avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 197 soluții astăzi
Forum Activitate global_bystander

Activitate global_bystander

Inserez link: [ link extern ]

global_bystander a scris:

Este adevarat. In SUA oricine poate deveni notar. Foarte multe procuri incheiate de notari americani sunt respinse in Romania, desi au apostila aplicata de catre Secretarul de Stat.
In urma unui dialog cu autoritatile, am fost indrumata catre Sectia Consulara din cadrul Ambasadei Romaniei la Washington. Acest lucru inseamna parcurgerea unei distante de 1500 km si cheltuieli de peste 500 USD. Fiindca autoritatile si institutiile din Romania refuza sa recunoasca un act oficial, incheiat in mod legal si apostilat de catre o autoritate competenta superioara din SUA. E vorba totusi de o apostila aplicata de catre un Secretar de Stat american.

Este adevarat. In SUA oricine poate deveni notar. Foarte multe procuri incheiate de notari americani sunt respinse in Romania, desi au apostila aplicata de catre Secretarul de Stat.
In urma unui dialog cu autoritatile, am fost indrumata catre Sectia Consulara din cadrul Ambasadei Romaniei la Washington. Acest lucru inseamna parcurgerea unei distante de 1500 km si cheltuieli de peste 500 USD. Fiindca autoritatile si institutiile din Romania refuza sa recunoasca un act oficial, incheiat in mod legal si apostilat de catre o autoritate competenta superioara din SUA. E vorba totusi de o apostila aplicata de catre un Secretar de Stat american.
raluk0207 a scris:

Nu faceti confuzie intre drept și comoditate. Nu faceti confuzie intre "abuz" și respectarea legii. Cred ca v-am prezentat suficiente argumente pentru care se procedează asa.
Fiecare cetățean cand are de rezolvat o problema si este suficient de determinat, o rezolva.




Este adevarat ca foarte multi cetateni romani nu isi rezolva problemele care implica statul roman, din motive ce tin de necunoasterea legilor in vigoare, aspecte birocratice, nestiinta (lispa de educatie), neglijenta, iresponsabilitate. Totusi, nu putine sunt cazurile in care aversiunea fata de institutiile statului si excesul de formalism in general, ii opreste pe cetateni sa acceseze institutiile statului.


Sunt de acord ca cetatenii trebuie sa fie (devina) constienti de faptul ca administratia publica nu poate functiona fara o organizare birocratica si a unor norme care sa guverneze procedurile de lucru.
Insa birocratismul genereaza, in foarte multe cazuri, incoerenta in produsele normative (legi, dispozitii, ordonante etc.) ale statului roman, ceea ce se traduce prin aberatii care, in definitiv, il deservesc pe cetatean.

In acest context, desi statul roman a facut progrese cu privire la mecanismele de comunicare facila cu cetatenii beneficiari ai serviciilor sale si a timpului afectat solutionarii cererilor, continua insa sa existe probleme privind numarul de demersuri procedurale impuse si modalitatea si conditiile in care acestea trebuie efectuate.



Statul roman vine in sprijinul cetatenilor romani aflati in SUA, facilitand, prin Ministerul Afacerilor Externe, respectiv Ambasada Romaniei la Washington si trei Consulate Generale ale Romaniei in SUA, procesarea unor servicii consulare la solicitarea acestora.
Scopul principal oficial al activitatilor consulare realizate de misiunile diplomatice si oficiile consulare de cariera este de a acorda asistenta si protectie pentru apararea in strainatate a drepturilor si intereselor cetatenilor romani.


Procesarea serviciilor consulare impune insa deplasarea la sediul uneia dintre aceste institutii si prezentarea in persoana in fata functionarilor consulari.
Prezenta fizica este obligatorie in scopul solutionarii petitiilor.


Luand in considerare prezenta institutionala a Romaniei in SUA, redusa in raport cu intinderea tarii si cu numarul cetatenilor romani aflati in Statele Unite, dar si faptul ca oficiile consulare de cariera nu solutioneaza cererile persoanelor care locuiesc in alte circumscriptii consulare si doar Sectia consulara a misiunii diplomatice exercita atributii consulare pentru cei din exteriorul circumscriptiei celor trei oficii consulare de cariera, deplasarea nu este intotdeauna posibila sau este anevoioasa.


Ministerului Afacerilor Externe [ link extern ] ).

Conform Legii Notarilor Publici si a activitatii notariale nr. 36/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, "Actele notariale pot fi efectuate şi de misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României, precum şi de alte instituţii, în condiţiile şi limitele prevăzute de lege."


