avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 427 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Penalitati abuzive?
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Penalitati abuzive?

Buna seara.

Indraznesc sa va cer sfatul intr-o problema aparuta recent la calculul cotelor de intretinere aferente imobilului in care locuiesc.

IN cursul zilei de astazi s-au afisat listele de intretinere pentru luna Ianuarie. Din motive personale am ramas restant cu suma de plata pe luna Decembrie. Ceea ce ma uimeste foarte tare este ca administratorul deja a aplicat penalitati pentru intarzierea platii datoriei restante. Nu suma in sine este importanta, care este oricum neglijabila, ci faptul ca din punctul meu de vedere aceasta masura nu pare conforma cu legea.

Potrivit legii 230/2009 :

Art. 49. - (1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-au aplicat.
(2) Termenul de plata a cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari, afisate pe lista lunara de plata, este de maximum 20 de zile calendaristice.

Din ceea ce inteleg eu interpretand mot a mot textul de lege, intarzierea de plata nu este nicidecum de 50 de zile, astfel incat sa se impuna aplicarea unei penalitati. Explicatia administratorului a fost destul de seaca, motivand ca adoptarea acestei masuri a fost luata de comitet, datorita faptului ca fondul de rulment nu acopera integral suma restanta. (penalitatea este aplicata doar pe diferenta dintre fondul meu de rulment si suma de plata aferenta lunii Decembrie)

Este legal ceea ce s-a intamplat? Daca nu, care sunt masurile care pot fi luate impotriva acestei decizii?

Din pacate, aceasta este una din multele nereguli pe care le-am observat la noi in administratie.

Va multumesc anticipat,
Robert Ivan
Ultima modificare: Luni, 3 Februarie 2014
RobertIvan, utilizator
Cel mai recent răspuns: elga50 , moderator 23:23, 4 Februarie 2014
Este abuz ceea ce a facut administratorul, penalizarile se aplica asa cum ati spus, dupa 50 de zile de la data afisarii, sunt 20 de zile in care se pot platii cotele de intretinere Art.49-(2), la care se adauga cele 30 de zile Art. 49-(1).
IN cursul zilei de astazi s-au afisat listele de intretinere pentru luna Ianuarie.


Nu va contrazic in ceea ce ati scris, dar este IMPOSIBIL sa afiseze pe 3 ale lunii intretinerea lunii trecute, nu se pot citi apometrele pana la aceasta data, facturile incep sa vina incepand cu data de 5 pana pe data de 12-17 ale lunii, APANOVA nu trimite facturile mai devreme de 12, eu vorbesc de Bucuresti.
Este ceva putred in asociatie!!
HG 1588/2007 Art. 25.— (1) Cotele de contributie Ia cheltuielile asociatiei de proprietari, calculate pentru fiecare proprietar din condominiu, vor fi achitate de acestia, dupa caz, in termen de maximum 20 de zile de Ia data afisanii listei de platã, data care trebuie sa fie inscrisa in lista de plata respectiva. In vederea respectarii termenelor legale de plata a facturilor catre furnizonii de utiIitati, administratorii au obIigatia de a afisa lista de plata In termen de maximum 5 zile de Ia data primirii ultimei facturi expediate prin posta, certificata prin inscrisul de pe stampila postei, sau de Ia data confirmarii de primire, in cazul transmiterii
facturii prin curier/delegat. Asociatia de proprietari poate calcula si percepe penalizari de intarziere pentru suma neachitata, in conditiile stabilite si aprobate de comitetul executiv al asociatiei de proprietari, in limitele stabilite de art. 49 alin. (1) din Legea nr. 230/2007. Suma acestora nu poate depasi suma cotei restante la cane s-a aplicat.


Puteti contesta listele in termen de 10 zile de la data afisarii, faceti o contestatie adresata presedintelui, nu administratorului care este un simplu angajat al asociatiei, si o depuneti cu numar de inregistrare sau o trimiteti prin posta cu confirmare de primire, este obligat sa va raspunda in termen de 7 zile la contestatie.
HG 1588/2007 Art. 12. — Proprietarii membri ai asociatiei, pe langa drepturile si indatoririle prevazute in statutul asociatiei de proprietari, au si urmatoarele drepturi si obIigatii:
c) sa cunoasca toate aspectele ce tin de activitatea asociatiei si sa aiba acces, Ia cerere, Ia orice document al acesteia;
d) sa primeasca expIicatii cu privire Ia calculul cotei de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari si, eventual, sa o conteste Ia presedinteIe asociatiei de proprietari, in termen de 10 zile de Ia afisanea listei de plata. Presedintebe asociatiei de proprietari este obligat sa raspunda Ia contestatie In termen de 7 zile;
Ultima modificare: Marți, 4 Februarie 2014
ContSters241232, utilizator
Asa ma gandeam si eu interpretand legea, dar am vrut sa ma conving. Multumesc.

Ah, my bad. Din graba si de nervi am scris eronat. Este vorba de lista lunii decembrie, iar restanta cu pricina este aferenta lunii noiembrie.

