avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 215 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Un cordial salut tuturor, In cadrul blocurilor de ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Un cordial salut tuturor, In cadrul blocurilor de locuinte furnizorii ...

Un cordial salut tuturor,
In cadrul blocurilor de locuinte furnizorii de servicii, apa nova, ppc, engie, curătenie etc., emit facturile pe numele ASOCIATIA, care prin intermediul, presedinte, administrator si cenzor, ca semnatari asumați ai Lista de Intretinere, colectează banii si ii remit furnizorilor pentru serviciul prestat.
> De ce trebuie proprietarii să ii angajeze si plătească pe cei trei : presedinte, administrator si cenzor, dacă acestia prin ceea ce fac, deservesc și ajută doar furnizorii de servicii ?
situatie in care proprietarii sunt prejudiciati de dreptul de a negocia si a trage la răspundere prestatorii pentru serviciile neconforme.
> Cum se pot determina furnizorii de servicii să încheie contracte individuale ?având in vedere că toate contractele existente incheiate sunt inadecvat intre intre terți nu intre părți.
Multumesc anticipat,
Cel mai recent răspuns: w_v_w_v , utilizator 18:50, 26 Mai 2025
10 din 13 utilizatori consideră
acest răspuns util
Conducerea asociatiei NU deserveste acei furnizori , ci pe dvs. , proprietarii , ca dvs. sa aveti lumina pe casa scarii , energie pentru lift , apa la bucatarie si baie , etc. . Furnizorii NU sunt de servicii , ci de utilitati ( in afara de serviciile de curatenie ) . Ei vand o “ marfa “ : energie electrica , gaz , apa , etc. Sa luam , de exemplu , compania furnizoare de apa . Aceasta face contract , punand un contor - in caminul de apa - la limita de proprietate . Ori , cum holul blocului , precum si tevile comune sunt proprietate privata , poate face acel camin numai in afara blocului . Presupunand - prin absurd - ca va trageti TOTI proprietarii tevi de apa din strada , si , la fel , puneti tevi de canal , ca sa se poata face contract cu fiecare , credeti ca se poate asa ? cu cate un camin de apa fiecare ? La un bloc mic , de 20 apartamente , ar fi 20 de camine . Vedeti si dvs. , nu-i posibil . Curatenie se face pe casa scarii , pe partile comune , nu la dvs. in casa . Cu cine sa faca femeia de serviciu contract de munca , sau prestare de serviciu ? ca nu poate cu fiecare locatar , pe cota-parte indiviza . La fel cu lumina pe scari , cu energia pentru lift , etc. . Tocmai acesta e rolul conducerii asociatiei , sa administreze partile comune ale proprietarilor .
Ultima modificare: Sâmbătă, 24 Mai 2025
CHKa, utilizator
1 din 6 utilizatori consideră
acest răspuns util
Stimate CHKa , justificarile si explicatiile oferite sunt cel putin fortate si nu au un fundament tehnic nici chiar logic . Respectivul a pus o intrebare indreptatita cu toate ca nu stiu daca acest forum este cel care poate oferi raspunsuri corecte ci mai degraba un alt forum cu specific tehnic-constructii .
Observ in ultima perioada diversi "specialisti" fara experienta si studii in drept cu incontinenta verbala si care incearca sa dea sfaturi neavenite aici pe acest forum .
Cred cu tarie ca aceasta platforma reprezinta un bun colectiv pentru ajutorarea tuturor care au nevoie de un sprijin concret dpdv al legislatiei romanesti . Acest forum NU ar trebui sa se transforme intr-o entitate de discutii generale in care toata lumea sa comenteze diverse ca la o banala bodega de pe marginea drumului .
Referitor la intrebarea initiala si contrar la ce afirmati , toate blocurile rezidentiale noi au contracte separate , pentru toti locatarii , cu toti furnizorii de utilitati !!!
Asociatiile de proprietari exista si acolo si au un rol bine determinat de lege in care pe langa costurile intretinerii partilor comune se iau decizii cu privire la investitii si mai mult decat atat reprezinta in instanta eventuale conflicte cu tertii .
Ultima modificare: Luni, 26 Mai 2025
muppetz, utilizator
4 din 6 utilizatori consideră
acest răspuns util