Conform Regulamentului consular din 16/09/1999, "Înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea rangului oficiilor consulare de carieră se fac prin decret al Preşedintelui României, la propunerea Guvernului.”, fiind posibile modificari ale sediului oficiului consular de cariera, rangului sau circumscriptiei sale consulare, deschiderea de catre un consulat general de cariera sau de catre un consulat a unui viceconsulat sau a unei agentii consulare intr-o alta localitate decât cea in care isi are sediul el insusi si deschiderea unui birou, ca facand parte dintr-un oficiu consular de cariera existent, in afara sediului acestuia.


Presedintele Romaniei, domnul Klaus Iohannis, a semnat in luna decembrie a anului 2016 decretul privind infiintarea Consulatului General al Romaniei la Miami, statul Florida, insa acesta nu este operational nici la data actuala.



Pe pagina de Internet a Ministerului Afacerilor Externe, vizitatorii pot citi:

Inserez link: [ link extern ]


Îmbunătățirea calității serviciilor consulare pentru cetățenii români



O importantă coordonată a acțiunii MAE este efortul continuu de îmbunătățire a calității serviciilor consulare pentru cetățenii români, prin asigurarea implementării eficiente a proceselor/sistemelor informatizate, extinderea și modernizarea rețelei consulare, amplificarea și diversificarea comunicării cu cetățenii români din străinătate, dar și prin asigurarea capacității Celulei de Criză a MAE de a acționa cu succes în situații deosebite în sprijinul cetățenilor români.

Pentru anul 2018, în domeniul consular, MAE are în vedere, în mod prioritar, operaționalizarea deplină a oficiilor consulare nou înființate de la Stuttgart, Manchester, Miami, Salzburg, precum și reamenajarea sau relocarea sediilor unor consulate importante (Londra, Paris, Barcelona, Marsilia, Dublin). Totodată, va deveni deplin funcțional Centrul de Asistenţă E-Cons, structură care va asigura întregul suport tehnic si procedural pentru sistemele informatice E-Cons, aflate deja în uzul rețelei consulare a României. Un alt palier de acțiune se circumscrie schimbului de experiență în domeniu cu parteneri europeni, în vederea unui transfer de expertiză util în gestionarea crizelor consulare în care sunt implicați cetățeni români sau ai Uniunii Europene, precum și din perspectiva preluării coordonării grupurilor de lucru din cadrul instituțiilor europene pe perioada exercitării de către România a președinției Consiliului UE. De asemenea, MAE va avea în vedere optimizarea cadrului normativ prin revizuirea legislației cu incidență în activitatea consulară.




In speta, fiind necesara intocmirea unei procuri speciale ceruta in Romania, la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor in scopul preschimbarii permisului de conducere auto romanesc (eliberararii unui permis de conducere romanesc cu o noua perioada de valabilitate, in conditiile in care cel avut in posesie a expirat in luna martie a acestui an), deplasarea la Ambasada Romaniei la Washington, D.C., nu este posibila.


In aceste conditii, statul roman permite intocmirea acestei procuri (power of attorney) la notari locali americani.

Pentru a fi acceptata in Romania de catre autoritati, procura "trebuie să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila conform Convenţiei de la Haga”.


Pe pagina de Internet a Ambasadei Romaniei in Statele Unite ale Americii, sunt facute precizari importante referitoare la Redactarea şi autentificarea procurilor şi a declaraţiilor, semnaland unele particularitati ale procrurilor intocmite la notari americani:

Inserez link [ link extern ] )

II. Întocmirea procurilor la notari locali (americani):


Deoarece România și SUA sunt semnatare ale Convenţiei de la Haga din 1961 privind suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, astfel de înscrisuri, dacă sunt apostilate de Secretarul de Stat al Statului în care s-a încheiat actul, sunt legal întocmite pentru a fi utilizate în afara SUA. Mai multe informaţii despre "Apostila de la Haga" puteţi citi aici: [ link extern ] >


Pe acea pagina sunt prezentate 2 linkuri cu trimitere la enciclopedia online gratuita Wikipedia:

Detalii privind semnificaţia "suprimării cerinţelor supralegalizării" se pot obţine de la acest link: [ link extern ]

Accesand linkul in limba română, citim:

România a aderat la 16 martie 2001 la Convenția de la Haga din 5 octombrie 1961[3] [...]
Orice document pe care s-a aplicat apostila Convenției de la Haga este automat recunoscut pentru folosirea, fără alte cerințe, în oricare dintre celelalte țări semnatare.[2]



Revenind la aspectele asupra carora MAE atentioneaza cu privire la riscurile pe care le implica inscrisurile notariale intocmite in SUA la notari americani, citim: [ link extern ]

Din păcate, deoarece atribuţiile legale ale notarilor americani sunt mai reduse decât cele ale notarilor români, notarii publici din SUA au dreptul doar să certifice fapte sau documente, dar nu şi să le autentifice (!). Autentificarea se face exclusiv printr-o autoritate superioară lor (Secretarul de Stat, care aplică Apostila Convenţiei de la Haga din 1961).

