Firmele care devin mari contribuabili de la 1 ianuarie 2022 vor trebui să aibă pregătit dosarul prețurilor de transfer, respectând regulile privind marii contribuabili, din anul 2023, până la termenul legal pentru declararea anuală a impozitului pe profit (adică până pe 25 iunie 2023), a precizat, pentru avocatnet.ro, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Solicitarea a fost transmisă în contextul unei neclarități legislative. În schimb, în 2022, acești contribuabili vor trebui să întocmească dosarul prețurilor de transfer, respectând regulile pentru contribuabili mici/medii, numai dacă Fiscul le solicită asta în cadrul inspecției fiscale. Totodată, ANAF a confirmat că termenul de întocmire a dosarului prețurilor de transfer de către marii contribuabili se mută automat, în 2022, pe 25 iunie. Citește articolul
Regimul fiscal aplicabil biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou acordate de angajatori a fost modificat, în sensul în care aceștia nu mai pot acorda, din 18 decembrie 2021, astfel de tichete altor persoane în afară de angajații proprii, potrivit unui OUG publicat sâmbătă în Monitorul Oficial. Cei care nu vor respecta noile prevederi riscă, începând cu data de 28 decembrie 2021, o amendă de zeci de mii de lei. Modificarea vine în contextul unui tratament fiscal neclar, ce se aplica până acum atunci când firmele dădeau tichete cadou salariaților partenerilor de afaceri, motiv pentru care în urma controalelor fiscale se ajungea des la reîncadrarea veniturilor și impunerea de sume suplimentare de plată. Citește articolul
Operatorii economici care nu respectă măsurile privind condițiile de funcționare sau interdicția de funcționare pe o perioadă de timp, așa cum a decis Guvernul, vor putea să se trezească nu doar cu amenzi de la autorități, ci și cu activitatea suspendată. Legea care le permite autorităților să pună sigiliul pe ușile operatorilor care nu au ținut cont de amenzile date inițial și au continuat să funcționeze în ciuda acestora, încălcând dispozițiile de stare de alertă, a apărut deja în Monitorul Oficial și se va aplica din 24 decembrie. Citește articolul
Companiile și persoanele fizice care nu-și plătesc la stat contribuția pentru vânzarea deșeurilor vor putea fi pedepsite pentru evaziune fiscală, potrivit unui proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere și adoptare. Măsura vine în contextul unei decizii din 2020 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) prin care s-a stabilit că, din cauza unei definiții legale cu aplicabilitate restrânsă, acea contribuție nu este considerată obligație fiscală. Citește articolul
După ce în acest an inspectorii teritoriali de muncă (ITM) au verificat respectarea prevederilor legale privind contractele individuale de muncă în domeniul firmelor de curierat, pentru 2022 Inspecția Muncii are în plan să verifice dacă sunt respectate obligațiile pe care angajatorul și salariații le au în privința securității și sănătății în muncă (SSM), dar și descoperirea firmelor care folosesc munca “la negru” sau “la gri”. Citește articolul
Domeniul prețurilor de transfer este unul dintre cele frecvent întâlnite în controalele inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform specialiștilor NOA. În acest context, ei au conturat, în linii mari, ce pași sunt pentru întocmirea dosarului prețurilor de transfer, dar și ce urmăresc inspectorii ANAF la verificări. Citește articolul
Fiscul începe să facă verificări în cazul firmelor mici și mijlocii care nu și-au îndeplinit obligația de a conecta casele de marcat la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la termenul-limită, 30 noiembrie 2021, potrivit unui comunicat de presă publicat recent pe site-ul instituției. Firmele vizate ar fi trebuit să facă acest demers, fără a risca amenzi de până la 10.000 de lei, până la data amintită, care a fost totodată și termenul-limită de raportare a aparatelor care continuă să funcționeze offline la acești contribuabili. În acest sens, peste 466.000 de aparate au fost legate la sistemul ANAF până la sfârșitul lunii noiembrie, după cum reiese dintr-un comunicat recent al Patronatului Caselor de Marcat. Citește articolul
În ultimele luni, redacția noastră a scris în mai multe rânduri despre chestiunile urmărite în prezent la controale de către inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, venim azi cu o sintetizare a acestor teme de interes pentru autoritățile fiscale, pentru a le avea în vedere în eventualitatea unor verificări. Citește articolul
Printre tendințele pe care specialiștii PwC România estimează că le vor vedea și în perioada următoare în controalele fiscale se numără problema sediilor fixe. Deși nu vorbim de o tendință generalizată, aceasta este de interes din cauza sumelor suplimentare considerabile ce pot fi stabilite în urma unui control al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În cazul firmelor care aleg să deducă TVA-ul aferent unor facturi emise în urmă cu peste 3 ani, acestea au obligația de a notifica, în acest sens, Fiscul și de a înscrie suma respectivă în decontul de TVA, potrivit specialiștilor. De asemenea, firmele aflate într-o astfel de situație trebuie să fie pregătite și pentru o eventuală inspecție fiscală. În plus, situația specială a furnizorilor cu codul de TVA anulat, care aleg să se reînregistreze în scopuri de TVA, ar putea fi supusă, în egală măsură, obligației de notificare a Fiscului privind dreptul de deducere după mai bine de 3 ani. Citește articolul