Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Art. 49
(1) Asociatia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizari pentru orice suma cu titlu de restanta, afisata pe lista de plata. Penalizarile nu vor fi mai mari de 0,2 % pentru fiecare zi de intarziere si se vor aplica numai dupa o perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata, fara ca suma penalizarilor sa poata depasi suma la care s-a aplicat.
(2) Termenul de plata a cotelor de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari, afisate pe lista lunara de plata, este de maximum 20 de zile calendaristice.
(3) Sumele rezultate din aplicarea penalitatilor de intarziere vor face obiectul fondului de penalitati al asociatiei de proprietari si se vor utiliza numai pentru plata penalizarilor impuse asociatiei de proprietari de catre terti si pentru cheltuieli cu reparatiile asupra proprietatii comune sau alte cheltuieli de natura administrativa.
art 17 g) pentru realizarea scopului şi a activităţilor asociaţiei de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice;
se intelege ca asociatia poate sau nu sa stabileasca penalizari,
1-Nu este necesar sa existe vreo hotărâre a adunării generale pentru coeficient și aplicare penalități la orice suma cu titlu de restanta atât timp cat legiuitorul a prevazut concret L nr 230/2007Art. 49.(1) Asociația de Proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice suma cu titlu de restanta, afișată pe lista de plata. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2 % pentru fiecare zi de întârziere si se vor aplica numai după o perioada de 30 de zile care depășește termenul stabilit pentru plata, fără ca suma penalizărilor sa poată depăși suma la care s-a aplicat.
3-Dacă nu a fost convocata o adunare generala care sa voteze bugetul de venituri si cheltuieli anual, ati fi îndreptățiți sa contestați în instanta valoarea indemnizațiilor.
Totuși valoarea indemnizațiilor este dispusa de comitetul executiv, conform disp. H.G. nr 1588/2007, art 17 g) - „pentru realizarea scopului şi a activităților asociației de proprietari, angajează şi demite personalul necesar, încheie şi reziliază contracte cu persoane fizice/juridice.”
(1) Comitetul Executiv al Asociaţiei de Proprietari are următoarele atribuţii:
a) duce la îndeplinire hotărârile Adunării Generale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale, a Statutului şi a Acordului de Asociere ale Asociaţiei de Proprietari;
b) emite decizii scrise privind regulile pentru ducerea la îndeplinire a hotărârilor Adunărilor Generale şi pentru respectarea prevederilor legale, a Statutului şi a Acordului de Asociere, precum şi alte decizii ce privesc activitatea Asociaţiei de Proprietari;
c) întocmeşte proiectul Bugetului de Venituri şi Cheltuieli şi pregăteşte desfăşurarea Adunărilor Generale;
d) reglementează folosirea, întreţinerea, repararea, înlocuirea şi modificarea părţilor proprietăţii comune, inclusiv cu privire la consumurile aferente proprietăţii comune, în conformitate cu actele normative în vigoare;
j) stabileşte sistemul propriu de penalizări al Asociaţiei de Proprietari pentru restanţele afişate pe lista de plată ce privesc cheltuielile Asociaţiei de Proprietari, conform prevederilor legale;
k) avizează documentele Asociaţiei de Proprietari;
s) analizează problemele ridicate de membrii Asociaţiei de Proprietari şi ia măsuri pentru rezolvarea acestora, conform hotărârii Adunării Generale.
(3) Deciziile Comitetului Executiv se consemnează în registrul de decizii al Comitetului Executiv şi se afişează la Avizier.
(4) După aprobarea Bugetului de Venituri şi Cheltuieli, Comitetul Executiv va urmări derularea acestuia în condiţiile legii.
(5) Comitetul Executiv poate angaja personal specializat pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin şi adoptă decizii asupra cuantumului salariilor, indemnizaţiilor, remuneraţiilor şi al eventualelor premieri (...), în limita Bugetului aprobat de Adunarea Generală.
(7) Comitetul Executiv decide asupra acordării unor drepturi băneşti membrilor Asociaţiei de Proprietari care desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita Bugetului de Venituri şi Cheltuieli adoptat de Adunarea Generală a proprietarilor, potrivit art. 35 alin. (5) din Legea nr. 230/2007.
(9) Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce le revin, membrii Comitetului Executiv, inclusiv președintele Asociaţiei de Proprietari, răspund, personal sau solidar, după caz, în faţa legii şi a proprietarilor, pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.
Proprietarii păgubiți ar trebui să invoce alin.9 pentru neîndeplinirea atribuțiilor de către președinte și de către membrii Comitetului Executiv, deoarece au cauzat proprietarilor prejudicii în mod deliberat ... asta numai dacă se vrea aplicarea textelor de legi din domeniu.