Conform legilor americane (specifice fiecărui Stat din SUA), înscrisurile notariale ale notarilor publici din SUA se încheie, de regulă, doar cu o "încheiere scurtă" de certificare, parafa și semnătura notarului. În România, o asemenea încheiere nu poate fi considerată "în formă autentică", fiind analizată dacă ea corespunde sau nu cerinţelor Legii Notarilor Publici din România. Astfel, fără o încheiere de autentificare conform legii române sau când aceasta este incompletă faţă de prevederile legii române, […] înscrisurile întocmite în SUA, chiar dacă sunt apostilate conform cerințelor legale (Convenția de la Haga din 1961), pot fi totuși respinse de autoritățile din România, motivul fiind neîndeplinirea cerințelor prevăzute de legea română pentru încheierea unui înscris în «formă autentică»."

Mai mult, în proceduri de tipul succesiunilor sau transferurilor de proprietate, unde încheierea în formă defectuoasă a unui înscris poate atrage anularea întregii tranzacții, notarul român (sau autoritatea română), care primește un înscris încheiat de un notar american în formă necorespunzătoare (față de legea română), este posibil să-l respingă pentru a proteja tranzacţia respectivă în interesul părţilor și va solicita încheierea lui doar în "formă autentică", la una dintre misiunile diplomatice sau oficiile consulare de carieră ale României din străinătate.

Pentru proceduri la care legea română sau procedurile autorităţilor române nu solicită întocmirea înscrisurilor în formă autentică (cum ar fi procurile pentru solicitarea şi ridicarea unui certificat, apostilarea unui document de studii, o declarație de însoțire minor, înscrierea de menţiuni de stare civilă, etc.), nu ar trebui să fie impedimente în utilizarea înscrisurilor autentificate de notari americani (și apostilate apoi la Secretarul de Stat al statului american respectiv). NOTĂ: Dacă înscrisul este redactat în limba română, notarul (american) trebuie în mod obligatoriu să menționeze că limba română îi este cunoscută!

Totuşi, datorită unor situaţii apărute tot mai des în ultimul timp, în care autorităţi din România au respins şi înscrisuri încheiate la notari americani şi apostilate, pentru situaţii în care "forma autentică" nu era expres cerută de lege, au fost demarate demersuri la autorităţile competente din România pentru a soluţiona sau clarifica această problemă şi să indice MAE în mod predictibil care este acceptabilitatea în România a înscrisurilor întocmite la notari americani (conform legii americane) şi sub ce formă. Până în prezent nu am primit o soluţionare favorabilă acestor cereri."


- Ultima actualizare la 22.11.2017 -



Observam, de asemenea, si precizarile facute la sectiunea I. Întocmirea unui înscris la ambasadă/consulat (exclus onorific!)

Întocmirea în formă autentică a unui înscris este obligatorie pentru ca acel înscris să fie acceptat cu forță deplină probantă în orice operațiune din România și să nu poată fi atacat ca având vicii de fond sau formă. Legea notarilor publici face precizări concrete despre situaţiile în care este necesară întocmirea unui înscris în formă autentică şi ce presupune acest lucru.



Pornind de la paragrafele:


Deoarece România și SUA sunt semnatare ale Convenţiei de la Haga din 1961 privind suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, astfel de înscrisuri, dacă sunt apostilate de Secretarul de Stat al Statului în care s-a încheiat actul, sunt legal întocmite pentru a fi utilizate în afara SUA.

si

Orice document pe care s-a aplicat apostila Convenției de la Haga este automat recunoscut pentru folosirea, fără alte cerințe, în oricare dintre celelalte țări semnatare.


si, avand in vedere mentiunile Ministerului Afacerilor Externe prin Misiunea diplomatica a Romaniei la Washington, mentiuni cu caracter de avertizare reproduse mai sus, referitoare la procurile intocmite la notari americani, se constata natura conflictuala, existenta situatiei de contradictie.

Aceasta imprejurare particulara creeaza confuzie chiar in randul functionarilor consulari din cadrul sectiei consulare a Ambasadei Romaniei sau oficiului consular de cariera si ii pun pe acestia in situatia de a nu putea formula un raspuns exact si complet referitor la cerintele ce trebuie indeplinite de catre inscrisurile notariale intocmite la notari americani pentru a fi recunoscute si acceptate de catre autoritatile din Romania care au permanent in vedere Legea Notarilor Publici din Romania si a activitatii notariale, atunci cand se determina acceptabilitatea inscrisurilor notariale.



