ndb a scris:
U
> De ce trebuie proprietarii să ii angajeze si plătească pe cei trei : presedinte, administrator si cenzor, dacă acestia prin ceea ce fac, deservesc și ajută doar furnizorii de servicii ?
situatie in care proprietarii sunt prejudiciati de dreptul de a negocia si a trage la răspundere prestatorii pentru serviciile neconforme. .
Multumesc anticipat,
Nu este obligatoriu sa platiti presedinte administratorul , cenzor si femeia de serviciu. In primul rand nu este obligatoriu nici macar sa aveti asociatie de proprietari dar daca ceilalti au decis asa ceva inseamna ca stiu ei ceva ce nu stiti dumneavoastra. Daca nu ati aflat pana acum (daca nu ati intrebat cad erati mic) hai sa va spune noi.
Daca sunteti proprietar si aveti peste 18 ani va puteti oferi sa canditati la functia de presedinte in adunarea generala unde anuntati ca veti face GRATUIT tot ce face presedintele si administratorul si daca va simtit super harnic chiar si ce face femeia de serviciu ca e perfect legal.
Daca convingeti si un alt vecin sa fie cenzor tot gratis adica sa verifice listele si cheltuielile pe care le faceti in numele asociatiei atunci totul va fi gratuit.
Cu asemenea servicii oferite gratuit e posibil daca mai sunt altii care gandesc ca dumneavostra sa va aleaga vecinii presedinte ca doar totul ar fi gratis nu?
Trebuie doar sa ii convingeti.
Preluati functia si in calitate de presedinte semnati contracte cu furnizori si reprezentati asociatia de proprietari in relatii cu tertii adica la judecatorie etc.
Incet incet veti afla ca nu puteti alege furnizorii de servicii la apa si salubrizare (respectiv gunoi inainte se putea doar ca firma) dar veti aveti
satisfatia dorita sa ii trageti la raspundere . Nu puteati sa alegeti nici daca erati persoana fizica proprietar la casa.
Puteti in schimb sa alegeti furnizorii la electricitate (pentru casa scarii) si furnizorii de gaz ( doar factura asociatiei daca aveti centrala de bloc, sau daca aveti gazul la comun si nu aveti contoare individuale.
Mai departe trebuie doar sa urmariti derularea contractelor , sa faceti calculul listei de intretinere si adunarea sumelor pentru efectuarea platilor in contul asociatiatiei.
Ca sa faceti lista de plata aveti nevoie de facturi pe care trebuie sa le verificati cand vin sa fie corecte si sa reflecte indexii reali si nu estimari.
Ca a o persoana fizica ca plateste mai mult sau mai putin luna asta si invers alta da nu prea conteaza. Dar la asociatie trebuie sa fie reali ca luna asta sunt niste locatarii si luna viitoare alti locatari(unii vand alstii sunt chiriasi si se muta etc)
Daca nu sunt asa sunati la furnizori si reclamati si mai apoi reclamati mai sus la cei care supravegheaza acesti furnizori adica electric si gaz ANRE si apa si gunoi ANRSC.
Va trebui sa va documentati sa cititi sa fiti la curent cu legislatia.
Apoi daca aveti facturile toate ar trebui sa aveti numarul de persoane si indexii apometrelor. Nu ii aveti , atunci sunati locatarii sa va comunice . De obicei mai nou se cer poze pe whats app ca sa nu mai existe greseli sau ca nu mai trebuiasca sa verifice mereu ci doar anual. In poze se vad si sigiliile si cand se mai rupe la unele apometre inelul ce il tine (plastic de partea metalica).
Daca va ies diferente intre apometrul general si suma apometrelor individuale va trebuie sa faceti un regulament in adunarea generala ca sa stiti cu le distribuiti (logic ar fi proportional cu cosumul).
Pe scurt trebuie evitate situatiile cand sunt costuri generate de persoane pentru ca asa apar discutii si oamenii vor avea motive in plus sa nu declare nr de persoane.
Asa doar salubrizarea (gunoiul) si electricitatea pe scara nu sunt cine stie ce. Asta daca aveti contoare individuale la gaz.
Presupunand ca aveti toate facturi si toti indexii si nici o defectiune in luna respectiva tot veti avea pe lista pe langa distibuirea sumelor utilitatilor si alte sume.
De exemplu ca sa faceti curat pe casa scarii aveti nevoie din cand in cand de materiale de uratenie care sunt consumabile si se uzeaza. Matura, mopuri, solutii etc.
Daca se mai si intapla ceva... se ard niste becuri LED, se strica un intrerupator, picura un robinet in subsol , se sparge un geam sau se distruge o clanta sau maner de usa sau un tomberon, va trebuie sa le achizitionati daca e ceva ce trebuie schimbat si daca puteti sa le reparati.
De mai apar niste cheltuieli pe lista de plata.
Ati terminat listele de plata si le afisati (singur) ca restul oricum sunt persoane care nu considera ca e treaba lor.
Apoi va sfatuiesc sa faceti adunarea banilor( platile sumelor de pe lista de intretinere soar in cont).
Asa nu exista pierdere de timp , evitati discutii din partea nemultumitilor si nu poate fugii nimeni cu banii decat imputernicitul contului adica dv si va fi usor de demonstrat pentru ceilalti.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
Si uite asa ajungeti sa va dati seama de ce trebuie platiti cei care muncesc pentru locatari nu pentru furnizori.
Desi veti face treaba gratis tot vor exista comentarii ca sunt sume mari ca si cum le-ati inventat dv si ca le-ati furat banii. Daca nu intelegeti mergeti va rog si puneti dv lunar liste la avizier gratis si o sa intelegeti
2 Contracte individuale la tot.
Legat de partea a doua chiar daca ar exista contracte individuale la toti furnizorii tot veti avea de plata dupa cum poate ati inteles de mai sus sume (legate de partea comuna) care trebuie impartite lunar intre locatari indiferent ca exista sau nu asociatie de propretari.
De exemplu lumina pe casa scarii care vine lunar.. Presupunem ca isi face fiecare curat.
Apoi veti avea de plata sume pentru consumuri la apa pe care nici macar nu le-ati avut, chiar daca nu locuiti la acea adresa.
Daca ati avea contracte individuale cu contor pe casa scarii si citire automata la apa si furnizorul aplica corect legea veti avea diferentele distribuite automat de furnizor pe unitate imobiliara adica pe apartament in mod egal.
Adica chiar daca nu stai acolo iti vine de plata diferenta vecinilor.
Sper ca ati inteles de desupra importanta existentei asociatiei de proprietari daca nu continuam.
Cand nu exista asociatiei de proprietari si un locat nu isi plateste lumina pe casa scarii si cota parte la o reparatie de exemplu o usa , becuri , geamuri , tevi acoperis etc va trebui dat in judecata.
Cine sa il dea daca nu exista o asociatie de proprietari? Care dintre locatari?
In blocurile noi unde toate utilitatile sunt separate mai putin salubrizarea (uneori cand e blocul mic sau orasul mic se poate si asta dar mizeria ramane comuna.) tot exista cheltuieli si de obicei mai mari. Paza umana, Camere de supraveghere, curatenie parcari , piscine etc.