Da, asa o sa fac, desi, am mai adresat o solicitare presedintelui in luna noiembrie la care nu s-au obosit nici macar sa imi dea un numar de inregistrare, daramite sa mai si raspunda.
Cred ca voi alege, asa cum ati sugerat, sa o trimit prin posta, cu confirmare de primire, urmand a ma adresa ulterior primariei.

Repet, nu e vorba de suma, este neglijabila, dar deja incep sa se adune cam multe nereguli.

Ultima modificare: Marți, 4 Februarie 2014
elga50, moderator
Este o decizie de aplicare proasta a modului de penalizare.

1. Fondul de rulment are functia de a plati facturile in avans - in cazul dv. facturile lunii ianuarie care inca nu s-a afisat si care facturi, dar si alte cheltuieli aferente acestei luni, s-ar face din fondul de rulment al tuturor proprietarilor, nu fiecaruia cu fondul lui. Deci nu are de ce sa intre in calculul penalizarilor unor sume neachitate carora, legal, nu le-a expirat termenul de plata.

2. Penalizarea se aplica, asa cum stiti si dv., daca in perioada de gratie de 30 zile dupa termenul scadent al lunii noiembrie nu ati fi platit.

3. Ce va rog eu pe dv. este sa ne spuneti cat era cota Noiembrie neachitata, data scadenta scrisa pe lista noiembrie si cat a fost penalizarea si data afisare a lunii decembrie. Facem si noi un calcul aici sa vedem daca iese ceva la socoteala.

Comitetul executiv poate lua decizii pentru o buna gospodarire a asociatiei, a condominiului, dar nu le poate lua impotriva legilor.
Adica o asociatie nu este stat in stat. Exista legi dupa care trebuie sa functioneze si nu poate emite "bule", asa cum face papa.
Buna ziua, si va multumesc pentru raspunsul prompt.

Cota afisata pentru Noiembrie este de 447.42 (in care este inclusa si o penalizare de 35 de lei pe care am refuzat deasemenea sa o platesc pe motiv de abuz (acesta penalitate face obiectul unei solicitari scrise adresata presedintelui, la care evident nu am primit un raspuns). Hilar este ca suma este cumulata cu restanta la intretinere, in loc sa existe un camp separat pe fise care sa evidentieze penalitatile restante.

Penalitatile adaugate pe lista lunii decembrie sunt in valoare de 6.131

Ultima zi de plata a intretinerii pe luna Noiembrie a fost 26 ale lunii trecute. Lista pe luna Decembrie a fost afisata ieri, 03.02.2014, pentru ca cenzorul a refuzat sa isi puna semnatura pe aceste liste, datorita erorilor de calcul.

Puteti vedea de altfel, in foto prezenta la url-ul de mai jos ca lista nu contine semnatura cenzorului si nici a presedintelui (ce este drept, acesta nu este acasa pentru cateva zile si am inteles ca administratorul ar avea incuviintarea telefonica a acestuia).

Alte "mici scapari" cu care ne putem "distra" impreuna sunt calculele pentru cota indiviza la caldura, in valoare de doar 3.62 lei, de exemplu, la un apartament cu 4 camere.

Puteti verifica cele afirmate de mine aruncand o privire pe lista de mai jos (am scos din motive evidente campul cu numele persoanelor care locuies in condominiu)

[ link extern ]

Va multumesc anticipat pentru raspunsurile viitoare.

Ultima modificare: Marți, 4 Februarie 2014
elga50, moderator
In niciun caz nu trebuia sa va penalizeze, dar va atentionez asupra diferentei intre data scadenta (care se ia incalcul pentru calculul penalizarilor) si care nu poate fi mai mare de 20 zile de la data afisarii....si ultima zi de incasare.

Pare putin lipsit de consecventa aceasta diferenta, dar argumentele (pe care nu le dezvolt aici) fac posibila aceasta diferenta de inteles.

Data scadenta e musai sa fie trecuta pe lista. Ultima zi de incasare, nu.

Nu e strict obligatoriu sa aveti doua rubrici sau trei pentru penalizari pe lista, dar este obligatoriu ca aceste penalizari sa fie excluse din calculul altor penalizari.
Ma tem ca noua penalizare este aplicata tocmai acelor penalizari care probabil figureaza in rubrica de restante. A, ce ziceti?
Ultima modificare: Marți, 4 Februarie 2014
elga50, moderator

Alte discuții în legătură

Calcul penalizari adriandanciu90 adriandanciu90 Buna seara. Daca prin adunarea generala s-a stabilit un procent de 0,1% pe zi de intarziere incepand cu prima zi de dupa expirarea celor 50 de zile de la ... (vezi toată discuția)
Penalitati intretinere Nea-Costica Nea-Costica Care este regimul penalitatilor ? Cand se aplica, dupa cate luni ca restantier, cand se poate actiona in judecata, cine o poate face, sunt mai multe feluri de ... (vezi toată discuția)
Penalizari fond rulment mipa mipa Buna seara,Rog a mi se comunica in baza carui articol de lege administratorul de bloc are dreptul de a percepe penalizari la o suplimentare de fond rulment ... (vezi toată discuția)