Avand in vedere cele prezentate mai sus, faptul ca autoritatile din Romania inca refuza inscrisuri incheiate si autentificate in SUA (conform Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961), arata faptul ca exista lacune administrative pentru care statul roman este responsabil si in masura sa le elimine, dar si lacune de legislatie de natura sa genereze stare de incompatibilitate si situatii conflictuale.

Tinand seama de insemnatatea Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961, dispozitiile Legii Notarilor Publici din Romania si a activitatii notariale nr. 36/1995 nu ar trebui sa produca efecte conflictuale in raport cu conventiile internationale la care Romania este parte.

Autoritatile din Romania recunosc si accepta inscrisuri notariale intocmite in SUA numai daca, in urma analizei, se determina ca acestea corespund cerintelor prevazute de Legea Notarilor Publici din Romania si a activitatii notariale nr. 36/1995, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.

Notarii americani intocmesc inscrisuri conform legilor statului american in a caror jurisdictie isi desfasoara activitatea.

Conform Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961 privind suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, orice inscris notarial intocmit intr-un stat membru este recunoscut si acceptat de catre oricare alt stat membru in care inscrisul notarial urmeaza a fi folosit, fara indeplinirea unor conditii suplimentare.

Conventia de la Haga din 5 octombrie 1961 privind suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, nu include prevederi conform carora un inscris notarial intocmit intr-un stat membru, trebuie sa indeplineasca cerintele de fond si forma indicate de actele normative in vigoare impuse de organele de stat locale in celalalt stat membru al Conventiei.

Aceasta conditionalitate nu este prevazuta in mod formal nicaieri la nivel international, in baza unui acord, fiind o conditionalitate impusa pe plan local, de catre autoritatile publice (organele administratiei publice) din Romania.

Inainte de aderarea la aceasta Conventie la data de 16 martie 2001, statul roman nu a instituit (inclus in mod formal) aceasta conditionalitate in Ordonanta Guvernului nr. 66/1999, aprobata prin Legea nr. 52/2000, prin care a fost ratificata Conventia de la Haga din 1961.

In scopul evitarii crearii unei stari de incompatibilitate si a oricaror situatii conflictuale, statul roman ar trebui sa puna la dispozitia notarilor straini care isi desfasoara activitatea in tarile semnatare ale Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961, continutul prevederilor Legii Notarilor Publici din Romania si a activitatii notariale nr. 36/1995, modele de inscrisuri notariale si alte indicatii necesare pentru a asigura acceptabilitatea in Romania a acestor inscrisuri intocmite in alta tara membra (semnatara a Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961).


In prezent, inscrisurile notariale se intocmesc la notarii americani conform legii americane in vigoare in statul in care notarii isi desfasoara activitatea.

Din moment ce Romania si SUA sunt tari semnatare ale Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961, prevederile Legii Notarilor Publici din Romania si a activitatii notariale nr. 36/1995 nu ar trebui sa fie in dezacord cu inscrisurile notariale intocmite la notari americani.
Aceste dezacorduri nu servesc promovarii intereselor si drepturilor cetatenilor romani.


In aceste de conditii de inexactitate si confuzie ce insotesc starea de lucruri, am siguranta ca numai un notar public din Romania, membru al Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, fiind foarte bine informat in acest domeniu, este capabil si in masura sa judece cele expuse aici si sa formuleze raspunsuri avizate.

Astfel, sunt incredintat ca dumneavoastra, pe temeiul unei cunoasteri adanci a tuturor elementelor de natura juridica din domeniu, dar avand si atributiile, autoritatea legala de a exercita activitati notariale prin acte notariale si consultatii juridice notariale, aveti capacitatea de a va pronunta asupra aspectelor in discutie.


Pe aceasta cale, solicit ajutorul dumneavoastra si anume cu privire la conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o procura intocmita in SUA la un notar american pentru a putea fi folosita in Romania la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, in vederea preschimbarii permisului de conducere romanesc.

Precizez faptul ca sunt titularul unui permis de conducere romanesc obtinut in Romania in anul 2008 pentru categoria B de vehicule, iar in luna martie a acestui an a expirat, aflandu-ma in SUA la acea data.


Doresc sa ma asigur ca procura intocmita si eliberata de catre notarul local american si apostilata in SUA de catre autoritatea americana competenta, este acceptata cu forta deplina probanta in orice operatiune din Romania cu privire la actiuni administrative imediate avand ca finalitate obtinerea unui nou permis de conducere romanesc, fara a putea fi atacata ca avand vicii de fond sau forma.


