Subliniind traditia valoroasa a jurisprudentei nationale, care atesta profesionalismul magistraturii, in prima parte a studiului se releva tendintele majore ale jurisprudentei maritime si, mai ales, solutiile adoptate in aplicarea conventiilor maritime internationale, ratificate de Romania, care de fapt, constituie un adevarat cod maritim intern si international (in lipsa unui cod maritim roman).
In contextul integrarii europene si al aderarii Romaniei la U.E., se accentueaza noua dimensiune europeana a integrarii juridice, in care „jurisprudenta nationala si, mai ales, cea internationala (CEDO si Curtea de Justitie a U.E.) constituie un agent eficient si dinamizat al proceselor diverse de armonizare legislativa, de asimilare si implementare a dreptului european si totodata, de optimizare a dreptului intern.”

Studiul releva istoricul reglementarii si examineaza noua Conventie – Londra, 1976 care consacra conditiile de fond ale limitarii de responsabilitate, exercitiul dreptului la limitarea creantelor maritime, procedura precum, si amendamentele aduse Conventiei prin Protocolul din 1996.
A doua tema, de asemenea, de importanta majora in dreptul maritim, are ca obiect un examen succint al conventiilor maritime internationale din 1926 si 1993 asupra privilegiilor si ipotecilor maritime, in relatie directa cu reglementarea din cadrul comercial roman.
Sunt enuntate privilegiile si ipotecile maritime si se examineaza comparat exercitiul acestora asupra navei, navlului si accesoriilor, efectele lor, cu numeroase trimiteri la doctrina si la jurisprudenta maritima straina.
Autor: Prof. univ. dr. MARIN VOICU
Comentarii articol (0)