Termenul-limită pentru plata principalului de către datornici și pentru depunerea cererii de anulare a accesoriilor, în cadrul noii amnistii fiscale generale, a fost mutat de pe 25 noiembrie pe 19 decembrie 2024. Totuși, este bine de știut că datornicii nu mai pot depune notificări privind intenția de a beneficia de amnistie în perioada de până la termenul nou, ci numai cereri de anulare. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025 avem reguli noi pentru opțiunea de determinare a venitului net anual în sistem real, în cazul contribuabililor care derulează activități independente. Principala noutate este că cei ce încep activitatea în cursul anului fiscal depun formularul 212 până la data de 25 mai a anului următor, nu în 30 de zile de la începerea activității. Citește articolul
Atunci când este vorba despre performanțe excepționale, Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) poate stabili stimulente financiare unice pentru inspectori, se arată într-un act normativ recent oficializat. Fondurile necesare vor veni din sumele încasate efectiv de la contribuabili. Citește articolul
Sustragerea de la controlul vamal, în cazul produselor accizabile, implică nu doar amendarea și confiscarea bunurilor, ci și reținerea vehiculelor folosite, potrivit legislației vamale. De câteva luni, autoritățile au stabilit ca reținerea vehiculelor să se facă cel mult un an, iar dacă proprietarii nu le ridică în acest interval, se trece la valorificarea lor. Normele pentru aplicarea regulilor respective au fost oficializate recent, astfel că măsura devine operațională. Citește articolul
Transferul dosarului fiscal de la un organ fiscal la altul poate să aducă, uneori, probleme mari legate de TVA, atrage atenția Luisiana Dobrinescu de la Dobrinescu Dobrev. De exemplu, în practică au apărut situații în care autoritățile fiscale pur și simplu au „uitat” să facă transferul. Deoarece o asemenea scăpare poate avea efecte majore pe termen lung, cum ar fi anularea codului de TVA și pierderea dreptului de deducere, contribuabilii sunt sfătuiți să fie foarte atenți atunci când sunt mutați la alt organ fiscal. Citește articolul
Atunci când e vorba despre începerea, încetarea sau suspendarea temporară a unei activități independente în anul curent, declarația unică se depune, de către persoanele fizice, direct în anul următor, conform unor modificări recente la Codul fiscal. Noua regulă se aplică începând din 2025. Până acum, în aceste situații, termenul de depunere era de 30 de zile de la evenimentul în cauză. Citește articolul
După mult timp de la introducerea conceptului de deținere indirectă, în contextul impozitului micro, Guvernul a venit, în sfârșit, cu clarificări oficiale în acest sens, dar și cu exemple teoretice. Citește articolul
Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul
Firmele trebuie să efectueze inventarierea propriului patrimoniu la începutul activității, dar și cel puțin o dată pe durata fiecărui exercițiu financiar, conform legislației în vigoare. Procedura de inventariere a activelor, datoriilor și capitalurilor proprii prevede parcurgerea anumitor pași, explicați mai jos. De precizat că la final de 2023 s-a majorat semnificativ amenda pentru lipsa inventarierii patrimoniului, astfel că firmele trebuie să fie atente la acest aspect. Citește articolul
Guvernul a emis recent un punct de vedere negativ cu privire la un proiect de lege ce propune ca tichetele de masă, creșă și cultură și voucherele de vacanță să fie scutite de impozitul pe venit și, acolo unde este cazul, de contribuția la sănătate (CASS). Citește articolul