1.Pentru a raspunde cerintelor de fond si forma si sa indeplineasca toate cerintele prevazute de Legea Notarilor Publici din Romania si a activitatii notariale nr. 36/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, procura intocmita in Statele Unite ale Americii (denumita “power of attorney"), la un notar american, trebuie sa aiba un anumit format si sa contina anumite rubrici specifice, date si informatii?


2.Trebuie sa contina un anumit text, anumite sintagme sau formulari specifice pentru a fi in conformitate cu Legea Notarilor Publici din Romania si a activitatii notariale nr. 36/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare?


3.Exista un model standard acceptat, intocmit in forma si in conditiile stabilite prin lege, pe baza caruia sa poata fi intocmita procura in Statele Unite ale Americii, la un notar american din Florida, asigurand satisfacerea deplina si cu strictete a prevederilor, dispozitiilor, indicatiilor Legii Notarilor Publici din Romania si a activitatii notariale nr. 36/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a oricaror cerinte stipulate de alte legi?


4.Este posibil sa primesc un astfel de model?
Tinand cont de faptul ca au existat in trecut situatii in care solicitarile nu au putut fi solutionate in favoarea petentului, incerc ca de aceasta data sa fie luate toate masurile necesare de precautie prin care sa fie asigurat caracterul inatacabil al documentului (procura speciala necesara la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor) in Romania


5.In cate exemplare (original si duplicate) trebuie intocmita aceasta procura speciala la un notar local american?

6..Cum pot fi corectate eventualele erori materiale, constatate ulterior emiterii actului? Aceasta procedura de rectificare trebuie realizata de catre acelasi notar local american care a emis inscrisul initial (inlcusiv duplicatele)?

7..Procura intocmita in SUA, la un notar local (american), trebuie sa fie in limba engleza sau in limba romana?

8.Daca procura este intocmita in SUA, la un notar local american, in limba engleza, este necesara si traducerea in limba romana a documentului?


9.Daca procura intocmita in SUA, in limba engleza la un notar local american, si este necesara traducerea in limba romana, in textul tradus trebuie folosite diacriticele limbii romane, pe langa regulile gramaticale actuale?

10.Daca procura intocmita in SUA, in limba engleza, la un notar american si se impune traducerea in limba romana, acest lucru trebuie solicitat de catre mandant in SUA sau poate fi cerut si de catre mandatar in Romania, la un traducator autorizat?


11.Daca traducerea in limba romana este cu caracter obligatoriu si acest lucru are loc in SUA, este necesar a se realiza traducerea inainte ca procura sa fie certificata si autentificata de catre autoritatea americana competenta prin aplicarea de apostila conform Conventiei de la Haga sau dupa aplicarea apostilei?


12.Daca traducerea in limba romana este obligatorie si se realizeaza in SUA, trebuie sa indeplineasca, la randul ei, conditiile de supralegalizare prevazute de lege sau sa aiba aplicata apostila conform Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961?


13.Ce anume trebuie sa contina procura referitor la mandatar, pe langa nume complet, cetatenie, CNP, adresa si scopul pentru care este imputernicit?



Mentionez faptul ca voi apela la o ruda din Romania, cetatean roman, pentru a face demersurile necesare si a indeplini toate cerintele prevazute de lege in cazul solicitarii eliberarii permisului de conducere pentru cetatenii romani care au domiciliul sau resedinta in Romania si se afla temporar in strainatate.
Aceasta persoana se va prezenta personal la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor cu scopul de a depune actele necesare si de a solicita eliberarea unui permis de conducere auto romanesc (pentru categoria B de vehicule) cu o noua perioada de valabilitate administrativa, in numele meu.

Doresc ca acea persoana sa poata sa depuna in numele meu la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor toate actele necesare, conform cerintelor facute publice pe website-ul Directiei Regim Permise de Conudcere si Inmatriculare a Vehiculelor.

Inserez link: [ link extern ]





Rezum aici cazul:

Tip solicitare: Eliberare permis de conducere romanesc cu o noua valabilitate administrativa, pentru categoria B de vehicule, in cazul cetatenilor romani care au domiciliul sau resedinta in Romania si se afla temporar in strainatate

Circumstante si particularitati ale situatiei:

Deziderat: Eliberarea, fara sustinerea examenului auto, a permisului de conducere romanesc cu o noua valabilitate administrativa;

Procedurile vor fi indeplinite prin mandatar, cu procura speciala;

Procura speciala urmeaza a fi intocmita in SUA, la un notar american si apostilata conform Conventiei de la Haga din 5 octombrie 1961;

Nu sunt cunoscute toate cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca procura ce va fi intocmita in SUA la un notar american pentru a se asigura acceptabilitatea ei in Romania, la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor;

Permisul de conducere vechi avut in posesie a expirat la data de 13.03.2018 si nu va fi prezentat / predat Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor.



Va multumesc.

