avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 855 soluții astăzi
Resurse umane

Resurse umane

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Programul de muncă individualizat: Cum îl poate implementa angajatorul pentru salariați

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Mai 2020 | 2445 | Timp de citire: 3 min.

În perioada aceasta, în care afacerile se reactivează sau revin treptat la activitatea normală, angajatorii trebuie să ia în calcul trecerea salariaților pe programe individualizate de lucru. Asta în ideea de a evita ca toți salariații să vină la birou și să plece în același timp. Dacă pentru firmele mici și mijlocii acest lucru este opțional, pentru cele mari este obligatoriu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ministrul Muncii: Beneficiarii de fonduri europene care au cerut ajutorul de șomaj tehnic vor fi verificați, la fel și PFA-urile și micile întreprinderi

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Mai 2020 | 3 | 11471 | Timp de citire: 4 min.

Firmele care accesaseră fonduri europene și au cerut și ajutorul cu șomajul tehnic vor fi verificate, a atras recent atenția ministrul muncii. În contextul în care ministrul precizase deja că absolut toate solicitările acceptate vor fi verificate și se vor aplica sancțiuni acolo unde ajutorul nu trebuia acordat sau au apărut nereguli în respectarea șomajului tehnic (oameni chemați la muncă, de pildă), ministrul a mai precizat că sunt verificați toți solicitanții, adică și persoane fizice autorizate și întreprinderi familiale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Discriminare la locul de muncă: În contextul actual, angajatorii nu trebuie să scape din vedere și astfel de riscuri

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
26 Mai 2020 | 3730 | Timp de citire: 5 min.

În cadrul relațiilor de muncă funcționează principiul egalității de tratament față de toți salariații, orice discriminare fiind interzisă. Chiar și în contextul actual, acest principiu rămâne în picioare. Prin măsurile pe care le iau în contextul sanitar și economic actual, angajatorii trebuie să fie prudenți în respectarea acestuia, cu atât mai mult în privința salariaților care se întorc la muncă vindecați de coronavirus, în privința cărora există riscul de stigmatizare și discriminare.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stare de alertă: În ce condiții pot intra terții în sediile firmelor. Regulile, publicate

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Mai 2020 | 1 | 2612 | Timp de citire: 2 min.

Pe perioada stării de alertă, firmelor și profesioniștilor li se impun condiții speciale pentru vizitele terților în incinta de lucru: ca regulă, intră doar cei care au motive justificate să se afle în incintă, iar toate operațiunile cu curierii ar trebui să se facă în afara incintei. Cât despre cei care trebuie neapărat să intre, un recent act normativ impune obligația de a înregistra locul unde a fost condusă persoana respectivă (ce birou, departament etc.). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Portul măștii și măsurarea temperaturii la locul de muncă: Aspecte esențiale pe care trebuie să le știe angajatorii

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
25 Mai 2020 | 1 | 5883 | Timp de citire: 4 min.

Firmele sunt obligate să facă triajul epidemiologic în cazul angajaților proprii în fiecare zi. Asta presupune observarea unor simptome care ar putea fi manifestări ale infectării cu virusul COVID-19, chiar și măsurarea temperaturii. Nimic din cele observate nu trebuie însă consemnat pentru că asta ar presupune, potrivit autorităților, o prelucrare de date personale. Dacă salariații prezintă potențiale simptome, aceștia sunt îndrumați către medicul de familie în primă fază. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Reducerea programului zilnic de lucru: Cum trebuie să facă angajatorul pentru a trece salariații la part time

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Mai 2020 | 1 | 3534 | Timp de citire: 3 min.

În cazul unei crize cum este cea a epidemiei de coronavirus, o firmă poate lua în calcul reducerea programului zilnic de lucru al salariaților, pentru a face economii. Mai ales dacă criza vine la pachet cu o reducere a activității pe termen mediu sau chiar lung. Practic, vorbim de o trecere a salariaților de la munca cu normă întreagă la munca cu normă parțială. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Reducerea programului de lucru la patru zile pe săptămână: Cum poate face asta angajatorul

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Mai 2020 | 3634 | Timp de citire: 2 min.

În contextul efectelor epidemiei de coronavirus, companiile se pot confrunta cu o reducere temporară a activității. În această situație, Codul muncii prevede că se poate reduce temporar programul săptămânal de lucru la doar patru zile. Procedural, angajatorul trebuie să urmeze mai mulți pași. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Dacă păstrează munca la distanță pentru o perioadă mai lungă, firmele trebuie să adapteze contractele

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 2 | 4528 | Timp de citire: 3 min.

Organisme de muncă internaționale, oficiali guvernamentali, specialiști din domeniul medical și nu numai recomandă firmelor să opteze cât de mult pot pentru munca la distanță în următoarea perioadă. Totuși, dacă trecerea la telemuncă s-a făcut "în pripă", atunci când starea de urgență a permis schimbarea locului muncii și fără modificări contractuale, dacă opțiunea de criză se transformă într-una pe termen mai lung, e necesară adaptarea contractelor - excepția din perioada stării de urgență nu mai există, iar, mai mult decât atât, munca de acasă nu poate fi impusă celor care nu sunt de acord cu această variantă - mai exact, consimțământul lor este absolut necesar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stare de alertă - activitatea firmelor: Beneficii și obligații încă aplicabile, măsuri noi și recomandări

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 1744 | Timp de citire: 4 min.

Intrarea în starea de alertă înseamnă pentru firme continuarea unor beneficii, dar și unele recomandări sau obligații noi. Statul suportă, în continuare, indemnizațiile de șomaj tehnic, dar nu știm dacă și după 1 iunie, dar știm o variantă care ar putea apărea atunci, liberele plătite trebuie acordate, în continuare, părinților, munca la domiciliu nu se mai poate face fără adaptări contractuale, iar autoritățile le spun firmelor ce măsuri sanitare și de prevenție ar trebui să implementeze. O sinteză a tuturor acestora, în cele ce urmează: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Distanțarea socială la locul de muncă: Ce recomandă autoritățile și specialiștii

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
13 Mai 2020 | 2587 | Timp de citire: 3 min.

Ce ar putea să însemne distanțarea socială la birou, în următoarea perioadă? Autoritățile și specialiștii arată toți înspre o reconfigurare pe cât posibil a birourilor, micșorarea numărului angajaților care se află simultan într-un birou, limitarea accesului în spațiile foarte mici, protocoale sanitare pentru salariați, dar și pentru terții care intră în clădire. Citește articolul