Administrația fiscală și-a propus, pentru 2022, creșterea ponderii veniturilor din taxe și impozite în produsul intern brut prin eficientizarea colectării, care are la bază atât stimularea conformării voluntare, cât și o serie de măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Planurile anunțate pentru acest an indică faptul că autoritățile au ajuns la concluzia că reforma și digitalizarea administrației fiscale reprezintă combinația optimă pentru atingerea acestui scop. Prin urmare, anul ce tocmai a început se va baza pe acești doi piloni, cu beneficii estimate atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, dar și cu eforturi substanțiale de implementare pentru ambele părți. O parte dintre măsurile adoptate de autorități, bazate pe soluții digitale de relaționare cu contribuabilii, au intrat deja în vigoare și produc efecte, iar altele sunt la nivel de angajament. Citește articolul
Firmele care estimează că se vor confrunta cu o speță complexă în activitatea lor și care vor să evite riscurile aplicării unui tratament fiscal greșit pot cere autorităților, contra cost, o soluție fiscală individuală anticipată (SFIA), conform legislației actuale. Din moment ce Ministerul Finanțelor vrea să îmbunătățească activitatea referitoare la SFIA, prin preluarea acesteia de la Fisc, iată ce e de știut despre instrument. Citește articolul
După ce 2021 a îndeplinit mai mult un rol de an de tranziție, în contextul crizei coronavirusului, specialiștii avertizează că 2022 va aduce mult mai multe controale ale Consiliului Concurenței (CC) la companii. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”. Citește articolul
Prestarea de servicii intragrup este una dintre cele mai frecvente tranzacții derulate între persoane afiliate. În prezent, marea majoritate a companiilor multinaționale, în special subsidiarele marilor grupuri, achiziționează o gamă variată de servicii intragrup, în scopuri de eficientizare sau centralizare a activităților proprii (de exemplu: administrare, suport IT, management strategic, financiar sau comercial, resurse umane, servicii juridice etc.). Citește articolul
Inspecția Muncii a pregătit, încă din luna decembrie a anului trecut, calendarul campaniilor și acțiunilor de control pentru 2022. De la obișnuitele acțiuni privind munca „la negru” sau „la gri” și până la controalele țintite pe anumite domenii, precum cel al construcțiilor ori al serviciilor, inspectorii vor continua să verifice regulile ce țin de prevenirea riscului de infectare cu COVID-19. Citește articolul
Inspectorii antifraudă pot să inițieze procedura de înregistrare fiscală a contribuabililor pe care îi identifică în categoria celor care aveau obligația de înregistrare, dar care nu și-au îndeplinit-o, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Majoritatea noutăților din anul 2021 din domeniul controalelor la companii vin din sfera fiscală. Pe de o parte, avem câteva ajustări la inspecția fiscală, iar, pe de altă parte, avem și schimbări importante ce țin de relația instituțională în contextul verificărilor fiscale. Însă mai sunt și noutăți legate de plata amenzilor. Citește articolul
Firmele care ignoră regulile stabilite de autorități în timpul stării de alertă, în contextul pandemiei de coronavirus, pot fi sancționate, începând de azi, cu suspendarea activității, potrivit unei legi oficializate la jumătate lunii. Concret, autoritățile pot decide de-acum suspendarea activității firmelor care nu respectă regulile pentru 15 sau 30 de zile (în plus față de amenda actuală), iar cei care vor ignora măsura suspendării riscă inclusiv pedepse penale. Citește articolul
Simularea internă a unei inspecții fiscale, prin analizarea concordanţei dintre datele incluse în declarațiile fiscale depuse şi informaţiile din evidenţele contabile, prin pregătirea în avans a documentelor justificative, analizarea tranzacţiilor atipice și prin alte asemenea demersuri, ajută, spun specialiștii, la un mai bun management al riscului apariției unor probleme semnificative pentru companie în timpul unei inspecții fiscale. Cum aceste tipuri de probleme ce ar putea să apară pot perturba grav fluxurile de numerar sau chiar activitatea companiei, prevenirea lor printr-o astfel de simulare a inspecției fiscale este cea mai bună opțiune. Vă prezentăm în continuare, concret, ce ar presupune o simulare internă a inspecției fiscale pentru firme. Citește articolul