Irina Pricop a scris:

2015; ideea este ca nu exista nici o dispozitie legala care sa stipuleze obligativitatea incheierii procurii la consulat/ambasada; este un mic abuz al notarilor datorat faptului ca in SUA notarii nu au acelasi statut cu cei din Romania, Italia, Franta, etc. In SUA notar poate fi oricine, indiferent de studii, pregatire, calificare. Insa cata vreme procura este apostilata, acest lucru este irelevant, in opinia mea, dovada stand faptul ca in anii trecuti, desi situatia era aceeasi, acte se incheiau bine merci, fara probleme. Cel mai probabil consulatele de prin SUA sufera de foame si s-au gandit, impreuna cu notarii, sa ii chinuie un pic pe oameni



Pentru utilizator Irina Pricop: Este foarte corect ceea ce spuneti. Unul dintre prietenii mei in Statele Unite poate exercita atributii de notar si nu are studii de specialitate.

Statul roman, prin Legea nr. 36/1995 a Notarilor Publici si a activitatii notariale, nu face altceva decat sa impiedice cetatenii romani sa isi exercite drepturile.
In general, cand cetatenii se prezinta cu o petitie trebuie sa dovedeasca o atitudine umila, obedienta, iar daca autoritatile faciliteaza exercitarea unui drept trebuie sa facem plecaciuni si sa aratam gratitudine.
In viziunea autoritatilor, drepturile cetatenilor sunt mai degraba privilegii.

Ma confrunt cu o situatie care prezinta dificultati si poate deveni frustranta si foarte obositoare.

Detalii aici: www.avocatnet.ro/forum/discu...
Buna ziua,



Sunt titularul unui permis de conducere romanesc obtinut in Romania in anul 2008 pentru categoria B de vehicule, iar in luna martie a acestui an a expirat, aflandu-ma in SUA la acea data.

In cazul cetatenilor romani cu domiciliul sau resedinta in Romania, dar care se afla temporar in SUA, preschimbarea permisului de conducere romanesc se solicita de catre titular, prin mandatar, cu procura speciala.

Aceasta procura speciala poate fi incheiata la Ambasada Romaniei la Washington sau la unul dintre Consulatele Generale ale Romaniei in SUA.
Desi nu se percepe taxa pentru acest serviciu consular, procedurile impun deplasarea la sediul institutiei si prezentarea in persoana a mandantului (declarantului, petentului) in fata consulului sau functionarului consular.

Avand in vedere intinderea tarii, deplasarea la sediul Misiunii diplomatice a Romaniei in capitala sau la oficiile consulare de cariera se dovedeste a fi parte dintr-o serie de proceduri anevoioase.
Prezenta institutionala a Romaniei in SUA este reprezentata de catre Ambasada Romaniei la Washington si trei Consulate Generale ale Romaniei cu atributii consulare care implica exercitarea autoritatii de stat.
Celelalte insitutii sunt Consulate Onorifice si nu reprezinta oficii consulare de cariera, drept care nu proceseaza servicii consulare care implica exercitarea autoritatii de stat (nu elibereaza documente si nu desfasoara activitati notariale).


In aceste conditii, se permite intocmirea acestor procuri (necesare la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor sau DRPCIV) si la notari americani, caz in care este obligatorie autentificarea, in acest sens trebuind "să îndeplinească condițiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila conform Convenției de la Haga din 1961 privind suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine”.

Pe pagina de Internet a Ambasadei Romaniei in Statele Unite ale Americii, la sectiunea "Acte notariale Redactarea și autentificarea procurilor și a declarațiilor II. Întocmirea procurilor la notari locali (americani):


Deoarece România și SUA sunt semnatare ale Convenţiei de la Haga din 1961 privind suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, astfel de înscrisuri, dacă sunt apostilate de Secretarul de Stat al Statului în care s-a încheiat actul, sunt legal întocmite pentru a fi utilizate în afara SUA.

Mai multe informaţii despre "Apostila de la Haga" puteţi citi aici: [ link extern ] "

Pe aceeasi pagina sunt prezentate 2 linkuri cu trimitere la Wikipedia: "Detalii privind semnificaţia "suprimării cerinţelor supralegalizării" se pot obţine de la acest link: [ link extern ] ă)."
Accesand linkul in limba română, citim: "România a aderat la 16 martie 2001 la Convenția de la Haga din 5 octombrie 1961[3] [...]
Orice document pe care s-a aplicat apostila Convenției de la Haga este automat recunoscut pentru folosirea, fără alte cerințe, în oricare dintre celelalte țări semnatare.[2]"


Conform celor de mai sus, daca procura incheiata in SUA la un notar american are aplicata Apostila conform Convenţiei de la Haga din 1961, aceasta va putea fi folosita in Romania intrucat este legal intocmita, respectiv indeplineste cerintele prevazute de legea romana pentru incheierea unui inscris in forma autentica. Rezulta, asadar, ca orice procura incheiata la un notar local (american) din SUA, conform legilor americane ale statului in jurisdictia caruia isi desfasoara activitatea notarul respectiv, va fi recunoscuta si acceptata cu forta deplina probanta in orice operatiune din Romania, fara a putea fi atacata ca avand vicii de fond sau forma, in conditiile in care i-a fost aplicata Apostila Convenţiei de la Haga din 1961.



