avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 264 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul, calculatorul meu şi ... Spam-ul cel de toate zilele...
Discuție deschisă în Dreptul, calculatorul meu şi internetul

Spam-ul cel de toate zilele...

Stiu ca exista 1001 de subiecte create pe aceasta tema, le-am citit aproape pe toate... insa tot nu imi este clar.
Poate cineva pana la urma sa delimiteze exact granita intre comunicare comerciala nesolicitata si comunicare strict informativa?

Pot sa sun un client si sa-l intreb daca doreste sa primeasca pe mail oferta mea? Daca spune da, cum pot dovedi acordul?

Daca il sun... nu este tot o forma de comunicare comerciala nesolicitata?

Daca ii trimit un mail si il intreb daca vrea sa-i povestesc despre ce face firma mea... este o forma de comunicare comerciala nesolicitata?

Daca ii trimit un mail si doar ma prezint... este o forma de comunicare comerciala nesolicitata? dar daca peste 5 mailuri incep sa-i povestesc despre ce face firma mea? :)

In cat timp de la primirea comunicarii se poate declara acest spam?

In ce baza isi desfasoara activitatea firmele care fac e-mail marketing?

Cum poti dovedi si denunta o comunicare comerciala nesolicitata facuta telefonic?

Stiu ca sunt multe intrebarile...

Multumesc
Cel mai recent răspuns: cga43 , utilizator 12:16, 5 Ianuarie 2012
Probabil ca asteptati niste raspunsuri mai sintetice, pe care din pacate eu nu sunt capabil sa le formulez. Dar daca tot nu s-a inghesuit nimeni sa va raspunda...

ciprian_ntz a scris:

Poate cineva pana la urma sa delimiteze exact granita intre comunicare comerciala nesolicitata si comunicare strict informativa?


Daca va referiti strict la [comunicare comerciala nesolicitata], in acceptiunea data de legislatia romaneasca actuala, raspunsul scurt este da (gasiti detalierea mai jos).

Daca va referiti la ansamblul fenomenului numit spam, raspunsul scurt este nu.
Raspunsul lung: se poate aprecia ceea ce este considerat spam sau ceea ce nu este considerat spam la un moment dat, insa aceasta apreciere nu are un caracter definitiv, deoarece atat tehnicile de spam cat si reactiile pietei la acestea nu sunt statice, ci evolueaza. Pe scurt, ansamblul actiunilor definite ca spam este in continua miscare. Va rog sa aveti in vedere caracterul privat (si implicit subiectiv) al acestei opinii personale.

Raportat la modul in care ati formulat intrebarile, este necesara distinctia intre [spam] si [comunicare comerciala nesolicitata] din doua motive:
- definitia spamului nu inglobeaza doar comunicarile comerciale nesolicitate, ci si orice alt tip de comunicare nesolicitata, chiar daca aceasta nu are un caracter comercial.
- legislatia romaneasca actuala prevede sanctiuni doar pentru comunicarea comerciala nesolicitata, nu si pentru alte categorii de spam.

Daca, asa cum spuneti, "ati citit aproape subiectele pe tema asta", probabil ca in urma acestei lecturi intensive ati dedus deja caracterul de masa al acestor comunicari comerciale nesolicitate. Daca trimiteti 10 mailuri comerciale nesolicitate, dar personalizate, unor potentiali clienti selectati cf unui set de criterii mai mult sau mai putin riguroase, sunteti evident pasibil de sanctiuni cf legislatiei in vigoare, dar nu puteti fi considerat un spammer. Daca trimiteti un singur mail nesolicitat in 10 exemplare (copii identice), catre 10 destinatari extrasi la intamplare dintr-o baza de date oarecare, sunt intrunite conditiile pentru a fi considerat un spammer. Nu imi dau seama daca va intereseaza sau va foloseste la ceva aceasta dihotomie, dar cred ca intelegeti diferenta si ratiunea care o face necesara.

