În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic aplicabile de la 1 iulie, formularul 085 a fost actualizat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru a putea fi folosit și de către persoanele impozabile din România care optează pentru stabilirea locului livrării în cazul vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță, potrivit unui ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Așadar, formularul menționat a fost adaptat la noile dispoziții legale care se aplicau deja. Citește articolul
La un an de la lansarea aplicației online pentru programări, 30.000 de contribuabili au optat pentru această modalitate de a valida conturile nou-create în Spațiul Privat Virtual (SPV) al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), după cum se arată într-un comunicat publicat luni. În acest context, reamintim cum se procedează efectiv pentru validarea unui cont nou în SPV fără a face deplasări la instituțiile statului. Citește articolul
Raportarea în sistemul SAF-T (Standard Audit File for Taxation - Fișierul Standard de Audit pentru Taxe) devine certitudine. Companiile interesate pot începe testarea noului sistem, care, potrivit autorităților, va fi obligatoriu de anul viitor pentru marii contribuabili. Parcurgerea acestui exercițiu este importantă pentru orice societate comercială, indiferent în ce etapă va fi obligată să se conformeze noii proceduri, având în vedere că este vorba de un sistem complet nou, de o complexitate ridicată și cu care trebuie să se familiarizeze până în momentul în care devine obligatoriu. Citește articolul
Intrarea în sistemul de TVA la încasare se poate face oricând în timpul anului, de la o perioadă fiscală la alta, și nu numai în luna ianuarie sau la data înregistrării în scopuri de TVA, potrivit modificărilor intervenite în acest sens în prima parte a acestui an. În același timp, ieșirea din sistem poate fi făcută fie până la data de 20 a lunii următoare perioadei fiscale în care persoana impozabilă a depășit plafonul prevăzut de lege, dacă acest demers este obligatoriu, sau în perioada 1 - 20 a oricărei luni, dacă este opțional. Aceste demersuri se fac prin intermediul formularelor 097 și 700. Citește articolul
Companiile mai pot să transmită autorităților până azi raportările contabile la 30 iunie 2021, conform unui ordin recent al Ministerului Finanțelor (MF). Așa cum era de așteptat în urma modificărilor de anul trecut, numai cei cu afaceri de peste un milion de euro trebuie să depună aceste raportări semestriale. Citește articolul
Pentru veniturile salariale și cele asimilate salariilor, care se declară lunar pentru luna anterioară, angajatul datorează statului impozit pe venit, de 10%, contribuția de asigurări sociale (CAS), în cuantum de 25%, precum și contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), de 10%, iar obligația de a calcula, reține, declara și plăti statului aceste taxe revine angajatorului. Există însă anumite venituri salariale și asimilate salariilor pentru care nu se plătesc impozit pe venit, CAS și CASS, care sunt cu atât mai important de amintit cu cât, la începutul acestui an, au intrat în vigoare noi reguli privind tratamentul fiscal al anumitor beneficii salariale. Vă prezentăm, în continuare, care sunt veniturile salariale și asimilate salariului exceptate de la plata CAS, CASS și a impozitului pe venit. Citește articolul
Activitatea unei firme este, desigur, concentrată pe organizarea activității într-un așa fel încât să conducă la minimizarea cheltuielilor și la maximizarea veniturilor și, implicit, a profitului. Practic, acesta este scopul ultim al oricărei afaceri și telul pentru care mulți oameni decid să intre în antreprenoriat. Citește articolul
Dacă Fiscul are tendința să tergiverseze soluționarea contestațiilor fiscale, acest comportament nu este o problemă de constituționalitate, a reținut Curtea Constituțională a României (CCR) printr-o decizie publicată joi în Monitorul Oficial. Orice contribuabil are posibilitatea de a contesta actele administrativ-fiscale emise de autoritățile fiscale, conform legislației. Totuși, în cazul în care contestația nu este soluționată în termen de șase luni, contribuabilul se poate adresa direct unei instanțe judecătorești pentru a cere anularea actului administrativ-fiscal. Citește articolul
Regulile privind încheierea unei inspecții fiscale au fost schimbate odată cu apariția Legii nr. 295/2020, care a adus o serie de modificări importante la Codul de procedură fiscală. Printre acestea se numără și modificarea articolului 131 astfel încât, în cazul în care, pe parcursul inspecției, autoritățile fiscale constată existența unor indicii cu privire la săvârșirea unei fapte penale, acestea nu vor mai întocmi raportul de inspecție fiscală la finalul procedurii de control, ci un proces-verbal de sesizare a organelor de urmărire penală. Modificarea este benefică pentru contribuabili, dar ridică și numeroase semne de întrebare. Citește articolul
Procedura de înregistrare a contractelor de fiducie în registrul central al fiduciilor și al construcţiilor juridice similare fiduciilor și formularele necesare pentru acest lucru au fost modificate joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Principala noutate este că înregistrarea se face, de-acum, numai prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV). Citește articolul