Aveti perfecta dreptate , stimate @muppetz , ceea ce eu am scris nu are nici un fel de fundament legal ( eu neavand studii juridice ) , era doar bazat pe logica elementara ( care logica - spuneti dvs. - imi lipseste ) . Dar , pentru ca initiatorul topicului dorea sa stie ce rost are sa existe asociatia de proprietari , a carei conducere trebuie platita , cand ar trebui facute contracte individuale cu fiecare proprietar in parte , iar eu sunt cat se poate de dornica sa invat , luminati-ma , va rog , cum se poate face asta . Si din punct de vedere tehnic , si din punct de vedere legal . De exemplu , cu furnizorul de energie electrica pentru lumina de pe scara si lift . Pe cota-parte indiviza , cu fiecare in parte ? Si cum va putea masura cantitatea livrata fiecaruia si sista furnizarea , respectivul agent economic , daca unul nu plateste ? Dar cu persoana care face curatenie , cum s-ar putea proceda ? incheie fiecare proprietar contract de munca pe timp partial ( sa zicem , 20 minute pe zi ? ) ? Care bucatica , reprezentand cota-parte indiviza a unui proprietar care nu o plateste intr-o luna , o lasa nematurata ? Nu luati in considerare doar blocurile noi , din ansamblurile rezidentiale construite dupa cu totul alte reguli , ci si pe cele vechi , ca - numeric - acestea din urma sunt majoritare . Astept cu nerabdare sa-mi completez cunostintele . Cat traieste , omul invata .
Ultima modificare: Luni, 26 Mai 2025
CHKa, utilizator
1 din 3 utilizatori consideră
acest răspuns util
Apreciez și multumesc pentru raspuns domniilor voastre,
Personal mi-am făcut o idee inainte de a intreba, dar voiam și alte păreri, multi din cei prezenti pe forum raspund ca sa ajute sau sa inducă o stare, in cadrul numitei ASOCIAȚIA cei trei semnatari ai Lista de Intretinere in fapt sunt terți, știind foarte bine că toate contractele se incheie intre oameni ca părți, vânzători respectiv consumatori de servicii,
Ce fac terții in relatia cu furnizorii, primesc facturi, le defalcă si le plătesc sigur furnizorilor, situație in care proprietarii nu pot contesta nimic, pret sau calitatea serviciilor, facturarea făcându-se pe ceva care nu se poate identifica singură numita ASOCIAȚIA, găselnița ex statului actionar, care are cotă parte la apa nova, ppc - enel, engie - gaz, de aia protejează prestatorii de servicii, ca să încaseze sigur prin reprezentanții ASOCIAȚIA -contravaloarea prestației (posibil dezinteresată), in schimb dacă erau contracte individuale fiecare parte din contract putea contesta si responsabiliza cealaltă parte in eventualitatea neconformării, cât despre părtile comune, acolo ar trebui să fie treaba sc Primăria care pretinde și primeste taxe si impozite pe clădiri, sau am uitat, ex statul (L28/1991) nu vrea să piardă niciun Leu, instituind printr-o Lege neconstituțională această ASOCIAȚIA ca să ii protejeze pe toti prestatorii de servicii de impotriviri ale proprietarilor nemulțumiți,
Cât despre Lista de Intretinere, este in fapt o ofertă de contract, afisată in urma primirii unor facturi dezinteresat preț/prestatie, Listă pe care doar cei trei și-o asumă prin semnăturile lor, proprietarii nefiind trecuți nicăieri, inducându-li-se ideea FALSĂ că numărul apartamentului reprezintă proprietarul, gdpr si alte bazaconii, chiar asa am ajuns noi oamenii și proprietari, să acceptăm cu usurință tot ce ni se spune, inclusiv SĂ NE IDENTIFICĂM CU NISTE NUMERE care ne-ar reprezenta, noi oamenii avem propria identitate fizionomie cu nume prenume data nasterii ZZ.LL.AAAA, fiul/fiica lui numele mama si numele tata, ASA DE SIMPLU, dar din dorinta de comoditate, neștiință sau să nu supărăm pe cineva in vreo comunitate, ne supunem si ne identificăm cum nu se cere si ca numere, asa am ajuns de rău.
Apreciez că ati dat curs discutiei online, dar cred că față în față că era mult mai interesant, argumentat bine inteles.
Numai gânduri bune,
Respect
Ultima modificare: Luni, 26 Mai 2025
ndb, utilizator
3 din 4 utilizatori consideră
acest răspuns util
ndb a scris:

U
> De ce trebuie proprietarii să ii angajeze si plătească pe cei trei : presedinte, administrator si cenzor, dacă acestia prin ceea ce fac, deservesc și ajută doar furnizorii de servicii ?
situatie in care proprietarii sunt prejudiciati de dreptul de a negocia si a trage la răspundere prestatorii pentru serviciile neconforme. .
Multumesc anticipat,


Nu este obligatoriu sa platiti presedinte administratorul , cenzor si femeia de serviciu. In primul rand nu este obligatoriu nici macar sa aveti asociatie de proprietari dar daca ceilalti au decis asa ceva inseamna ca stiu ei ceva ce nu stiti dumneavoastra. Daca nu ati aflat pana acum (daca nu ati intrebat cad erati mic) hai sa va spune noi.


Daca sunteti proprietar si aveti peste 18 ani va puteti oferi sa canditati la functia de presedinte in adunarea generala unde anuntati ca veti face GRATUIT tot ce face presedintele si administratorul si daca va simtit super harnic chiar si ce face femeia de serviciu ca e perfect legal.
Daca convingeti si un alt vecin sa fie cenzor tot gratis adica sa verifice listele si cheltuielile pe care le faceti in numele asociatiei atunci totul va fi gratuit.
Cu asemenea servicii oferite gratuit e posibil daca mai sunt altii care gandesc ca dumneavostra sa va aleaga vecinii presedinte ca doar totul ar fi gratis nu?
Trebuie doar sa ii convingeti.

Preluati functia si in calitate de presedinte semnati contracte cu furnizori si reprezentati asociatia de proprietari in relatii cu tertii adica la judecatorie etc.

Incet incet veti afla ca nu puteti alege furnizorii de servicii la apa si salubrizare (respectiv gunoi inainte se putea doar ca firma) dar veti aveti satisfatia dorita sa ii trageti la raspundere . Nu puteati sa alegeti nici daca erati persoana fizica proprietar la casa.
Puteti in schimb sa alegeti furnizorii la electricitate (pentru casa scarii) si furnizorii de gaz ( doar factura asociatiei daca aveti centrala de bloc, sau daca aveti gazul la comun si nu aveti contoare individuale.
Mai departe trebuie doar sa urmariti derularea contractelor , sa faceti calculul listei de intretinere si adunarea sumelor pentru efectuarea platilor in contul asociatiatiei.
Ca sa faceti lista de plata aveti nevoie de facturi pe care trebuie sa le verificati cand vin sa fie corecte si sa reflecte indexii reali si nu estimari.
Ca a o persoana fizica ca plateste mai mult sau mai putin luna asta si invers alta da nu prea conteaza. Dar la asociatie trebuie sa fie reali ca luna asta sunt niste locatarii si luna viitoare alti locatari(unii vand alstii sunt chiriasi si se muta etc)
Daca nu sunt asa sunati la furnizori si reclamati si mai apoi reclamati mai sus la cei care supravegheaza acesti furnizori adica electric si gaz ANRE si apa si gunoi ANRSC.
Va trebui sa va documentati sa cititi sa fiti la curent cu legislatia.
Apoi daca aveti facturile toate ar trebui sa aveti numarul de persoane si indexii apometrelor. Nu ii aveti , atunci sunati locatarii sa va comunice . De obicei mai nou se cer poze pe whats app ca sa nu mai existe greseli sau ca nu mai trebuiasca sa verifice mereu ci doar anual. In poze se vad si sigiliile si cand se mai rupe la unele apometre inelul ce il tine (plastic de partea metalica).
Daca va ies diferente intre apometrul general si suma apometrelor individuale va trebuie sa faceti un regulament in adunarea generala ca sa stiti cu le distribuiti (logic ar fi proportional cu cosumul).
Pe scurt trebuie evitate situatiile cand sunt costuri generate de persoane pentru ca asa apar discutii si oamenii vor avea motive in plus sa nu declare nr de persoane.
Asa doar salubrizarea (gunoiul) si electricitatea pe scara nu sunt cine stie ce. Asta daca aveti contoare individuale la gaz.
Presupunand ca aveti toate facturi si toti indexii si nici o defectiune in luna respectiva tot veti avea pe lista pe langa distibuirea sumelor utilitatilor si alte sume.
De exemplu ca sa faceti curat pe casa scarii aveti nevoie din cand in cand de materiale de uratenie care sunt consumabile si se uzeaza. Matura, mopuri, solutii etc.
Daca se mai si intapla ceva... se ard niste becuri LED, se strica un intrerupator, picura un robinet in subsol , se sparge un geam sau se distruge o clanta sau maner de usa sau un tomberon, va trebuie sa le achizitionati daca e ceva ce trebuie schimbat si daca puteti sa le reparati.
De mai apar niste cheltuieli pe lista de plata.
Ati terminat listele de plata si le afisati (singur) ca restul oricum sunt persoane care nu considera ca e treaba lor.
Apoi va sfatuiesc sa faceti adunarea banilor( platile sumelor de pe lista de intretinere soar in cont).
Asa nu exista pierdere de timp , evitati discutii din partea nemultumitilor si nu poate fugii nimeni cu banii decat imputernicitul contului adica dv si va fi usor de demonstrat pentru ceilalti.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Si uite asa ajungeti sa va dati seama de ce trebuie platiti cei care muncesc pentru locatari nu pentru furnizori.
Desi veti face treaba gratis tot vor exista comentarii ca sunt sume mari ca si cum le-ati inventat dv si ca le-ati furat banii. Daca nu intelegeti mergeti va rog si puneti dv lunar liste la avizier gratis si o sa intelegeti