Personal (din motive pe care le pot detalia dar care nu fac foarte exact obiectul acestui topic), sunt tentat sa ma raliez la definitia conform careia un mesaj electronic poate fi considerat spam doar daca intruneste simultan aceste doua conditii:

- este nesolicitat, in sensul ca expeditorul nu poate face dovada clara, explicita a faptului ca destinatarul si-a dat consimtamantul expres pt a primi mesajul.
- este un singur mesaj trimis in foarte multe exemplare catre o lista oarecare de destinatari (bulk mail), lista pt. a carei intocmire nu a fost utilizat un set de criterii care sa demonstreze intr-un mod lipsit de echivoc interesul destinatarului pentru obiectul mesajului. Observati aici o alta caracteristica definitorie a mesajelor de tip spam: acestea sunt nediscriminatorii. Un astfel de mesaj care contine o oferta de mingi de fotbal poate ajunge din intamplare, la pasionatii acestui sport, dar si la persoane aflate in scaunul cu rotile, tot asa cum oferte de albume muzicale pot ajunge atat la melomani, cat si la indivizi cu desavarsire surzi.

Atentie. Cf acestei definitii, un prim mesaj prin care se prezinta (de exemplu), cu titlu general, o oportunitate de afaceri, nu poate fi considerat spam, daca acelasi mesaj nu a fost trimis intr-un numar mare de exemplare identice (bulk mail), catre o lista de destinatari intocmita nediscriminatoriu. Corolar, un mesaj identic trimis in foarte multe exemplare catre destinatari care si-au dat explicit acordul pentru primirea acestuia, nu poate fi considerat spam. Bulk mail sunt, de exemplu, newsletterele trimise de Avocatnet tuturor celor care au bifat optiunile corespunzatoare in profilul personal de utilizator.

Cu toate acestea, Dvs puteti fi sanctionat cf. legislatiei romanesti in vigoare, chiar daca trimiteti un singur mesaj comercial, daca acesta nu a fost solicitat sau cel putin acceptat in mod expres.

Am grupat restul intrebarilor Dvs in trei categorii, cele care fac referire la comunicarile telefonice, cele care fac referire la comunicarile prin intermediul e-mailului si cele care fac referire la regimul juridic care reglementeaza activitatea companiilor specializate in marketing prin mijloace electronice. Va raspund in acest mesaj doar la intrebarile din primele doua categorii.

Pot sa sun un client si sa-l intreb daca doreste sa primeasca pe mail oferta mea? Daca spune da, cum pot dovedi acordul?
Daca il sun... nu este tot o forma de comunicare comerciala nesolicitata?
Cum poti dovedi si denunta o comunicare comerciala nesolicitata facuta telefonic?


a. Cata vreme diferenta dintre o comunicare comerciala nesolicitata si una solicitata o face acordul expres al destinatarului, este obligatia Dvs sa pastrati proba care atesta acest acord. Puteti dovedi acordul verbal al destinatarului daca inregistrati convorbirea, insa pt. a inregistra aceasta convorbire in conditii legale, trebuie ca interlocutorul sa fie instiintat in prealabil de efectuarea inregistrarii, acesta avand implicit optiunea de a continua convorbirea sau nu. In particular fie spus, aceasta este o modalitate neeconomica de a forma un portofoliu de clienti, prin comparatie cu cheltuielile comportate de comunicarile automate. Spamul automat este practicat (si va continua sa fie practicat) pentru ca implica costuri mici pentru expeditor. Exista bineinteles situatii particulare care pot justifica din pdv economic si comunicarile cu operator uman. Sa imaginam una: sunteti in posesia unei liste de telefoane ale unor multimilionari si in acelasi timp detineti un stoc de masini de lux, sa spunem Aston Martin si Ferrari. Criteriul Dvs este simplu: milionarii isi cumpara in general Aston Martin si Ferrari. Potentialul castig fiind unul consistent, va puteti permite sa ii contactati pe fiecare dintre acesti multimilionari in parte in vederea unei oferte.

b. Comunicarile telefonice facute prin intermediul unui operator uman nu fac obiectul legilor care definesc si reglementeaza comunicarile comercialem fie ca acestea sunt solicitate sau nu.

c. Puteti dovedi o comunicare comerciala nesolicitata facuta prin intermediul telefonului daca inregistrati convorbirea, dar, dupa stirea mea, aveti temei legal sa o faceti doar daca este o comunicare automata (robot telefonic). Daca in comunicare este implicat un operator uman, nu aveti temei legal pentru a o "denunta".