In ciuda acestor precizari referitoare la importanta si semnificatia Apostilei Conventiei de la Haga, stabilindu-se in mod clar ca reprezinta un element sine qua non in procedura de autentificare si pentru a face documentul inatacabil in afara SUA, Ambasada Romaniei la Washington, D.C., avertizeaza asupra unui aspect extrem de important prin consecintele pe care le poate avea:


"Din păcate, deoarece atribuţiile legale ale notarilor americani sunt mai reduse decât cele ale notarilor români, notarii publici din SUA au dreptul doar să certifice fapte sau documente, dar nu şi să le autentifice (!). Autentificarea se face exclusiv printr-o autoritate auperioară lor (Secretarul de Stat, care aplică Apostila Convenţiei de la Haga din 1961).”

"Conform legilor americane (specifice fiecărui Stat din SUA), înscrisurile notariale ale notarilor publici din SUA se încheie, de regulă, doar cu o "încheiere scurtă" de certificare, parafa și semnătura notarului. În România, o asemenea încheiere nu poate fi considerată "în formă autentică", fiind analizată dacă ea corespunde sau nu cerinţelor Legii Notarilor Publici din România. Astfel, fără o încheiere de autentificare conform legii române sau când aceasta este incompletă faţă de prevederile legii române, ori când textul înscrisului este în limba română (notarul fiind american şi neprecizând că ar cunoaşte limba română), înscrisurile întocmite în SUA, chiar dacă sunt apostilate conform cerințelor legale (Convenția de la Haga din 1961), pot fi totuși respinse de autoritățile din România, motivul fiind neîndeplinirea cerințelor prevăzute de legea română pentru încheierea unui înscris în "formă autentică". [...].
"Pentru proceduri la care legea română sau procedurile autorităţilor române nu solicită întocmirea înscrisurilor în formă autentică (cum ar fi procurile pentru solicitarea şi ridicarea unui certificat, apostilarea unui document de studii, o declarație de însoțire minor, înscrierea de menţiuni de stare civilă, etc.), nu ar trebui să fie impedimente în utilizarea înscrisurilor autentificate de notari americani (și apostilate apoi la Secretarul de Stat al statului american respectiv)."
"NOTĂ: Dacă înscrisul este redactat în limba română, notarul (american) trebuie în mod obligatoriu să menționeze că limba română îi este cunoscută! “ "Totuşi, datorită unor situaţii apărute tot mai des în ultimul timp, în care autorităţi din România au respins şi înscrisuri încheiate la notari americani şi apostilate, pentru situaţii în care "forma autentică" nu era expres cerută de lege, au fost demarate demersuri la autorităţile competente din România pentru a soluţiona sau clarifica această problemă şi să indice MAE în mod predictibil care este acceptabilitatea în România a înscrisurilor întocmite la notari americani (conform legii americane) şi sub ce formă.
Până în prezent nu am primit o soluţionare favorabilă acestor cereri."



Pe aceasta cale, as dori ca cineva cu competente in domeniu sa comenteze aceste aspecte, daca poate fi justificata violarea de catre autoritatile statului roman a conventiilor internationale la care Romania este parte, prin respingerea actelor notariale incheiate la notari din Statele Unite ale Americii si pe care s-a aplicat apostila de catre autoritati americane superioare notarilor locali.


A se avea in vedere paragrafele:

"Deoarece România și SUA sunt semnatare ale Convenţiei de la Haga din 1961 privind suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, astfel de înscrisuri, dacă sunt apostilate de Secretarul de Stat al Statului în care s-a încheiat actul, sunt legal întocmite pentru a fi utilizate în afara SUA."

"Orice document pe care s-a aplicat apostila Convenției de la Haga este automat recunoscut pentru folosirea, fără alte cerințe, în oricare dintre celelalte țări semnatare.”