2 Contracte individuale la tot.

Legat de partea a doua chiar daca ar exista contracte individuale la toti furnizorii tot veti avea de plata dupa cum poate ati inteles de mai sus sume (legate de partea comuna) care trebuie impartite lunar intre locatari indiferent ca exista sau nu asociatie de propretari.
De exemplu lumina pe casa scarii care vine lunar.. Presupunem ca isi face fiecare curat.
Apoi veti avea de plata sume pentru consumuri la apa pe care nici macar nu le-ati avut, chiar daca nu locuiti la acea adresa.

Daca ati avea contracte individuale cu contor pe casa scarii si citire automata la apa si furnizorul aplica corect legea veti avea diferentele distribuite automat de furnizor pe unitate imobiliara adica pe apartament in mod egal.
Adica chiar daca nu stai acolo iti vine de plata diferenta vecinilor.


Sper ca ati inteles de desupra importanta existentei asociatiei de proprietari daca nu continuam.
Cand nu exista asociatiei de proprietari si un locat nu isi plateste lumina pe casa scarii si cota parte la o reparatie de exemplu o usa , becuri , geamuri , tevi acoperis etc va trebui dat in judecata.
Cine sa il dea daca nu exista o asociatie de proprietari? Care dintre locatari?
In blocurile noi unde toate utilitatile sunt separate mai putin salubrizarea (uneori cand e blocul mic sau orasul mic se poate si asta dar mizeria ramane comuna.) tot exista cheltuieli si de obicei mai mari. Paza umana, Camere de supraveghere, curatenie parcari , piscine etc.




Ultima modificare: Luni, 26 Mai 2025
w_v_w_v, utilizator

Alte discuții în legătură

Legalitate asociatie proprietari mdutan mdutan Buna ziua, Va rog sa ma ajutati cu o nelamurire.... Locuim de 3 ani intr-un ansamblu rezidential nou format din 4 blocuri, pe aceeasi strada. Pana astazi nu ... (vezi toată discuția)
Sa platesc, sa nu platesc? .....pot contracara in vreun fel? danypop danypop Intampin probleme cu firma de servicii apa-canal :(. In 2007 am plecat temporar din localitate, in scopul efectuarii unor studii. La momentul ... (vezi toată discuția)
Asociatia de proprietari feliciacozma feliciacozma Constituirea asociatiei de proprietari intr-un bloc nou ( cu patru etaje) construit in 2010 este obligatorie sau facultativa? Mentionez ca toate apartamentele ... (vezi toată discuția)