin; OJPC Braila a dispus mãsura aducerii produsului la conformitate iar dacã nu este posibil, sã i se restituie consumatorului contravaloarea computerului de bord in cel mult 10 zile, perioada stabilitã de comun acord cu consumatorul.
3. Informarea consumatorilor Producãtorul trebuie sã informeze consumatorii despre: denumirea produsului, denumirea ºi/sau marca producãtorului ºi, dupa caz, termenul de garanþie, principalele caracteristici tehnice ºi calitative, despre eventuale riscuri previzibile, modul de utilizare.
Toate informaþiile privitoare la produsele ºi serviciile oferite consumatorilor, documentele însotitoare, inclusiv cele referitoare la informaþiile privind securitatea produsului ºi instructiunile de utilizare, precum ºi contractele, inclusiv cele preformulate, trebuie sa fie scrise în limba romana, indiferent de þara de origine, fara a exclude prezentarea acestora ºi în alte limbi.
S-au constatat abateri privind informarea consumatorilor la 242 operatori economici, reprezentand 33,15 % din totalul controlat, pentru 10485 produse, în valoare de 2,592 milioane lei.
Exemple : SC ECOCOMERCONS SRL Vaslui, producãtor de mobilier (canapele, sufragerii, comoda TV, dormitoare, bucãtãrii) nu informa consumatorii privind denumirea produsului, denumirea ºi/sau marca producãtorului, materialul din care erau confectionate produsele, termenul de garanþie, modalitaþile de asigurare a garanþiei.
SC SOFIMOB SRL Negresti, Vaslui, producãtor de mobilier (canapele, coltare, biblioteci, dormitor, bucatarie, sifonier, mese fantezie) nu informa consumatorii privind denumirea produsului, denumirea ºi/sau marca producãtorului, numarul de piese, materialul din care erau confectionaþe produsele, instrucþiunile de întreþinere.
SC ALTERMO COMPANY PRODCOM SRL, SC STEFOR PROD SRL, SC ALFITERM SRL, SC FONICTERM SRL ºi SC ANDREPLAST SRL din Bistriþa, producãtori de tãmplãrie PVC ºi lemn stratificat cu geam termopan nu informau consumatorii despre modalitatea de evitare a apariþiei condensului pe suprafata interioara a geamului (trebuie evitate: prezenþa plantelor ornamentale, amplasarea necorespunzãtoare a surselor de incãlzire, obturarea circulaþiei aerului prin montarea jaluzelelor ºi a draperiilor, neaerisirea zilnicã a încãperilor, nemenþinerea unei temperaturi minime în încãperi de 18 °C etc).
SC ECOCOMERCONS SRL Vaslui, producãtor de mobilier (canapele, sufragerii, comoda TV, dormitoare, bucãtãrii) nu informa consumatorii privind denumirea produsului, denumirea ºi/sau marca producãtorului, materialul din care erau confectionate produsele, termenul de garanþie, modalitaþile de asigurare a garanþiei.
SC SOFIMOB SRL Negresti, Vaslui, producãtor de mobilier (canapele, coltare, biblioteci, dormitor, bucãtãrie, sifonier, mese fantezie) nu informa consumatorii privind denumirea produsului, denumirea ºi/sau marca producãtorului, numarul de piese, materialul din care erau confectionaþe produsele, instrucþiunile de întreþinere.
SC MULTIBON EXIM SRL ºi SC GALEX EXIM SRL din Oradea comercializau produse electrice ºi electrocasnice fãrã instrucþiuni de utilizare traduse in limba românã.
4. Eliberarea certificatului de garanþie
Produsele de folosinta îndelungata trebuie sa fie însoþite de certificatul de garanþie si, daca reglementarile in vigoare prevãd, de declaraþia de conformitate, precum ºi de cartea tehnica ori de instrucþiunile de folosire, instalare, exploatare, întretinere, eliberate de producator.
S-au constatat abateri privind eliberarea certificatului de garanþie la 97 operatori economici, reprezentand 13,28 % din totalul controlat.
Exemple :
SC ROMANCERAM SA Roman, producãtor de obiecte sanitare, deºi avea formulare de certificate de garanþie, acestea nu erau distribuite, motivându-se cã se distribuie numai la cererea clientului desi eticheta ataºatã produselor conþinea urmãtorul înscris: „Garanþie 10 ani”.