Baza legala:

Legea nr 365/2002, modificata si completata prin Legea nr 121/2006:

Art 1, definitii
1.serviciu al societatii informationale - orice serviciu care se efectueaza utilizandu-se mijloace electronice si prezinta urmatoarele caracteristici:
[...]
c) este efectuat prin transmiterea informatiei la cererea individuala a destinatarului
[...]
8.comunicare comerciala - orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate; nu constituie prin ele insele comunicari comerciale urmatoarele: informatiile permitand accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, in special pe nume de domeniu sau o adresa de posta electronica, comunicarile legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori marcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fata de persoana in cauza, mai ales atunci cand sunt realizate cu titlu gratuit;

Art 2, scop si domeniu de aplicare
[...]
(2) Nu constituie servicii ale societatii informationale, in sensul prezentei legi, activitatile care nu intrunesc elementele definitiei prevazute la art. 1 pct. 1, in special urmatoarele:
[...]
d) activitati care se efectueaza prin intermediul serviciilor de telefonie vocala, telefax, telex, servicii de radiodifuziune si televiziune, inclusiv serviciile de teletext;
[...]
Art 6, comunicarile comerciale
(1) Efectuarea de comunicari comerciale prin posta electronica este interzisa, cu exceptia cazului in care destinatarul si-a exprimat in prealabil consimtamantul expres pentru a primi asemenea comunicari.
[...]


Lege 506/2004

Art 12, comunicările nesolicitate
(1)Este interzisă efectuarea de comunicări comerciale prin utilizarea unor sisteme
automate de apelare care nu necesită intervenţia unui operator uman
, prin fax ori prin
poşta electronică sau prin orice altă metodă care foloseşte serviciile de comunicaţii
electronice destinate publicului, cu excepţia cazului în care abonatul vizat şi-a
exprimat în prealabil consimţământul expres pentru a primi asemenea comunicări.



Daca ii trimit un mail si il intreb daca vrea sa-i povestesc despre ce face firma mea... este o forma de comunicare comerciala nesolicitata?
Daca ii trimit un mail si doar ma prezint... este o forma de comunicare comerciala nesolicitata? dar daca peste 5 mailuri incep sa-i povestesc despre ce face firma mea? :)
In cat timp de la primirea comunicarii se poate declara acest spam?


a. Vedeti mai sus: "nu constituie prin ele insele comunicari comerciale urmatoarele: informatiile permitand accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, in special pe nume de domeniu sau o adresa de posta electronica". Revin cu ideea anterioara: daca va referiti la bulk mail (~nu trimiteti 100 de mesaje personalizate catre cei 100 de destinatari, ci un acelasi mesaj, copiat de 100 de ori), parerea mea este ca faceti spam, dar in acelasi timp nu intrati sub incidenta sanctiunilor prevazute de legile mentionate mai sus.
b. Idem.
c. Va referiti la un schimb de comunicari intre Dvs si destinatar, insumand 5 mailuri, sau la 5 mailuri pe care le-ati trimis, ramase toate fara raspuns? In functie de asta puteti deduce si singur unde se incadreaza situatia respectiva.
d. Ati remarcat butonul de "report spam" din Gmail? Poate fi folosit la aproximativ jumatate de secunda dupa ce ati inteles ca (sau credeti ca) e vorba de o oferta comerciala nesolicitata. Dupa un interval asemanator puteti initia si reclamatia catre autoritatea competenta din Ro, daca ati primit o comunicare comerciala nesolicitata de la un comerciant roman care poate fi identificat fara dificultate.

In discutia despre comunicarile comerciale trimise via email, ar mai fi de discutat despre opt-in (acord), double opt-in (acord verificat / confirmat) si opt out (dezacord), dar mi s-a facut brusc lene. Poate mai tarziu.

Ultima modificare: Joi, 5 Ianuarie 2012
cga43, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Cum trimit emailuri fara sa fiu spammer BaStan BaStan Buna ziua,ma numesc Bogdan.De curand am realizat un site mai exact [EDITAT] in care prezint cum se poate realiza /castiga bani pe internet.In lista mea de ... (vezi toată discuția)
Publicitate nesolicitata - cum scap de ea? darian72 darian72 Primesc zilnic zeci de mesaje publicitare pe adresa de email. As dori sa nu mai primesc aceste mesaje. Daca ma inregistrez intr-un registru gen \\\\" no call ... (vezi toată discuția)
Legea privind comertul electronic si spam-ul andrei2005 andrei2005 Buna seara, Conform legii 365/2002, modificata prin legea 121/2006 privind comertul electronic (prin email), art. 6 - comunicari comerciale - se considera ... (vezi toată discuția)