Va multumesc.
raluk0207 a scris:



global_bystander a scris:



raluk0207 a scris:

Nu e gratis.
Ce ati citit se aplica doar pentru imobilele care au făcut obiectul lucrarilor de cadastru sistematic, efectuate de Primărie. Mai pe românește, doar daca au venit de la Primărie să facă măsurători.
Si nu e gratis, căci birourile notariale sunt decontate ulterior de Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară.
Realizați totusi, ca daca vin 10 mosteniri, angajații trebuie platiti, curentul elecric, aparatura, hârtia, tonerul costa. Plus munca notarului. Nu trebuie să vă gândiți mult ca să vă dați seama că nu poate fi gratis (altfel, nu ar fi notariat, ci voluntariat) toate informatiile care circula sunt la nivel de legende urbane.



Corect.

In momentul de fata am primit toate lamuririle necesare. Spre surprinderea intregii familii, am primit intr-un timp record o serie intreaga de raspunsuri la intrebari care ne framantau de foarte multa vreme.
Cu siguranta vom apela din nou la suportul dumneavoastra de indata ce procedurile succesorale vor fi initiate. Sau chiar si mai devreme.

Va multumim din suflet.

Fara intentia de a aparea ca fiind o persoana indiscreta, pot sa intreb daca dumneavoastra va desfasurati activitatea la vreun birou notarial? Va rog sa nu o luati ca pe o ingerinta sau imixtiune. Multe persoane care cauta ajutor aici s-ar putea prezenta la dumneavoastra pentru consultatii.


raluk0207 a scris:

21. Certificatul de mostenitor este documentul care atesta finalizarea procedurii succesorale. Se eliberează fie in aceeasi și fie peste câteva zile, depinde de notar. Certificatul de moștenitor este act de proprietate. Atestă transmiterea proprietății prin succesiune. Cuprinde datele defunctului, descrierea bunurilor din masa succesorala, numărul, calitatea moștenitorilor și cota ce revine fiecăruia. Nu mai trebuie obținut nici un alt act de proprietate. Nu se eliberează gratuit, evident. Trebuie achitat onorariul notarial + tva.


Referitor la eliberarea certificatului de mostenitor in urma achitarii onorariului notarial + tva, intrebarea a fost adresata deoarece citisem online ca s-ar elibera gratuit. Mai jos inserez cateva linkuri catre articole publicate online:

[ link extern ] /

[ link extern ]

[ link extern ]

[ link extern ]


raluk0207 a scris:


18. Termenul la expirarea căruia se pierde exercitarea unui drept civil. Durata ...depinde de drept.


Dreptul la mostenire sau de a face cerere de deschidere a mostenirii poate expira?


raluk0207 a scris:


15. Cat priveste bunurile mamei, nu stiu ce înțelegeți dvs prin "ă primit de la bunicul cu condiția să îl ingrijeasca).
Dacă a primit = contract de vânzare cumpărare cu clauza de întreținere, imobilul este bun comun, chiar dacă doar mama figurează în contract. Bunurile dobandite prin mostenire cumpărare in timpul căsătoriei sunt bunuri comune.
Dacă a primit = contract de întreținere, la fel, imobilul este tot bun comun, pentru că întreținerea a fost prestata din banii comuni.
Doar daca bunicul i-a făcut mamei testament sau donație, imobilul este bun propriu.


A fost contract de vanzare-cumparare cu clauza de intretinere. O sa verific actele din nou.
Chiar nu am stiut ca proprietatea devine bun comun.

raluk0207 a scris:


10. Da. Aveti de facut 3 succesiuni. Una după ambii părinți (de regula dosarele se conexeaza și se eliberează un singur certificat de moștenitor pentru ambii defuncti), moștenitori fiind cei 3 copii, inclusiv sora postdecedata, fiecare cu o cota de 1/3. Apoi, trebuie dezbătută succesiunea după sora (care cuprinde acei 1/3 de la părinți + eventualele bunuri dobândite în timpul vieții). Mostenitori sunt soțul surorii , căruia îi revine o cota de 1/4 (deci din bunurile de la părinți va avea 1/12) si fiul, căruia îi revine o cota de 3/4 (din bunurile de la bunici însemnând 3/12)


Avand in vedere ca avem de facut 3 succesiuni, trebuie platite taxe si acel impozit de 1% pentru fiecare succesiune in parte, adica de trei ori?

Sora a fost vaduva. Drept urmare, fiul va mosteni cota de 1/3 din bunurile de la bunici care i-ar fi revenit mamei sale?

Draga utilizator "raluk0207', vreau sa spun ca nimeni nu a explicat vreodata atat de clar si complet aceste aspecte.
Nu stiu care este profesia dumneavoastra, insa apreciez foarte mult cunostintele expuse aici (si nu numai in cazul prezentat de mine), efortul si timpul pe care il dedicati, dar si maniera proprie unui profesionist prin care abordati lucrurile pentru a clarifica aspecte care, in foarte multe cazuri, genereaza ingrijorare si stres.