Într-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), inspectorii au refuzat unei firme dreptul de deducere a cheltuielilor și a TVA-ului aferent pentru serviciile externe de recrutare, din moment ce aceasta avea deja salariați specializați în resurse umane care puteau să facă recrutări. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, micii contribuabili au căpătat obligația de a transmite, lunar sau trimestrial, declarația 406 cu fișierul SAF-T. Dar aceștia beneficiază, la fel cum au beneficiat și contribuabilii mari și mijlocii, de o perioadă de grație. Deși în 2022 și 2023 nu par să fi existat mari controverse pe tema termenelor declarațiilor pentru perioada de grație, din 2024 au început să apară asemenea diferențe de opinie atât printre specialiști, cât și printre unitățile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Cazul unui contribuabil care a încercat să deducă integral cheltuielile cu deprecierea creanțelor, deși acest lucru este permis doar parțial de Codul fiscal, a fost prezentat recent în raportul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu controalele terminate în ianuarie 2025. Citește articolul
Cheltuiala cu amortizarea dedusă la calculul impozitului pe profit de către o firmă care cumpărase un apartament pe care nu-l folosea pentru activități economice a fost considerată nedeductibilă de inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Perioada de grație pentru implementarea raportărilor SAF-T la contribuabilii mici este pe terminate. Teoretic, aceștia ar fi trebuit să înceapă depunerea declarației 406 de la începutul anului, iar cei care au amânat îndeplinirea obligației în speranța că va veni vreo amânare sau crezând că lucrurile pot fi rezolvate pe ultima sută de metri s-ar putea să aibă o surpriză neplăcută, susțin specialiștii. Riscul principal este amendarea cu sume între 500 și 5.000 lei, dar există și altele. Citește articolul
Așa cum dentistul îți reamintește, din când în când, să folosești ața dentară pentru o igienă dentară sănătoasă, la fel și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vine acum cu o reamintire privind igiena fiscală pentru cabinetele medicale și stomatologice. Citește articolul
Prezentată publicului, în 2020, ca o măsură de debirocratizare, eliminarea prin lege a limitei de sedii sociale la aceeași adresă a dus, în doar câțiva ani, la ușurarea anumitor nereguli care au impact inclusiv în zona fiscală. Sau cel puțin așa reiese din verificările derulate recent de Curtea de Conturi a României la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Însă întrebarea esențială acum este dacă problema este eliminarea, în sine, a limitei sau lipsa de reacție a ANAF în a ajusta parametrii analizei de risc? Citește articolul
Anii 2023 și 2024 sunt primii în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a folosit notificarea de conformare, document care a fost introdus formal în legislație pe final de 2022. Astfel, așa cum reiese din statisticile furnizate de ANAF la solicitarea avocatnet.ro, peste 40.000 de contribuabili cu probleme fiscale au primit notificarea în acești doi ani. Citește articolul
Cu toate că obligația de transmitere a facturilor, în sistemul e-Factura, pentru relația business to consumer (B2C) se aplică de la 1 ianuarie 2025, amenzile pentru nerespectarea acesteia se aplică abia de la 1 iulie 2025. Citește articolul
Dosarul prețurilor de transfer trebuie întocmit, în anul 2025, de către marii contribuabili, până la data de 25 iunie. Practic, este un nou an în care companiile au mai mult timp la dispoziție pentru a pregăti dosarul, față de anii în care acesta trebuia să fie gata la 25 martie, astfel că venim astăzi cu regulile de respectat pentru întocmirea dosarului și alte precizări utile. Citește articolul