avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 680 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Cumul pensie de urmas - salariu
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Cumul pensie de urmas - salariu

Buna!

Am o problema. Tatal meu a murit si primesc o pensie de urmas in valoare de 350 de lei. In momentul de fata sunt student in anul I (deci indeplinesc toate conditiile pentru a primi in continuare pensia), dar recent am gasit o oferta de job part time care m-ar interesa. Imi e teama insa ca imi voi pierde pensia de urmas daca ma voi angaja. Angajatorul mi-a spus ca nu mi se va face carte de munca, ci va fi doar un contract pe o perioada de un an. Este posibil sa muncesc legal doar cu acel contract? Sub forma aceasta, voi aparea in evidentele casei de pensii sau ale fiscului? Care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplinesc pentru a putea cumula pensia cu un salariu?

Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: Gabriela Pintea , Consilier juridic 05:18, 13 Mai 2011
cand obtii un alt venit pierzi pensia de urmas
Pe ce va bazati cand spuneti asta?
livia.mazare a scris:
cand obtii un alt venit pierzi pensia de urmas

Nu mai exista prevedere legala in acest sens, Legea nr. 19/2000 a fost abrogata.


@Ovidiu91

Potrivit art. 118 din Legea nr. 263/2010, in vigoare de la 1 ianuarie 2011, puteti sa cumulati pensia de urmas cu veniturile provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie. Situatiile pentru care asigurarea este obligatorie sunt prevazute la art. 6 din Legea nr. 263/2010.

Carnet de munca nu mai face nimeni, Decretul 92/1976 a fost abrogat.

Art. 118. – (1) În sistemul public de pensii, pot cumula pensia cu venituri provenite din situaţii pentru care asigurarea este obligatorie, în condiţiile legii, următoarele categorii de pensionari:
a) pensionarii pentru limită de vârstă;
b) nevăzătorii;
c) pensionarii de invaliditate gradul III, precum şi copiii, pensionari de urmaş, încadraţi în gradul III de invaliditate;
d) copiii, pensionari de urmaş, prevăzuţi la art. 84 lit. a) şi b).


Art. 84. – Copiii au dreptul la pensie de urmaş:
a) până la vârsta de 16 ani;
b) dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani.


Art. 6. – (1) În sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. a) persoanele care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă, inclusiv soldaţii şi gradaţii voluntari;
........................................................................

Va multumesc foarte mult pentru raspuns!

Puteti totusi sa imi oferiti niste detalii cu privire la "situatiile pentru care asigurarea este obligatorie". Ce inseamna asta?
Inseamna toate situatiile in care o persoana este obligata sa plateasca CAS pentru veniturile pe care le realizeaza. V-am dat din art. 6 al Legii nr. 263/2010 doar situatia care va interesa pe dvs., respectiv activitatea desfasurata in baza unui contract de munca. Puteti citi Legea nr. 263/2010 accesand lik-ul de mai jos si postez si alineatul 1 al art. 6 din acest act normativ, asa cum a fost modificat prin OUG nr. 117/2010.
www.avocatnet.ro/content/art...

Art. 6. – (1) În sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:
I. a) persoanele care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă, inclusiv soldaţii şi gradaţii voluntari;
b) funcţionarii publici;
c) cadrele militare în activitate, soldaţii şi gradaţii voluntari, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, din domeniul apărării naţionale, ordinii publice şi siguranţei naţionale;
d) persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 131 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conventii incheiate potrivit Codului civil.
II. persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;
III. persoanele care beneficiaza de drepturi banesti lunare, ce se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, in conditiile legii, denumite in continuare someri;
IV. persoanele care realizeaza, in mod exclusiv, un venit brut pe an calendaristic echivalent cu cel putin de 4 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si care se afla in una dintre situatiile urmatoare:
a) administratori sau manageri care au incheiat contract de administrare ori de management;
b) membri ai intreprinderii individuale si intreprinderii familiale;
c) persoane fizice autorizate sa desfasoare activitati economice;
d) persoane angajate in institutii internationale, daca nu sunt asiguratii acestora;
e) alte persoane care realizeaza venituri din activitati profesionale;
V. cadrele militare trecute in rezerva, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.

Ultima modificare: Duminică, 20 Februarie 2011
Gabriela Pintea, Consilier juridic

Alte discuții în legătură

Cumul pensie de urmas - alte venituri knowing knowing Buna ziua, Sunt studenta si beneficiez de pensie de urmas de 7 ani. acum as vrea sa ma angajez part time si as vrea sa stiu daca acest lucru imi afecteaza ... (vezi toată discuția)
Cumul pensie de urmas - salariu lorev lorev buna ziua.sunt eleva la o scoala postliceala de asistenti medicali recunoscuta de stat si iau pensie d urmas dupa tatal meu.as dori sa ma angajez cu jumatate ... (vezi toată discuția)
Cumul pensie cu salariu (1) Ionut Nistor Ionut Nistor Care este vârsta la care vor putea cumula pensia pensionarii iesiti la pensie in baza Legii nr. 263 din 2010 si specificati la art. 6 alin. (1) pct. I ... (vezi toată discuția)