avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 253 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Pensionari şi probleme juridice ... Pensie de urmas
Discuție deschisă în Pensionari şi probleme juridice legate de pensii

Pensie de urmas

Am si eu o intrebare: mai am dreptul la pensie de urmas in situatia urmatoare?

Tatal meu a decedat in anul 1998. In prezent eu am implinit varsta de 26 de ani, dar sunt in continuare student. In fiecare an, din luna octombrie, pensia mi se oprea automat pana la furnizarea unui document (adeverinta de studii), care sa ateste faptul ca eu sunt in continuare student. Avand in vedere ca am implinit varsta de 26 de ani, nu am mai dus la Oficiul de pensii nici o adeverinta. Totusi, azi am primit prin posta pensia aferenta lunii Ianuarie.
Exista vre-o modificare a legii pensiilor, ce imi confera mie dreptul la aceasta pensie, sau trebuie returnata Oficiului de Pensii?

Multumesc anticipat pentru raspunsuri.
as avea nevoie si eu de putin ajutor ,daca se poate:
Pana in luna septembrie am beneficiat de pensia de urmas [de pe urma tatalui care a lucrat in cadrul M.A.I ] timp de 3 ani de zile am primit aceasta pensie, dar anul acesta dupa ce le-am trimis o adeverinta care atesta ca urmez o a doua facultate ,cei de la casa de pensii MAI , mi-au trimis o scrisoare acasa in care au precizat urmatoarele:
''In baza ordinului M.A.I nr 266/28.05.2002 privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea legii nr 164/2001 privind pensiile militare de stat conform art. 38 din lege pentru copii care urmeaza cursurile de zi a 2 sau mai multe institutii de invatamant universitar pensia de urmas se acorda pana la terminarea cursurilor primei institutii fara a depasii varsta de 26 de ani''.
Tin sa mentionez ca am doar 23 de ani si in urma unei mici cautari pe internet am aflat unele documente destul de interesante care mentioneaza ca legea nr 164/2001 a fost actualizata la data de 1 ianuarie 2008, iar in cadrul art. 38sunt specificate urmatoarele fara a mentiona de oprirea pensiei dupa terminarea primei facultati:
''Art. 38. - Copiii au dreptul la pensie de urmas:
a) pana la implinirea varstei de 16 ani;
b) daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani;
c) daca sunt elevi sau studenti militari ai institutiilor militare sau civile de invatamant, pana la obtinerea primului grad de ofiteri, maistru militar sau subofiter, fara a depasi varsta de 26 de ani;
d) pe toata durata invaliditatii de orice grad, daca aceasta s-a ivit in perioada in care se afla in una dintre situatiile prevazute la lit. a), b) sau c)''

As dori sa stiu daca as mai putea face ceva in privinta acestei probleme, pentru ca am inteles ca unele persoane in situatie asemanatoare cu a mea primesc in continuare pensia de urmas.

Va multumesc. :sorry:
Art. 94. - (2) Beneficiarii pensiei de urmas pot cumula pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate profesionala, daca veniturile brute lunare realizate nu depasesc o patrime din salariul mediu brut lunar pe economie.

Intrebarea mea este: aceste venituri brute lunate se refera strict la salariul obtinut dintr-o activitate profesionala sau la cumulul pensie - salar? Mentionez ca nu stiu care este salariul mediu brut pe acest an...in orice caz el nu depaseste 2000 ron si tinand cont de faptul ca salariul minim pe economie este de 600 ron, de ce tip de venituri putem vorbi astfel incat aceasta suma sa nu fie depasita?
Sintagma "venituri brute lunare realizate" din art. 94, alin. (2) din Legea nr. 19/2000 se refera la veniturile realizate din activitatea profesionala, nu la cumulul pensie - salariu.

Salariul mediu brut pe economie este de 1693 lei. Deci, salariul brut obtinut de la firma unde lucrati sau urmeaza sa lucrati nu trebuie sa depaseasca o patrime din 1693 pentru a putea primi in continuare pensia de urmas.

Consilier juridic,
Gabriela Pintea
Ultima modificare: Duminică, 29 Noiembrie 2009
Gabriela Pintea, Consilier juridic
en3rgy23 a scris:

as avea nevoie si eu de putin ajutor ,daca se poate:
Pana in luna septembrie am beneficiat de pensia de urmas [de pe urma tatalui care a lucrat in cadrul M.A.I ] timp de 3 ani de zile am primit aceasta pensie, dar anul acesta dupa ce le-am trimis o adeverinta care atesta ca urmez o a doua facultate ,cei de la casa de pensii MAI , mi-au trimis o scrisoare acasa in care au precizat urmatoarele:
''In baza ordinului M.A.I nr 266/28.05.2002 privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea legii nr 164/2001 privind pensiile militare de stat conform art. 38 din lege pentru copii care urmeaza cursurile de zi a 2 sau mai multe institutii de invatamant universitar pensia de urmas se acorda pana la terminarea cursurilor primei institutii fara a depasii varsta de 26 de ani''.
Tin sa mentionez ca am doar 23 de ani si in urma unei mici cautari pe internet am aflat unele documente destul de interesante care mentioneaza ca legea nr 164/2001 a fost actualizata la data de 1 ianuarie 2008, iar in cadrul art. 38sunt specificate urmatoarele fara a mentiona de oprirea pensiei dupa terminarea primei facultati:
''Art. 38. - Copiii au dreptul la pensie de urmas:
a) pana la implinirea varstei de 16 ani;
b) daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani;
c) daca sunt elevi sau studenti militari ai institutiilor militare sau civile de invatamant, pana la obtinerea primului grad de ofiteri, maistru militar sau subofiter, fara a depasi varsta de 26 de ani;
d) pe toata durata invaliditatii de orice grad, daca aceasta s-a ivit in perioada in care se afla in una dintre situatiile prevazute la lit. a), b) sau c)''

As dori sa stiu daca as mai putea face ceva in privinta acestei probleme, pentru ca am inteles ca unele persoane in situatie asemanatoare cu a mea primesc in continuare pensia de urmas.

Va multumesc. :sorry:


Din raspunsul celor de la MAI ar reiesi ca numai daca urmati cursurile a 2 facultati in acelasi timp se primeste pensie de urmas dar pana la terminarea cursurilor primei institutii fara a depasii varsta de 26 de ani.
Daca cea de-a doua facultate este urmata dupa terminarea primei facultati , atunci cred ca se beneficiaza de pensie de urmas.
Referitor la problema lui en3rgy23, parerea mea este ca daca urmezi 2 fac in acelasi timp, nu poti beneficia de pensia de urmas (de ex. esti anul 3 la o fac. si anul 1 la alta facultate, in acelasi timp),decat daca termini o fac si incepi apoi alta fac ,cursuri de zi bineinteles, fara sa depasesti varsta de 26 de ani.

Alte discuții în legătură

Lamuriri pensie de urmas francesca.kudler francesca.kudler Buna ziua, Va rog sa imi explicati care sunt drepturile de urmas in urmatoarea situatie: Persoane implicate:- d-na Angela Deleanu, 57 de ani, 17 ani de ... (vezi toată discuția)
Caz/pensie de urmas liah liah Buna tuturor! Am un caz mai aparte, cred, fata de raspunsurile citite aici: Cei doi copii ai mei au luat pensia de urmas dupa decesul tatalui de multi ani, ... (vezi toată discuția)
Pensie de urmas lidia21 lidia21 Buna!!! Am si eu o intrebare...daca ma casatoresc mai am dreptul la pensie de urmas? Tatal meu a decedat anul trecut,eu inca urmez cursurile unei ... (vezi toată discuția)