avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 708 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Drept civil - moşteniri, drept de ... Calculul rezervei succesorale
Discuție deschisă în Drept civil - moşteniri, drept de proprietate şi altele

Calculul rezervei succesorale

Buna ziua. Imi poate explica si mie cineva cum se calculeaza rezerva succesorala? Sunt studenta in anul 3 si pur si simplu nu inteleg... :((
Va multumesc frumos!
Cel mai recent răspuns: cuziamusia , utilizator 21:57, 15 Decembrie 2018
rezerva e de jumatate din cat i s-ar cuveni legal.
Multumesc frumos. Iar cotitatea disponibila? :">
Art. 1089

Noţiunea de cotitate disponibilă

Cotitatea disponibilă este partea din bunurile moştenirii care nu este rezervată prin lege şi de care defunctul putea dispune în mod neîngrădit prin liberalităţi.

Rezervatari cine sunt ? parinti, copii, sot.
Pe cale legala, sotia ca ex ar mosteni 1/4 in concurs cu copilul decedatului de ex, rezerva ei e de jumatate adica1/8, copilul ar mosteni 3/4, rezerva lui e de 3/8 , prin testament omul poate dispune sa le lase doar rezerva, iar cotitatea disponibila - diferenta dintre cat are omul avere de lasat si rezerve( 4/8 adica 1/2 dintr-un imobil sa zicem), poate s-o lase vecinului prin testament sau dona in timpul vietii.
Art. 1.088. - Rezerva succesorală a fiecărui moştenitor rezervatar este de jumătate din cota succesorala care, în absenţa liberalităţilor sau dezmoştenirilor, i s-ar fi cuvenit ca moştenitor legal.

Art. 1.089. - Cotitatea disponibila este partea din bunurile moştenirii care nu este rezervată prin lege şi de care defunctul putea dispune în mod neîngrădit prin liberalităţi.

Ce cota i s-ar fi cuvenit unicului copil al defunctului daca acesta din urma nu ar fi lasat intreaga lui avere unui terţ, printr-un testament (liberalitate)?
1/1 (unicul copil ar fi primit intreaga mostenire)
Rezerva copilului = jumatate din intreg = jumatate
Cotitatea = ...cealalta jumatate

... doi copii.