SC DIAFLOR SRL com. Alexandru cel Bun ºi SC AS DONUS GROUP SRL Tasca, jud. Neamþ, distribuitori de parchet multistratificat, comercializau produsul fãrã certificat de garanþie, deºi eticheta ataºatã produsului conþinea urmãtorul înscris: „Garanþie 10 ani”.
SC GEMIS INVEST SRL Bucureºti: comercializa centrale termice de bloc, fãrã sã elibereze certificate de garanþie.
SC UTILMOB SRL ºi SC XENO-ROM SRL din Vaslui, vânzatori comercializau diverse piese de mobilier, fãrã a fi însoþite de certificate de garanþie.
SC PRODORIS TRANS SRL Rm. Vâlcea: comercializa autoturisme second-hand, fãrã a fi însoþite de certificate de garanþie.
5. Continutul certificatului de garanþie Certificatul de garanþie predat consumatorului trebuie sa precizeze garanþia legalã de conformitate, valabila 2 ani de la livrare; garanþia comerciala, pe care vânzãtorul sau producãtorul o acordã voluntar; garanþia legala pentru viciile ascunse, in conformitate cu prevederile OG nr. 21/1992 si ale Codului civil, pentru durata medie de utilizare a produselor. Totodata, certificatul de garantie trebuie sa se menþioneze, în mod clar, elementele de identificare ale produsului; durata medie de utilizare; termenul de garanþie; numarul certificatului de conformitate si organismul care certificã; numarul declaraþiei de conformitate. Certificatul de garantie trebuie sa fie semnat ºi ºtampilat de vânzãtor sau/ºi de producãtor si sa contina modalitãþile de asigurare a garanþiei (întretinere, reparare, înlocuire); denumirea ºi adresa unitaþii de service abilitate cu care este încheiat contractul de service; rubrici pentru evidenþa activitaþilor de service prestate asupra produsului respectiv.
S-au constatat abateri privind menþionarea elementelor obligatorii în conþinutul certificatului de garanþie la 291 operatori economici, reprezentand 39,86 % din totalul controlat.
6. Activitatea de service in perioada de garanþie
Operatorii economici prestatori de servicii sunt obligaþi sa folosesca, în cadrul serviciilor prestate, numai produse si proceduri sigure si, dupã caz, daca actele normative în vigoare prevãd, acestea sã fie testate ºi/sau certificate; sã presteze numai servicii care nu afecteaza viata, sãnãtatea sau securitatea ori interesele economice ale consumatorilor; sã asigure, la prestarea serviciilor, condiþiile stabilite de producator, de actele normative în vigoare, precum ºi cele specifice desfaºurãrii activitãtii; sã respecte condiþiile prescrise sau declarate, precum ºi clauzele prevãzute în contracte; sã asigure, la prestarea serviciilor, condiþiile stabilite de producãtor, de actele normative în vigoare, precum ºi cele specifice desfaºurãrii activitaþii.
S-au constatat abateri privind respectarea obligaþiilor legale în perioada de garanþie la 11 operatori economici, reprezentand 15,06 % din totalul controlat.
Exemple :
SC AMIO ELECTRONIC SERVICE SRL ºi SC BIA SI COM SRL Bistriþa, prestatori de servicii pentru produse electrocasnice si electronice marcile BOSCH, SIEMENS, PHILIPS, DAEWOO, ARISTON, INDESIT, GORENJE, CANDY, IBERNA, ELECTROLUX, LG, respectiv PLATINIUM, HAER, PROVISION, TAURUS, OVP, NEI, ARCTIC, BEKO, SHOW, METALICA, ELECTROARGES: nu aveau contracte directe cu importatorii sau producatorii, ci doar cu service-urile centrale; piesele de schimb necesare reparaþiilor produselor care s-au defectat in cadrul termenului de garanþie, piese pentru care se emite comandã la service-urile centrale, nu sunt însotite de certificate de garanþie; piesele de schimb ajung la unitãþile service, in majoritatea cazurilor, cu întârziere, astfel cã reparaþiile nu se mai pot efectua într-o perioada rezonabila de timp, stabilitã de comun acord între vânzator ºi consumator, ajungându-se la perioade de 20-30 de zile, ceea ce prejudiciaza consumatorii.
Comentarii articol (3)