avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 709 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Proprietate industrială şi ... lipsa contract cesiune drepturi de autor
Discuție deschisă în Proprietate industrială şi intelectuală. Adică mărci, invenţii, drept de autor şi altele

lipsa contract cesiune drepturi de autor

Buna seara,

De-a lungul activitatii mele in cadrul firmei la care lucrez am scris diverse articole pentru site-ul companiei si pentru newsletter. Acestea apar semnate de mine, in prezent, pe site-ul companiei. Nu am semnat cu angajatorul nici un contract de cesiune drepturi de autor asupra acestor materiale, ci am numai contract individual de munca, clasic. In acest caz, cine are drepturi patrimoniale asupra articolelor respective? Sunt indreptatit ca la plecarea din firma sa cer inlaturarea lor de pe site? Multumesc.
Cel mai recent răspuns: kijh , utilizator 21:38, 6 Iunie 2009
Daca sunteti/ati fost angajat, printre altele, pentru a intocmi articole, atunci acestea se considera obiectul de activitate al contractului Dvs. individual de munca. Chiar daca le-ati semnat, se considera ca firma a platit pentru intocmirea lor in baza Contractului Dvs individual de munca, deci ea este proprietara lor. Probabil ca acele concluzii scrise in articole sau tras in urma unor analize a materialelor, cercetari, documentari, puse la dispozitie la locul de munca, de firma - angajatoare a Dvs. ... ... ... Parerea mea este ca e proprietate lor. Si daca au fost deja publicate poate e tardiv sa cereti dreptrui de autor.
Multumesc pentru raspuns. Nu se specifica nicaieri in contractul de munca faptul ca printre responsabilitatile mele s-ar numara scrierea acestor articole. Este un contract individual de munca tip. De asemenea, nu exista o fisa a postului cu astfel de mentiuni. Pot solicita macar ca articolele sa nu fie trecute sub alt nume sau publicate in alta parte fara acordul meu?
din pacate, parerea ema, este ca nu puteti solicita, fiind proprietatea firmei respective pot sa faca cu ele ce vor.
Adevarul este ca foarte putini angajati, indraznesc sa de-a in judecata angajatorul, in principal sa nu obtina o notorietate negativa, sa nu se teama de el urmatorii angajati, si pentru ca nu multi "muritori de rand" au sanse impotriva unor "uriasi".
Eu va propun totusi sa va consultati cu cineva pe codul muncii si dreptul de proprietate. Poate puteti solicita niste plati compensatorii tocmai pt. ca nu trebuia sa faceti articolele respective si ei nu v-au platit pt. asta! Sau sa stabileasca instanta proprietate cui sunt! Ar trebui sa faceti dovada ca cercetarile si documentarile pentru articole s-a facut din "resursele" Dvs. proprii, si nu multumita angajatorului!
Articolul 44 din legea 8/1996 este de partea dvs:

Art. 44.

(1) In lipsa unei clauze contractuale contrare, pentru operele create in cadrul unui contract individual de munca, drepturile patrimoniale apartin autorului operei create. Daca o asemenea clauza exista, aceasta urmeaza sa cuprinda termenul pentru care au fost cesionate drepturile patrimoniale de autor. In absenta precizarii termenului, acesta este de 3 ani de la data predarii operei.
(2) la expirarea termenului mentionat in alin. (1) drepturile patrimoniale revin autorului.
(3) Autorul unei opere create in cadrul unui contract individual de munca isi pastreaza dreptul exclusiv de utilizare a operei, ca parte din ansamblul creatiei sale.
Multumesc pentru raspunsuri. Am gasit articolul 44(1) din lg 8/1996 in urmatoarea formula:

1) In lipsa unei clauze contractuale contrare, pentru operele create in indeplinirea atributiilor de serviciu precizate in contractul individual de munca, drepturile patrimoniale apartin autorului operei create. In acest caz, autorul poate autoriza utilizarea operei de catre terti, numai cu consimtamantul angajatorului si cu recompensarea acestuia pentru contributia la costurile creatiei. Utilizarea operei de catre angajator, in cadrul obiectului de activitate, nu necesita autorizarea angajatului autor.

Ma poate lamuri cineva ce vrea sa spuna exact acest alineat? In cazul in care eu doresc sa public materialele respective in alta parte, trebuie sa cer aprobarea angajatorului si eventual sa il compensez, pe cand acesta le poate folosi oricum, desi sunt create de mine? Cat de indreptatit sunt sa cer inlaturarea materialelor respective de pe pagina de internet a companiei sau macar sa cer ca niciodata sa nu fie folosite fara a fi trecute sub semnatura mea? (pentru ca in principal asta ma intereseaza, ca articolele respective sa nu apara niciodata sub semnatura altei persoane)

Daca imi poate da cineva un raspuns cat mai precis, i-as fi foarte recunoscator. Multumesc

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Act aditional cim iulian901 iulian901 Buna ziua, Lucrez la o firma unde lucrez ca si inginer de retea de calculatoare (ma ocup de toate calculatoarele/serverele si partea de retea). Recent mi s-a ... (vezi toată discuția)
Drepturi de autor in grafica krokodil3 krokodil3 Buna ziua, Am o neliniste de cateva zile si sper sa primesc un raspuns de la dumneavoastra. Sunt angajat in cadrul unei companii si incadrat in cartea de ... (vezi toată discuția)
Proprietatea intelectuala in caz de demisie OWARDO OWARDO As vrea sa stiu mai multe despre acest subiect sau ce lege si in ce conditii este reglementat acest aspect. Nu mi s-a pare corect ca o firma sa se foloseaca de ... (vezi toată discuția)